vivianne skrev 2011-07-05 08:31:24 följande:
Lite ledsamt att du känner dig "förvirrad" av att folk uppskattar lite romantiska ritualer fast de inte är redo att gifta sig än. Eller är du kanke inte ett dugg förvirrad utan mest vill sätta dig över dem utan att skriva det rätt ut?
Är man ung, känner att det är på riktigt men är vettig nog att inte vilja gifta sig på ett bra tag så kan man väl få förlova sig utan att omgivningen ser konstigt på en för det. Man har nog fortfarande det som ett steg på väg till bröllopet bara det att bröllopet är långt fram i tiden. Brutna förlovningar har dessutom funnits i alla tider.
(själv gift sedan sju år och positiv till romantik i alla dess former!)
Menar inte att göra någon ledsen! Men första gången jag hörde om någon som gjorde sådär blev jag väldigt förvirrad, ja. Det är ju trots allt en helt ny och påhittad användning av ett gammalt ord. Har man aldrig hört förut om någon som gjort på sitt eget lilla sätt så blir det ganska förvirrande

ord är ju till för att kommunicera, menar två personer olika saker med samma ord uppstår förvirring!
Mer romantik åt folket, de som vill göra fina saker ska självklart få byta hur många ringar de vill, skåla i champagne hela natten eller vad som helst.
Konstigt (och faktiskt lite löjligt) blir det när man kallar det för något som det inte är.
Oavsett hur mycket jag älskar brudklänningar, ringar och slöjor så blir det väl ändå lite underligt om jag påstår att jag gift mig i helgen, om vi egentligen bara klätt upp oss till brudpar och ätit middag någonstans. (Alltså ingen vigsel).
Att förlova sig utan en tanke på vigsel är så pass vanligt numera att jag inte höjer ett ögonbryn, även om jag fortfarande tycker det är smålöjligt att vilja äta kakan utan att köpa den. Det man är ute efter är väl rimligen alla välgångsönskningar, avundsjuka blickar på en gnistrande ring, den där magiska känslan av att "nu är det vi två!" men allt sånt hör ju ihop med att paret planerar ett bröllop någon gång i framtiden. Lite konstigt faktiskt om man då inte ens gör det. Men det var inte riktigt det jag tog upp i den här tråden, snarare undrar jag vad poängen är med en planerad teater där man låtsas(?) att det är först DÅ man förlovat sig. Trots att förlovningen är överenskommen och ringarna köpta ihop.