• sockerbecca

Planera att "förlova" sig?

Känner mig lite förvirrad då jag sett och hört ett par gånger nu på olika ställen att någon pratar om förlovning som något man planerar i förväg. Typ "Vi har planerat att förlova oss, vi kommer att göra det i höst", "Vi har köpt ringar och ska förlova oss på fredag!".

I min värld så ÄR man redan förlovad om man är så uttalat överens om att vilja det. När man bestämt sig för att gifta sig (eller bestämt sig för att förlova sig?, nuförtiden leder ju inte nödvändigtvis förlovningar till bröllop) så är man förlovad, ring eller ej. Det kan man köpa sen om man förlovar sig utan, och välja tid och plats att byta förlovningsringar om man vill. Men förlovad är man redan ändå.

Är det vanligt med tre steg nuförtiden?

Förr?
    Steg 1: fria = paret är förlovade. Vilket leder till
    Steg 2: bröllop = paret är gifta.

Nu?
    Steg 1: "förlovnings-fria" = paret säger sig inte vara förlovade än men har bestämt sig för att bli. Leder till
    Steg 2: utföra "förlovningen" = paret är förlovade. Leder kanske till
    Steg 3: bröllop = paret är gifta.

• Svar på tråden Planera att "förlova" sig?
  • sockerbecca
    Some skrev 2011-07-05 12:52:23 följande:
    Definera förr. Det fanns ett förr då de omyndiga barnens vårdnadshavare upp ett avtal om att senare förlova barnen. Alltså fanns det tre steg förr också.
    Sorry, kan nog inte definiera det bättre. Det där har ju alltid sett så olika ut i olika samhällsklasser och många nya påhitt infördes ju på 1800talet, tror jag.
    Menar nog ett slags odefinierat "enligt gängse bruk idag". Har väl ändå varit ganska genomgående att sådär ser det ut? Innan folk nyligen(?) började dubbelförlova sig eller sambo deluxe-förlova sig som någon kallade det :)
  • sockerbecca
    charmed86 skrev 2011-07-05 13:10:56 följande:
    Fast vi är klara över att vi vill gifta oss. Annars hade vi inte förlovat oss. Vi vill bara vänta några år med att gifta oss.
    Okej, då förstår jag. Fast då undrar jag varför han kommer att fria när ni börjar känna er redo? Ni vet ju redan svaret?
  • Lisa75
    sockerbecca skrev 2011-07-05 13:08:35 följande:
    Tja, beror väl lite på när man avser med "förr i tiden". Var väl familjerna som bestämde över parets huvuden i många fall.

Nej, jag förstår att utvecklingen går åt det håll som den gör. Vem vill inte pynta till förlovningen lite extra med en ytterligare ritual, kanske lite mer romantiskt än överenskommelsen man redan har.. Obestämd Men jag tycker nog ändå man gör sig lite löjlig nånstans. Jämförde i ett tidigare inlägg med en grej. Vad blir nästa steg, "eftersom vår första dejt var lite sådär - vi träffades på krogen, ganska fulla, och gick hem med varandra, så har vi planerat in en ny, bättre, första dejt. Det kommer att vara på en fin restaurang en mysig kväll, vi kommer att låtsas som att vi aldrig setts och sen har vi ett bra datum och bättre historia för När Vi Blev Kära."
    Jaha, men om du tycker det är att göra sig löjlig behöver du ju inte göra så själv. Förstår inte riktigt varför du stör dig på hur andra förlovar sig? En förlovning är ju någonting som händer mellan två människor och har ingenting med dig eller någon annan att göra.
  • Some
    sockerbecca skrev 2011-07-05 13:12:16 följande:
    Sorry, kan nog inte definiera det bättre. Det där har ju alltid sett så olika ut i olika samhällsklasser och många nya påhitt infördes ju på 1800talet, tror jag.
    Menar nog ett slags odefinierat "enligt gängse bruk idag". Har väl ändå varit ganska genomgående att sådär ser det ut? Innan folk nyligen(?) började dubbelförlova sig eller sambo deluxe-förlova sig som någon kallade det :)
    Enligt gängse bruk de senaste 40 åren isf. Innan dess var själva påbörjandet av uppvaktandet ett avtal om att senare ingå förlovning och därefter äktenskap.
    Så nej, det är inte ett nytt fenomen. Och jag måste undra vad det är som förvirrar dig? Att alla inte gör som du hade gjort? Då måste hela världen vara väldigt förvirrande för dig.
    happy until proven otherwise
  • Christi38
    sockerbecca skrev 2011-07-05 13:04:27 följande:
    Datum för vigsel? Eller för en till förlovnings-ritual?
    När vi känner att "nu ska/vill vi gifta oss", först då sätter vi ett datum för vigsel. Vi har redan haft vår lilla förlovningsritual som du kallar det.
  • charmed86
    sockerbecca skrev 2011-07-05 13:13:40 följande:
    Okej, då förstår jag. Fast då undrar jag varför han kommer att fria när ni börjar känna er redo? Ni vet ju redan svaret?
    Det är nog mer en psykologiskt bekräftelse för oss båda.
    När vi bestämde oss för att förlova oss var vi båda på det klara med att vi vill någon gång i framtiden men ännu inte är redo.
    Visst skulle man kunna prata om det och planera istället men det känns mer romantiskt på det sättet tycker jag. Även om vi båda redan vet så kommer jag ändå bli "överraskad" när han friar, just eftersom det inte är något vi pratar om och planerar för.
  • Sum quod sum

Vi har planerat och förlova oss av den enkla anledningen att min sambo aldrig skulle våga öevraska med en ring. Jag vet exakt vad jag vill ha och han vill inte göra mig besviken. Så förlovning är i juli och bröllop sommaren 2013.
    Jag förstår inte vad som är provocerande med det. 

• sockerbecca
    Christi38 skrev 2011-07-05 13:17:17 följande:
    När vi känner att "nu ska/vill vi gifta oss", först då sätter vi ett datum för vigsel. Vi har redan haft vår lilla förlovningsritual som du kallar det.
    Ville bara vara säker på att jag förstod hur du menade, som sagt finns det andra som redan är förlovade men friar senare. Undrade om det var så du också menade
  • Sarilariz

Jag och min fästman har i ringarna det datum då vi utbytte ringar, men vi var förlovade innan det. Min fästman friade till mig mitt i natten i sängen när vi låg och pratade om något helt annat :) Jätteromatiskt, men ingen av oss kom ihåg det datumet då vi utbytte ringarna, så vi valde helt enkelt att gravera det datum vi gjorde det oficiellt inför släkt och vänner.

Vi har varit förlovade "oficiellt" i två år men egentligen i tre, vet att det egentligen skall vara ett år, men vi vill fira det hela med en fest, och med två små barn, den ena föräldraledig och den andra jobbarhalvtid och snart skall börja plugga så har vi valt att skjuta upp vigseln.

Men för mig gäller det traditionella. När någon friat är man förlovade, och steget efter är att gifta sig.

• sockerbecca
    Sum quod sum skrev 2011-07-05 13:19:42 följande:
    Vi har planerat och förlova oss av den enkla anledningen att min sambo aldrig skulle våga öevraska med en ring. Jag vet exakt vad jag vill ha och han vill inte göra mig besviken. Så förlovning är i juli och bröllop sommaren 2013.
    Jag förstår inte vad som är provocerande med det. 
    Provocerande vet jag inte om jag tycker att det är.

Jag kan tycka att det där planerandet, att det ska vara romantiskt men på rätt sätt, tar lite död på hela stämningen. Men jag går ju inte runt och säger till folk vad jag tycker om deras val ifall det är något negativt jag har att säga. Här är jag anonym och tänkte att jag kan fundera högt över hela grejen utan att trampa någon på tårna.
Svar på tråden Planera att "förlova" sig?