• Anonym

Min sambo spelar data-spel hela nätterna......

Jag/ vi har ett problem i vårt förhållande, min sambo har blivit helt beroende av ett spel som heter world of warcraft.... kallas för wow... I början så spelade han inte så mycket men det blir mer och mer. Han jobbar bara kvällar, slutar jobbet kl. 1 och sedan spelar han till morgonen... Är det någon annan som har samma problem??

• Svar på tråden Min sambo spelar data-spel hela nätterna......
  • Anonym

Han gör inte mycket hemma, diskar och så gör jag för det mesta.. Jag tjatar mycket på honom att han ska göra det.. ibland blir det gjort, ibland inte. han säger också att han ska sluta spela wow men det har inte skett än och han har sagt det länge...

• Teskedsgumman83

Nej det låter som ni har problem och han inte kan hantera det, hade vart skillnad om han hade tid för dig samt gjort de han skulle, så fungerar det ju här hemma och han kan då sitta timmar ibland och spela. Men det är ju en anna nsak då.

• Nemosen

att han ska sluta KAN du INTE begära.. däremot får du ju pprata med honom om att du vill att han kanske går o lägger sig vid 7 istället flr 9 så ni får två timmar tillsammans med varandra på dagen?

Aoch O i ett föörhållande e o PRATA!!!!!!!!!!!!!!!! inget annat

• Anonym

Även fast man pratar så kanske det inte hjälper, det spelar ingen roll hur många ggr han säger han ska spela mindre, han måste visa det också.. eller hur??

• sandra084

Min sambo jobbade natt innan,det gjorde han i många år.Innan när han var ensam så la han sig aldrig när han kom hem 4:00 på morgonen,han var ofta uppe i flera timmar.

Men när vi träffades,det blev allvar så blev det annorlundare.Det förändrades ännu mer när vi fick barn,fanns inte en enda gång han kom hem efter sitt nattjobb och satte sig framför datan.Han gick på toa,kanske åt en smörgås,han var i säng inom 40 minuter.Han var helt färdig.Och han ville och jag med,att han skulle sova så tidigt som möjligt så att han hinner se dottern.
    Och när vi träffades var hn natt människa och jag dagmänniska.Han valde alltid att gå lägga sig nästan direkt efter jobbet,så att han kan gå upp i någonlunda normal tid.
    Inte vara vaken flera timmar och gå upp sedan 15:00,när han kunde lagt sig och fått sin sömn vid 11:00.

Men han bytte till dagjobb för 1 år sen,för han missade som sagt ganska mycket ändå.Jag låg ofta ensam,och vår dotter tyckte inte om när han försvann på kvällen,han missade många läggningar,han ville helt enkelt ha samma dygnsrytm som vi.
    Och det kom vi fram till gemensamt.

Jag tycker inte det är okej att spela massor.Min samb älskar spel,men han hinner som sagt inte spela ofta alls,kan gå 1-3 veckor,ibland mer..så jag ordnar tid åt han ibland.För det är kul att spela,MÅTTLIGT.Jag älskar oxå spel,men hinner inte varje dag,eller varje vecka.

Man kan bli beroende av att spela,eller av själva datan.Om det inte funkar att diskutera med han om detta,eller om ni två inte kommer fram till en lösning som är bra för både..då har jag faktiskt ingen aning vad du ska göra.
    Det är ju inte lätt att stanna om man inte trivs,ens sambo måste lyssna och försöka förstå,kompromissa,öppna ögonen,prata..det gäller både.

• evilash

jag spelar själv world of warcraft, det är fruktansvärt beroende framkallande...
    jag själv hade som regel att inte spela förrän sonen hade somnat men vilket sug man kände innan han äntligen somnat. de va wow i tankarna hela tiden, nu har jag nästan inte spelat nåt på över 3 månader, ganska skönt med en paus. det enda du kan göra är att ställa ultimatum, om du vågar tävla mot wow.... det finns stor chans att du förlorar. om du förlorar så borde han söka hjälp, för då e han för beroende.
    lycka till....

• S T A R

Min sambo e oxå "datanörd" förut kunde han oxå sitta uppe halva nätterna o spela men nu e det bättre. Tror det e samma spel bla.
    O han e inte så social m mig o vår son det e mest spelande m polarna man blir galen de där spelen borde förbjudas, jag hatar de!!!

• Anonym

tack för alla råd!! Vi får se vad som händer.... en till sak om spelet... Det kostar att spela också, jag irriterar mig så fruktansvärt.. Först så köpte han spelet, kommer inte ihåg vad det kostade men det var inte särskilt billigt och så kostar det drygt 100 kronor i månaden... I slutändan så blir det ett väldigt dyrt spel!!!!

• Fred

hejsan har vart i din killes sitts, det enda som hjälper är att du har hårda krav.. tjat funkar inte du måste ställa konkreta krav !!..

Gör ett spel schema.. tex han får spela 3 dagar i veckan i 3 timmar... inte mer..

du måste vara konsekvent och hård på denna punkt..

tillslut kommer han förhoppnings vis inte palla med dom hårda tiderna och ge upp spelet helt..

Du kan ha tex 3 dagars spel tid med 3 timmar, eller 4 kanske.. samt 2 timmar för flex ifall han har en raid eller ett viktigt event med guilden...

om du inte är tuff och låter honom hålla på kommer det bara att bli mer och mer..

• Anonym

WOW, sambon har fastnat i det oxå.helt fast, selar timvis pe dag........ofta otroligt störand eeftersom det begränsar hans insatser i lägenheten..............

• Anonym

TS

Förstår att det är oootroligt frustrerande. Jag har gått igenom samma sak fast det var inte spel utan musik. Mitt ex är idag kändis och jag var tillsammans i 5 år med honom det var musik musik musik musik hela dagarna och nätterna... Det hela sluta med att jag inte orka kände mig utanför och han drogs in i musikvärlden och ja andra tjejer osv. Idag lever jag återigen med en musikkille. Han jobbar oxå natt och sitter uppe efter jobbet om det inte är vid datorn så är det vid tvn... Jag menar vad ska jag göra? Hans arbetstider är på natten han måste få sova på dagarna precis som jag måste få sova på natten. Sedan att din kille börjar bli spelberoende det är en annan sak. Personligen skulle jag se till att när han kom hem en natt att han inte kunde spela spelet så får du se hans reaktion!!

• Psyk tramsans

Åh, vad jag känner igen det där! Förstår precis hur du känner! Min pojkvän spelar nämligen det spelet och han vill aldrig umgås med mig, han lyssnar aldrig, han gör så att inte jag kan få sova på kvällarna, trots att han vet att jag bara får sova ca 3 timmar om han inte slutar spela när vi egentligen ska sova. Kan nämligen inte sova när jag hör det där jävla knattrandet på tangenterna och ljuset från datorn. Såååå frustrerande!

Hans kommentar till att jag får sova lite är att jag har fått vara uppe när han ska sova och att jag bara säger sådär för att jävlas och vill bestämma allting, vilket inte är fallet.
    Den gången jag satte uppe nu var för att jag hade prov dan efter och var tvungen att plugga och det var ju inte precis så att jag ville sitta uppe och plugga, utan jag var tvungen! Hade det varit en jobb grej han höll på med så vore det ju en helt annan sak, men han ägnar sig ju bara åt nöjen.

Det där förbannade spelet spelar han från att han kommer hem från jobbet till att han går och lägger sig och jag kan inte göra något åt saken. Han ber mig bara hålla käften och sluta gnälla.

Jag LIDER med Dig!

• Jenssan

Psyk tramsans

Jag tänkte svara i denna tråd, men så läste jag ditt svar och... ja, mitt skulle ha blivit ganska identiskt med ditt så jag avstod

• Anonym

Psyk tramsans

Det känns som om du har det lite värre än mig, min sambo är aldrig otrevlig mot mig på det sättet... Men han blir irriterad när jag tjatar på honom.. Vi har ju också datorn i gästrummet så jag störs inte av det på det sättet, när han knapprar. Men bara vetskapen om att han sitter och spelar kan göra mig sömnlös tyvärr...

Svar på tråden Min sambo spelar data-spel hela nätterna......