Prislapp på barn?
Har funderingar kring adoption. Det är dyrt, lika en förlossning. Finner det underligt att barnlösa kan få gratis läkarhjälp men inte bekostad adoption. Har någon förklaring på varför det är så?
Har funderingar kring adoption. Det är dyrt, lika en förlossning. Finner det underligt att barnlösa kan få gratis läkarhjälp men inte bekostad adoption. Har någon förklaring på varför det är så?
Med risk för fel svar så tänker jag som så att barn är ingen rättighet att få. Det är bra att vi har den hjälp vi har med provrörsbefruktning men det måste ju också finnas en gräns, hur hårt det än må låta. Men jag förstår ditt tänk, tanken slog även mig i morse.
Förlossningskostnaden täcks väl av skattepengar? Man betalar ju inte alla barnmorskors lön osv själv, dock kan man ibland få betala extra avgift om man behöver ligga kvar flera dagar om jag förstått det rätt.
Men ändå, jag förstår absolut ditt argument och jag tycker även att det är bättre att ta hand om dom barn som redan finns än att skaffa ännu fler så adoption borde vara nästan gratis, jag menar, man räddar ju någons liv från eventuell misär. Sen borde alla som adopterar och alla som skaffar barn gå någon form av kurs i pedagogik och hur man är en trygg förälder, oavsett om det är biologiska barn eller adopterade :)
Att bli smalopererad borde inte vara en rättighet. Eller massa annat vilka är rättigheter borde inte vara det men är det ändå. Jag tycker att de vilka inte kan få barn ska ha rätten att få ett barn, sen övriga får de betala för. Sen de vilka kan ska oxå få betala.
Skall man adoptera måste man först gå en föräldrakurs på 5 veckor. Även om man har barn sedan tisigare. Sedan kommer Socialen och gör 5 st a 2 timmars hembesök och umgås med familjen.. sedan är det otaliga enskillda möten hos socialen och länstyrelsen. Sedan får man veta om man ens blir godkänd för att få adoptera. Efter ett godkännande kan det ta upp till 5 år innan man får ett så kallat barnbesked. Om man ens får ett.
Staten bidrar med ca 40.000:- och självka adoptionen kanske går loss på 120.000:- (beroende på land)
Det är inte så lätt som det låter då sjävla adoptionsländerna har massa olika krav på de blivande föräldrarna.
Dessutom får man inte lov att göra hur många försök som hellst med IVF i Sverige, dessutom kostar detta oxå en massa pengar så dom flesta kanske inte orkar utan tar då till adoption.
Diskuterat detta idag med en nära släkting som ej kan få barn. Dom har försökt allt och nu håller dom på att föröka bli godkännda för att fpå adoptera. Att bli gravid är verkligen ingen självklarhet!
Provrörsbefruktning får man upp till tre försök med, beroende på landsting. Dessutom bekostar den offentliga sjukvården en barnlöshetsutredning. Om det sedan lyckas tillkommer mödravård, förlossning och vård på BB och eventuellt neonatal. Allt kostnadsfritt för föräldrarna. Jag vet inte exakt vad prislappen kan landa på, men knappast under 100 000 kr. Å andra sidan är barnlöshetsutredningen en engångkostnad och ett par som redan har ett gemensamt barn - oavsett hur de fått det - får inte några kostnadsfria IVF. Lyckas man på första försöket finns alltså inga "sparade" försök att ta till om man vill ha syskon. Och om man väljer att adoptera första barnet så får man bekosta IVF själv om man vill ha tvåan den vägen.
Vid adoption får man räkna med kostnader från ca 150 000 kr och uppåt 300 000 kr, beroende på land. Till en del länder måste man åka två eller tre gånger, i några länder måste man stanna ett halvår eller mer för att genomföra adoptionen och några länder är dyra pga stor byråkrati kring adoptioner. I andra länder går det fort, de nöjer sig med ett mindre antal papper och intyg, kräver bara en resa och har kanske dessutom låga löner/priser i landet, vilket gör att översättningar, hotellvistelser, inrikesresor, allt blir billigt. Oavsett om man adopterar från det dyraste eller billigaste landet får man efter genomförd adoption ett bidrag på 40 000 kr. Det får man dessutom hur många gånger som helst. Att adoptera är en långdragen process och eftersom det finns både en nedre och en övre åldersgräns för föräldrarna så hinner man i praktiken inte adoptera så värst många gånger, men skulle man på något vis lyckas genomföra tio adoptioner så får man 10x40 000=400 000 kr sammanlagt. Det vanligaste är dock att det blir en eller två adoptioner i samma familj, alltså inte mer än 80 000 kr.
Visst stämmer det att barn inte är någon rättighet och visst är det sant att det måste finnas gränser: men jag har ändå svårt se det rimliga i att Stina, som är född utan livmoder, inte ens får chansen att få barn om hon inte kan hosta upp kanske 200 000 kr, medan Lisa, som har förstörda äggstockar, i alla fall får upp till tre chanser med IVF. Det är ju inte mer synd om Lisa än om Stina och den som råkar ha en livmoder har ju inte på något sätt mer rätt till barn än den som inte har en.
har också tänkt på detta! Jag hörde en gång att ett kejsarsnitt kostar över 100 000!
De som får biologiska barn ska minsann få allt gratis... Föräldrarutb och sjukvård.
Vi som adopterar får betala 5000 för en obligatorisk utbildning och tusentalskostnader för läkarintyg bl.a
Vi som adopterar borde verkligen få mer i bidrag med tanke på att Sverige slipper förlossningskostnaden!!!
Skönt att jag inte är ensam om att tycka så! Startade samma tråd för några år sen. Resultatet blev att jag blev utskälld och tråden anmäldes och togs bort??????