• Babysugen

Järnbrist

Undrar bara om någon har något bra knep mot trötthet... Känns även som man ska svimma ibland. Svettas och är varm hela tiden. USCH.
    Hade HB 117 sist, och BM sa att det var lugnt om jag inte åt järntabletter. Mår så dåligt av de tabletterna, så usch. Har provat att äta mkt grönsaker med järn och blutsaft... Nu äter jag även hemofer men det hjälper inte. Niferex är kräkmedel för mig...
    Är i v. 31+4, någon som har något tips. Går hemma med HP så jag behöver inte göra så mkt, men kan ju inte sova hela dagarna.

• Svar på tråden Järnbrist
  • Tindrande

Kan ju hända att det är själva grav som gör dig trött.
    Vad har du för blodtryck? Jag får jätte lågt under grav, och det kan göra en yr.

Annars så hjälper ju apelsinjuice att ta upp järnet.

Hoppas du snart mår bättre!

• Elut

Jag har 103 i hb och kan inte heller äta järntabletter. Mår konstant illa och kräks så fort jag tar en tablett.

Jag försöker äta järnrik mat. Broccoli, blodpudding, leverpastej, aprikoser, m.m....
    Bm ordinerade mig även att äta oxkött varje dag så nu blir det mycket oxfilé här hemma.

• Babysugen

Oxfilé är kanske något jag ska satsa på:)

Jag hade 110/70 i blodtryck sist. Det är väl bra tror jag.

• Jeanina

Jag började dricka blutsaft och det hjälpte mig jättemycket.Jag kunde inte ta järntabletter eftersom jag blev stenhård i magen.
    Jag hade hb 103,men efter att jag började med blutsaften har det gått upp till 117.
    Jag har den senaste veckan börjat med Ferronol istället,och efter min senaste mätning av hb idag hade det gått upp ytterligare.Du kan köpa båda i hälsokostbutiker.

Lycka till!!

• Jeanina

Oj,såg inten att du redan provat blutsaft...då vill jag rekommendera Ferronol då bara...*S*

• Babysugen

Tack så mkt för alla tips. Tänker nog testa blutsaft igen om det inte är bättre i morrn när vi tar värdena..... Visst det kostar ju lite men det kan det vara värt om man får vara pigg:)

• MJ78

Har hört att linfröolja ska vara bra.

• vinterpinglan

Min BM gav mig även tips på Dureferon tabletter. Jag själv behöver inte äta några järntabletter. Men hon skrv ner olika järntabletter ifall jag måste börja äta dem. Jag vet inte om det är samma som Niferex.

Sköt om dig o bebben.
    Kram Kattis

• godiss

oj jag hade 91 sist måste käka mycket järn

• godiss

e blutsaft bra att bara dricka eller ska man äta tabl oxå? Har mått så illa av dom flesta tabl..

• Smasimo

hade också 103 sist trotts att jag äter järntabletterna...så nu äter jag dubbeldos varannan kväll. Och äter en kokt broccoli "klase" som jag "sköljer" ner med apelsinjuice varje dag... Har faktiskt börjat känna mig piggare.

• zuccess

Tänk på att inte inta mjölkprodukter samtidigt som järnrik kost, det hämmar upptaget.

• Mumini

Hej!
    Kanske en dum fråga..men undrar vad "Blutsaft" är? Behöver också öka mitt järnintag.

Mvh.Minna

• Coursell

Jag har köpt apelsinjouse som innehåller järn, för jag kan inte svälja tabletter och vill ha nåt som smakar gott...om jag inte minns fel är det gomorron som har den jousen.

• BillaBong

Men typiskt! Jag dricker alltid te med mjölk i när jag tar min Blutsaft ... hämmar det järnintaget då, även fast det inte är så mycket mjölk? :/

Mumini:
    Blutsaft är en järnsaft som du kan köpa på vissa ICAaffärer och hos de flesta hälsokostaffärer. Magen klarar den i allmnhet bättre än järntabletter...

• Smasimo

Finns ju tyvärr inga genvägar.... Då koffein i the och kaffe slår ut c-vitaminerna som hjälper kroppen att lättare ta upp järnet, och som det skrevs tidigare så slår kalcium ut järnet.....Så slutsatsen är väl att man ska vara försiktig med vilka kombinationer man tar i hop...

• Mamma 80

Detta hjälpte mig att på knappa 4 veckor få upp järnvärdet fr 97 till 122:

2 tabletter folsyra
    1 tablett Niferex
    30 ml Järnsaft
    1 multivitamin som innehåller järn (ej kalcium samtidigt)

Ta detta det sista du gör på kvällen innan du går o lägger dig, tillsammans med ett glas apelsinjuice. Drick sedan ett glas vatten efter allt.

mamma80/v.36

• Ms milla

Jag var nere på 110 i HB, började äta Hemofer-plus, med c-vitamin i som gör att järnet "plockas upp" snabbare, men det tar runt 3 månader för kroppen att märka av tillskotten tyvär...

Svar på tråden Järnbrist