• Red Velvet

Vad kan du om bibeln?

Inget googlande!

Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Vad kan du om bibeln?
  • Suzy QX

En tjock bok med många genrer. Men för mycket våld, perversiteter och dubbelmoral. 3 rätt fick jag.

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • trolletimagen

1 rätt Förvånad
    Det märks att jag vägrade konfirmera mig, hyckleri sa jag och gick hem.

Trollet är äntligen här =)
  • Embla

6 rätt. Tredje frågan var den enda jag gissade på och gissade fel

Fidelis ad urnam skrev 2011-07-05 13:20:30 följande:
    Kan jag inte riktigt hålla med om.
    Lika lite som koranen tillhör allmänbildningen tillhör bibeln allmänbildningen.
    Bibeln tillhör allmänbildningen eftersom den är en del av vårt ursprung, samt en av de fem världsreligionerna. Likaså tycker jag att asatro tillhör allmänbildningen eftersom även den är en del av Sverige ( jag låter visst rätt nationalistisk, inser jag...) Koranen tillhör allmänbildningen eftersom det är en av världsreligionerna.

Däremot anser jag väl inte att frågorna i quizet tillhör allmänbildningen att kunna. Man ska kunna redogöra för kristendom, islam, judendom, buddhism och hinduism i stora drag, grundtankar, heliga skrifter (tänk Religion A på gymnasiet), moral osv, för att kunna påstå sig vara allmänbildad. Tycker jag.
  • Dorian Ertymexx
    trolletimagen skrev 2011-07-05 21:24:22 följande:
    1 rätt Förvånad
    Det märks att jag vägrade konfirmera mig, hyckleri sa jag och gick hem.

Fast det är kul att kunna litet om bibeln. I gräl med fundisar är det alltid roande att inse att man kan mer om bibeln än de (och med tanke på mitt resultat så är inte mina kunskaper direkt fördjupade heller).
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Embla
    Embla skrev 2011-07-05 22:50:34 följande:
    6 rätt. Tredje frågan var den enda jag gissade på och gissade felBibeln tillhör allmänbildningen eftersom den är en del av vårt ursprung, samt en av de fem världsreligionerna. Likaså tycker jag att asatro tillhör allmänbildningen eftersom även den är en del av Sverige ( jag låter visst rätt nationalistisk, inser jag...) Koranen tillhör allmänbildningen eftersom det är en av världsreligionerna.

Däremot anser jag väl inte att frågorna i quizet tillhör allmänbildningen att kunna. Man ska kunna redogöra för kristendom, islam, judendom, buddhism och hinduism i stora drag, grundtankar, heliga skrifter (tänk Religion A på gymnasiet), moral osv, för att kunna påstå sig vara allmänbildad. Tycker jag.
    Såg att jag råkat benämna både Bibeln och Koranen som om de vore själva religionen. Så menade jag naturligtvis inte, jag är trött och ska gå och lägga mig nu när jag märker att jag inte kan skriva ordentligt.Skäms
  • Fidelis ad urnam
    Embla skrev 2011-07-05 22:50:34 följande:
    6 rätt. Tredje frågan var den enda jag gissade på och gissade felBibeln tillhör allmänbildningen eftersom den är en del av vårt ursprung, samt en av de fem världsreligionerna. Likaså tycker jag att asatro tillhör allmänbildningen eftersom även den är en del av Sverige ( jag låter visst rätt nationalistisk, inser jag...) Koranen tillhör allmänbildningen eftersom det är en av världsreligionerna.

Ja där håller jag däremot med dig, att man ska kunna skillnaderna i religionerna som finns.
    Men att kunna ingående saker från bibeln, nej det tillhör inte allmänbildningen enligt mig.
  • The Ultimate Grizzy

5 rätt. Förlåt, mormor *skäms*. 

• M C

4 rätt, jag chansade på vad Barabbas sa, sen gissade jag på uppenbarelseboken och gissade fel (tog han med flest fria fantasier) och att frukten inte ens nämns hade jag ingen aning om.

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • principisessan

skit också... tabbade mig på äpplet.. annars alla rätt

Det talas ju bara om den förbjudna frukten men har blivit allmänt accepterat i västerländsk konst som ett äpple

Svar på tråden Vad kan du om bibeln?