• MamaInternational

Prislapp på barn?

Har funderingar kring adoption. Det är dyrt, lika en förlossning. Finner det underligt att barnlösa kan få gratis läkarhjälp men inte bekostad adoption. Har någon förklaring på varför det är så?

• Svar på tråden Prislapp på barn?
  • MamaInternational

Funderat över det där med att adoptivföräldrar kollas noga upp. Varför? Är ickefruktbara mindre bra som föräldrar eller vad???? Tycker det finns så många biologiska vilka är helt värdelösa föräldrar ju!

• HOBBE49

BFA gör så att när året är slut ser man vad den faktiska kostnaden för adoptioner från ett visst land varit och delar sedan denna på de som fått barn från från det landet under detta år. Det betyder att de antingen kan debitera extra eller återbetala upp till en viss summa (nånstans 10-15000 tror jag att det var). Vi fick tillbaka nästa 10000.

• LyckaOchTålamod
    HOBBE49 skrev 2011-07-10 12:27:51 följande:
    BFA gör så att när året är slut ser man vad den faktiska kostnaden för adoptioner från ett visst land varit och delar sedan denna på de som fått barn från från det landet under detta år. Det betyder att de antingen kan debitera extra eller återbetala upp till en viss summa (nånstans 10-15000 tror jag att det var). Vi fick tillbaka nästa 10000.
    Vad bra! Glad  Det låter vettigt!
  • JoJo71
    Eva 937 skrev 2011-07-08 11:21:23 följande:
    Adoptionskostnaderna är höga och det är inte rätt. Jag är inte helt säker på att jag tycker att IVF skall bekostas av landstingen. Istället borde det finnas en pott för barnlösa par, där man får välja mellan 3 IVF-försök eller 1 betald adoption. Jag tycker dessutom att sjukvården, när folk söker för barnlöshet skulle på ett annat sätt än det görs idag informera om adoption som ett väldigt bra alterativ.
    Satte nästan i halsen - yippey!, äntligen någon som tänkte precis som jag om detta. Har själv tagit upp på en sida detta med 3 ivf alternativt adoption - att paret ska få möjligheten att välja - tror nämligen inte det "bara " är det här med "biologiskt" som påverkar utan även de stora kostnader som en adoption medför - alla har inte de ekomoniska möjligheterna. Jag fick svaret av en engagerad person att ta upp det med politikerna , dags att göra det nu kanske?!
  • Hjärtat längtar
    JoJo71 skrev 2011-07-19 00:25:38 följande:
    Satte nästan i halsen - yippey!, äntligen någon som tänkte precis som jag om detta. Har själv tagit upp på en sida detta med 3 ivf alternativt adoption - att paret ska få möjligheten att välja - tror nämligen inte det "bara " är det här med "biologiskt" som påverkar utan även de stora kostnader som en adoption medför - alla har inte de ekomoniska möjligheterna. Jag fick svaret av en engagerad person att ta upp det med politikerna , dags att göra det nu kanske?!
    Det hade varit väldigt bra tycker jag som inte gjort några ivf:er och ska adoptera! Flört
  • Tellus1977
    LyckaOchTålamod skrev 2011-07-10 12:18:32 följande:
    Vad är det för pengar man kan få tillbaka?

För vad och hur mycket?

Hur gör man?
    Ser att du redan fått ett bra svar från Hobbe! Glad
    Vi fick tillbaka ca 3.000 kr har jag för mig, under våren året efter att vi kom hem. Det skötte BFA utan att vi behövde ansöka om det.
  • ForReal
    MamaInternational skrev 2011-07-10 12:21:58 följande:
    Funderat över det där med att adoptivföräldrar kollas noga upp. Varför? Är ickefruktbara mindre bra som föräldrar eller vad???? Tycker det finns så många biologiska vilka är helt värdelösa föräldrar ju!

Fast det beror väl helt enkelt på att ska man kolla upp dem så ska det göras ordentligt? Det finns ju ingen lag som säger att de som kan få barn ska kollas upp, men skulle den finnas skulle det säkert vara lika hårt det. Det är ju iaf bättre att veta att åtminstone adoptivbarn får så bra föräldrar som möjligt, även om bioföräldrar inte går att kontrollera.

Jag är inte på G att adoptera så jag vet inte, men detta är mina tankar. Kanske har det med adoptionsländernas krav att göra också? Men det verkar vara väldigt höga krav på de som ska adoptera. Det skulle vara intressant att höra med er ska eller har adopterat - måste man vara helt "felfri" för att få adoptera? Jag menar t ex inga sjukdomar alls, mycket gott ställt ekonomiskt osv. Är kraven normala eller för höga?

• gottelina
    ForReal skrev 2011-07-19 02:03:57 följande:

Fast det beror väl helt enkelt på att ska man kolla upp dem så ska det göras ordentligt? Det finns ju ingen lag som säger att de som kan få barn ska kollas upp, men skulle den finnas skulle det säkert vara lika hårt det. Det är ju iaf bättre att veta att åtminstone adoptivbarn får så bra föräldrar som möjligt, även om bioföräldrar inte går att kontrollera.

Jag är inte på G att adoptera så jag vet inte, men detta är mina tankar. Kanske har det med adoptionsländernas krav att göra också? Men det verkar vara väldigt höga krav på de som ska adoptera. Det skulle vara intressant att höra med er ska eller har adopterat - måste man vara helt "felfri" för att få adoptera? Jag menar t ex inga sjukdomar alls, mycket gott ställt ekonomiskt osv. Är kraven normala eller för höga?

Jag personligen tycker att vissa av kraven är onödigt höga. T ex att socialstyrelsen har satt upp rekomendationer vad det gäller BMI. Däremot har jag som blivande adoptivmamma ändrat åsikt vad det gäller den nogranna utredningen som man genomgår för att få sitt medgivande. Jag tyckte förut att det var ju inte klokt att man ska behöva vändas ut och in för att få adoptera när vem som helst som är fertil kan skaffa barn. Jag tycker numera att jag kan se nyttan med det.

Adoption är inte för alla och under den obligatoriska föräldrarutbildningen och själva utredningen så belyses mycket som man inte hade en aning om innan. Det gör att dom som faktiskt går igenom hela processen gör det i alla fall inte lättvindigt utan med en stor portion eftertanke. Det finns ju dom som tror att man bara reser nånstans och hämtar en söt liten unge och sen lever man lycklig i alla sina dagar och att det är ingen skillnad på att vara förälder till ett adopterat barn eller ett biologiskt barn.
  • swisch
    MamaInternational skrev 2011-07-10 12:21:58 följande:
    Reagerade i början men tycker nu att det är bra. Jag tänker såhär:
    Man får ju ansvar för ett barn som någon annan inte bedömer sig kunna klara av. Om man lämnar ett barn för adoption av fattigdoms skäl vill man inte att barnen ska hamna i en massa ekonomiska bekymmer. Om problemen är droger och kriminalitet vill man att de nya föräldrarna ska bevisa sig inte ha någon kriminell bakgrund. Det är ett annat lands myndigheter och en annan bioförälder som ger dej som adoptiv förälder livslångt ansvar för det finaste som finns.

Sen är det ju rättvist också för barnen kollas noga. Ålder och hälsa ska stämma och  mycket ska kollas innan barnet accepteras av adoptanten.
  • Chimamanda
    ForReal skrev 2011-07-19 02:03:57 följande:

Nej, man behöver inte vara "felfri" för att få adoptera. Men man får inte ha några livsförkortande sjukdomar eller annat som gör att den fysiska förmågan att ta hand om barn är nedsatt. Man ska också ha en god psykisk förmåga att ta hand om barn. Att kunna förstå barns grundläggande behov av trygghet och ha en insikt i hur man genom sin egen barndom/bakgrund formades till att bli den man blev. Man ska vara allmänt socialt välanpassad.

Familjerätten i Sverige har inga krav på förmögenhet, dock på stadigvarande inkomst genom förvärvsarbete, och det har även många av länderna. Arbetslöshet accepteras oftast inte.

I mitt fall har jag en svår sjukdom bakom mig (som jag är frisk ifrån) samt en ganska normal inkomst. Och vi väntar just nu barnbesked.

Skulle nog vilja säga att kraven är "normala" snarare än för höga.
  • PrickenChicco

Vänd på steken! Om jag av någon anledning skulle varit tvungen att ge upp mitt barn för adoption skulle jag definitivt velat att de som blivit utsedda som föräldrar till "mitt" barn var granskade ut i fingerspetsarna och lite till. Jag och min mam såg aldrig den processen som jobbig utan mer som utvecklande för oss som blivande familj. Det är alltid bra att gå igenom sin egen historia så att man gjort upp med ev oförätter i barndomen...

Svar på tråden Prislapp på barn?