• sockerbecca

Planera att "förlova" sig?

Känner mig lite förvirrad då jag sett och hört ett par gånger nu på olika ställen att någon pratar om förlovning som något man planerar i förväg. Typ "Vi har planerat att förlova oss, vi kommer att göra det i höst", "Vi har köpt ringar och ska förlova oss på fredag!".

I min värld så ÄR man redan förlovad om man är så uttalat överens om att vilja det. När man bestämt sig för att gifta sig (eller bestämt sig för att förlova sig?, nuförtiden leder ju inte nödvändigtvis förlovningar till bröllop) så är man förlovad, ring eller ej. Det kan man köpa sen om man förlovar sig utan, och välja tid och plats att byta förlovningsringar om man vill. Men förlovad är man redan ändå.

Är det vanligt med tre steg nuförtiden?

Förr?
    Steg 1: fria = paret är förlovade. Vilket leder till
    Steg 2: bröllop = paret är gifta.

Nu?
    Steg 1: "förlovnings-fria" = paret säger sig inte vara förlovade än men har bestämt sig för att bli. Leder till
    Steg 2: utföra "förlovningen" = paret är förlovade. Leder kanske till
    Steg 3: bröllop = paret är gifta.

• Svar på tråden Planera att "förlova" sig?
  • rasajj

Jag tycker ocksa det ar markligt.. I min varld ar man forlovad om man pratat om att nan gang gifta sig. Forlovningen ar att lova varann att gifta sig.

Inte ett 'seriost ringbyte utan att dra in myndigheterna for att visa att man hor ihop' grej som det verkar ses som nu for tiden..

Folk far naturligtvis gora vad och hur de vill, men de forlorar respekten fran mig om de planerar in ett ringbyte och kallar  forlovning, eller kallar sig forlovade utan att nagonsin fundera pa brollop.

kalla det for vad det ar, det ar ett ringbyte ni planerar. Inget mer. Och att ni bytt ringar betyder inte att ni ar forlovade, om ni inte ocksa planerar brollop.

• Längtarefterliten

vi gjorde andra alternativet... vi bestämde att vi ville förlova oss sen hade vi ett datum som vi gjorde ringbytet på.. men visst har du rätt, vi var redan förlovade innan för bestämt det.. men så ska vi gifta oss om ett år...

• SilverEmma

Det är andra tider idag. Vi förlovade oss efter 4 månader tillsammans, vi hade inga som helst planer på att gifta oss då. Det blev ca 3 år senare.

Vem bryr sig egentligen?

• skorpionen80

Vi visste från dag 1 att det skulle bli vi och började prata om att gifta oss väldigt tidigt utan att någon friade. Det var liksom självklart. Men för att ha ett datum i ringarna och för att göra det lite mer seriöst så valde vi en planerad förlovning. Hade bara blivit så fel om någon friat eftersom vi redan pratat om det så många gånger och vi vet var den andra står i frågan...

• sockerbecca
    SilverEmma skrev 2011-07-04 09:06:31 följande:
    Det är andra tider idag. Vi förlovade oss efter 4 månader tillsammans, vi hade inga som helst planer på att gifta oss då. Det blev ca 3 år senare.

Vem bryr sig egentligen?
    Tja, det är väl mest att jag undrar om det är så det är. Nya tider nu, när folk börjar använda gamla ord som förlovningar på helt nya företeelser som faktiskt inte har mycket att göra med verkligheten/hur det var förr. Kanske borde gjort en poll istället och sett vilket som var vanligast.

Visst får folk säga att de går och simmar på fritiden, men jag kommer fortfarande bli förvirrad om de då menar att ta på sig gummistövlar och hoppa i pölar. Gör som ni vill, men märkligt är det för mig att.. tja.. hitta på nya betydelser för gamla ord Glad
  • Millan83

Det roligaste är ju när folk som kallar sig förlovde helt plötsligt friar till varandra! Eller ja, en av dem gör det! ;) 

Förlovning = löfte om giftemål i framtiden!

Himla trist att det urvattnas av människor som "bara vill visa att vi är liiiite mer seriösa" men inte alls har några som helst planer på giftemål! 

• sockerbecca
    skorpionen80 skrev 2011-07-04 09:23:57 följande:
    Vi visste från dag 1 att det skulle bli vi och började prata om att gifta oss väldigt tidigt utan att någon friade. Det var liksom självklart. Men för att ha ett datum i ringarna och för att göra det lite mer seriöst så valde vi en planerad förlovning. Hade bara blivit så fel om någon friat eftersom vi redan pratat om det så många gånger och vi vet var den andra står i frågan...
    Samma för oss, ingen av oss har friat men vi har sen länge ("alltid") vetat att vi vill gifta oss. Anser oss vara förlovade men eftersom vi aldrig gjort någon grej av det eller bär ringar är det nog ingen annan som är medveten om det.

När vi börjar planera på riktigt och berättar om det kommer vi förstås ses som förlovade av andra med, men skulle någon komma på tanken att fråga nu skulle vi väl svara att vi är förlovade nu.

Förstår hur ni tänker att man vill ha ett datum, menar heller inte att folk gör något "fel".. Det bara fascinerar mig att kalla det för planerad förlovning. Jag skulle nog ha sagt "vi är förlovade och nu på fredag ska vi byta ringar och göra det officiellt", kanske så?

Känner iaf personligen inget behov av att köpa först förlovningsringar och planera för det.. Sen nya vigselringar och planera för bröllop.. Känns lite som tårta på tårtan. Hitta på ceremonier för att få gifta sig två gånger typ Tungan ute
  • sockerbecca
    Millan83 skrev 2011-07-04 19:34:27 följande:
    Det roligaste är ju när folk som kallar sig förlovde helt plötsligt friar till varandra! Eller ja, en av dem gör det! ;) 

Förlovning = löfte om giftemål i framtiden!

Himla trist att det urvattnas av människor som "bara vill visa att vi är liiiite mer seriösa" men inte alls har några som helst planer på giftemål! 
    Hehe jo, det var en bekant som bloggade och skrev om hur de bestämt sig för att ta steget - till förlovning. Köpt ringar.. Sen en dag hade sambon överraskat och friat med ringarna.. Glad jag läste det på internet för blev oerhört förvirrad och ganska road av historien först Tungan ute men nu har jag sett mer än en person beskriva liknande scenarion.. Så undrar om jag istället borde anstränga mig att sluta garva åt det och inse att jag är gammalmodig eller något ;)
  • Kokomo

Jag tror det funkar ungefär som du beskriver för många nu för tiden. Att förlovningen mest är ett bevis på att man är "lite extra mycket ihop" istället för att vara bara vanligt ihop. Lite lame i mina ögon men så får jag väl vara en bakåtsträvare då. Kan tänka mig att detta med att "planera att förlova sig" också handlar lite om att man muntligen kommit överrens om att förlova sig men vill göra det till en liten högtid och därför ser själva ringbytandet som förlovningen, inte löftet i sig.

• Millan83
    Kokomo skrev 2011-07-04 19:40:50 följande:
    Jag tror det funkar ungefär som du beskriver för många nu för tiden. Att förlovningen mest är ett bevis på att man är "lite extra mycket ihop" istället för att vara bara vanligt ihop. Lite lame i mina ögon men så får jag väl vara en bakåtsträvare då. Kan tänka mig att detta med att "planera att förlova sig" också handlar lite om att man muntligen kommit överrens om att förlova sig men vill göra det till en liten högtid och därför ser själva ringbytandet som förlovningen, inte löftet i sig.
    Så gjorde vi! Vi planerade och köpte ringar! Sen på julafton gick han ner på knä och vi bestämde oss för att vi skulle gifta oss någon gång! =) Hade inte tanken på bröllop funnits där hade vi inte förlovat oss!
Svar på tråden Planera att "förlova" sig?