• sockerbecca

Planera att "förlova" sig?

Känner mig lite förvirrad då jag sett och hört ett par gånger nu på olika ställen att någon pratar om förlovning som något man planerar i förväg. Typ "Vi har planerat att förlova oss, vi kommer att göra det i höst", "Vi har köpt ringar och ska förlova oss på fredag!".

I min värld så ÄR man redan förlovad om man är så uttalat överens om att vilja det. När man bestämt sig för att gifta sig (eller bestämt sig för att förlova sig?, nuförtiden leder ju inte nödvändigtvis förlovningar till bröllop) så är man förlovad, ring eller ej. Det kan man köpa sen om man förlovar sig utan, och välja tid och plats att byta förlovningsringar om man vill. Men förlovad är man redan ändå.

Är det vanligt med tre steg nuförtiden?

Förr?
    Steg 1: fria = paret är förlovade. Vilket leder till
    Steg 2: bröllop = paret är gifta.

Nu?
    Steg 1: "förlovnings-fria" = paret säger sig inte vara förlovade än men har bestämt sig för att bli. Leder till
    Steg 2: utföra "förlovningen" = paret är förlovade. Leder kanske till
    Steg 3: bröllop = paret är gifta.

• Svar på tråden Planera att "förlova" sig?
  • Alseda

Här var det också på gamla sättet. Men det känndes lite som taget ur en film hehe.

Efter 8 år som sambo och "out of the blue" gick min man ner på knä framför mig och en massa vänner på nyårsafton för 2,5 år sedan och friade med ring och allt som han hade gått och köpt i hemlighet. Och ett och ett halvt år senare så var vi gifta.

Min man bär ingen förlovningsring och jag har inget datum ingraverat i ringen. Men jag minns ju att det hände på nyårsafton. Frågan är om det hände den 31/12 eller 1/1??? Klockan hade ju slagit 12.

Innan dess var vi ju inte förlovade, då var vi sambos rätt och slätt. Eller pojk och flickvän som jag kallade oss.

• skorpionen80

Har klockan slagit 12 så var det den 1/1, klockan var ju efter midnatt...

• vivianne

Lite ledsamt att du känner dig "förvirrad" av att folk uppskattar lite romantiska ritualer fast de inte är redo att gifta sig än. Eller är du kanke inte ett dugg förvirrad utan mest vill sätta dig över dem utan att skriva det rätt ut?

Är man ung, känner att det är på riktigt men är vettig nog att inte vilja gifta sig på ett bra tag så kan man väl få förlova sig utan att omgivningen ser konstigt på en för det. Man har nog fortfarande det som ett steg på väg till bröllopet bara det att bröllopet är långt fram i tiden. Brutna förlovningar har dessutom funnits i alla tider.

(själv gift sedan sju år och positiv till romantik i alla dess former!)

• Mandarina
    vivianne skrev 2011-07-05 08:31:24 följande:

Lite ledsamt att du känner dig "förvirrad" av att folk uppskattar lite romantiska ritualer fast de inte är redo att gifta sig än. Eller är du kanke inte ett dugg förvirrad utan mest vill sätta dig över dem utan att skriva det rätt ut?

Är man ung, känner att det är på riktigt men är vettig nog att inte vilja gifta sig på ett bra tag så kan man väl få förlova sig utan att omgivningen ser konstigt på en för det. Man har nog fortfarande det som ett steg på väg till bröllopet bara det att bröllopet är långt fram i tiden. Brutna förlovningar har dessutom funnits i alla tider.

• sockerbecca
    vivianne skrev 2011-07-05 08:31:24 följande:

Menar inte att göra någon ledsen! Men första gången jag hörde om någon som gjorde sådär blev jag väldigt förvirrad, ja. Det är ju trots allt en helt ny och påhittad användning av ett gammalt ord. Har man aldrig hört förut om någon som gjort på sitt eget lilla sätt så blir det ganska förvirrande Glad ord är ju till för att kommunicera, menar två personer olika saker med samma ord uppstår förvirring!

Mer romantik åt folket, de som vill göra fina saker ska självklart få byta hur många ringar de vill, skåla i champagne hela natten eller vad som helst.
    Konstigt (och faktiskt lite löjligt) blir det när man kallar det för något som det inte är.
    Oavsett hur mycket jag älskar brudklänningar, ringar och slöjor så blir det väl ändå lite underligt om jag påstår att jag gift mig i helgen, om vi egentligen bara klätt upp oss till brudpar och ätit middag någonstans. (Alltså ingen vigsel).

Att förlova sig utan en tanke på vigsel är så pass vanligt numera att jag inte höjer ett ögonbryn, även om jag fortfarande tycker det är smålöjligt att vilja äta kakan utan att köpa den. Det man är ute efter är väl rimligen alla välgångsönskningar, avundsjuka blickar på en gnistrande ring, den där magiska känslan av att "nu är det vi två!" men allt sånt hör ju ihop med att paret planerar ett bröllop någon gång i framtiden. Lite konstigt faktiskt om man då inte ens gör det. Men det var inte riktigt det jag tog upp i den här tråden, snarare undrar jag vad poängen är med en planerad teater där man låtsas(?) att det är först DÅ man förlovat sig. Trots att förlovningen är överenskommen och ringarna köpta ihop.
  • Kär i brevbärarn

Jag och min sambo "planerar förlovning" kan man väl säga.. vi har såklart pratat om när vi ska gifta oss och så men inte kommit fram till när det kan bli av.. Vi har låtit göra förlovningsringar och de har legat där hemma i sin lilla ask nu i 5 månader ungefär..

Jag brukar förklara det som att vi är förlovade, men inte officiellt. Vi vill gärna vänta med att göra förlovningen officiell tills dess att vi kan bestämma ett vigseldatum inom ett år..

Sen på tal om det här med vad som är traditionellt, jag är ganska säker på att det traditionella svenska sättet att förlova sig på är genom att man beslutar tillsammans att man vill gifta sig, alltså inte genom frieri såsom den Anglo-Saxiska seden, har ingen källa att bidra med tyvärr... får kika vidare på det.

• amorvincitomniia

Hmm jag kan förstå dig lite att charmen försvinner.. men vill själv när det är dags ha en planerad förlovning! Av den enkla anledningen att jag vill gå och välja ut min ring själv ;P litar inte på karlns smak och kontollbehovet klarar inte av för mycket överaskningar!

• Alseda
    amorvincitomniia skrev 2011-07-05 12:47:56 följande:
    Hmm jag kan förstå dig lite att charmen försvinner.. men vill själv när det är dags ha en planerad förlovning! Av den enkla anledningen att jag vill gå och välja ut min ring själv ;P litar inte på karlns smak och kontollbehovet klarar inte av för mycket överaskningar!
    Där kan jag förstå dig. Mitt kontrollbehov fick sig en rejäl törn när min man gick ned på knä med ringen inköpt och allt!

Jag tyckte inte ens ringen var fin i början (berodde nog mest på att jag aldrig använder smycken i vanliga fall), men nu älskar jag den och tycker den är perfekt för mig. I vitt guld, med diamanter i blomform.
  • Some

Definera förr. Det fanns ett förr då de omyndiga barnens vårdnadshavare upp ett avtal om att senare förlova barnen. Alltså fanns det tre steg förr också.

happy until proven otherwise
  • Christi38

Vi hade varit sambos i ett år lite drygt när vi pratade om förlovning och giftemål. Det var ett gemensamt beslut att vi skulle förlova oss under en utlandsresa samma sommar ett visst datum (som för oss var speciellt). Så vi valde ut ringar, graverade dem och sen bytte vi ringar vid midnatt det här datumet typ 1.5 månad senare och fr o m just den natten så var vi i våra ögon förlovade. Och vi är "bara" det än idag också, ett år senare, men vi kommer gifta oss någon gång i framtiden, det är bara inte så viktigt för någon av oss att göra det inom ett år eller att det liksom måste ske snart bara för att vi valt att förlova oss. Vi tar det som det kommer, nu väntar vi bebis i november och planerar för det mer och innan har vi valt att lägga pengarna på annat, som resor etc.

Svar på tråden Planera att "förlova" sig?