Du måste logga in för att svara i en tråd.

• withhope

Doppresent Kavat lära gå skor

Hejsan. Jag är bjuden till min svåger och svägerskas barns dop. Jag har redan fixat en doppresent från vår familj; barnbok med deras barn som huvudhjälte (personaliserad) som kostade 160 kr. Tanken var att köpa en lien extra present ( typ från Unicef ). Nu har de frågat om jag vill vara fadder till deras finaste :)!! Överlycklig, en riktig ära! Så självklart ska jag köpa en lite större present.. Men vad? Inga obligationer, pengar och smycken, silversaker går bort! Funderade på ett par Kavat lära gå skor ( nya självklart) som blir så härligt slitna. Hade ni uppskattat det? Tänkte att de kunde vara som minne när barnet blev större. Tycker själv det är jättefint med äldre, slitna gå skor på display, hängandes på en krok. Annars andra förslag som inte är rena pengar, smycken el silver/tenn saker??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-04 22:03
    Inga obligationer, pengar och smycken, silversaker går bort= vill inte ge obligationer, pengar och smycken, silversaker

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-18 12:13
    Nu har jag inhandlat gåvan. Det blev inga lära gå skor utan en Orginalutgåva av Astrid Lindgrens Pippi i Söderhavet (1948) i fint skick.
    Hade ni blivit glada för en sådan gåva på ert dop?? Motivera gärna ditt svar :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-04 10:17
    Det blev en hit! Mamman grät och fadern var rörd ;)
    (Gudbarnet fick en bok som han kan läsa nu och en snutte ;) )

• Svar på tråden Doppresent Kavat lära gå skor
  • Vickan I

Svårt köpa skor nu då man inte har en aning om strl när barnet väl kommer börja gå. de flesta går runt ett år, men strl på deras fötter kan skilja flera strl ändå.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • withhope

Vickan1: du har rätt.. Litet vågspel Tänkte leka dektetiv... Ska få den nuvarande fotstorleken, han är 4 mån. Tror en ettåring ligger runt 12.5-13.. Min flickas var 12 när hon var ett.

• withhope

Vad tyckte du annars om idéen?

• aglili

Ett par skor i strl 20 verkar väl vara en bra ide tycker jag

• Loriyana

Skor är inte alls en bra ide. Fötter är känsliga och det är mycket viktigt, särskilt när barnet är litet, att passformen stämmer. Man kan inte köpa vilka slags skor som helst, de måste passa både på längden OCH på bredden. Min dotter har mycket smala fötter och det finns inte en chans att ett par Kavat-skor skulle passa henne! Visst det är mycket möjligt att skorna du funderar på (de ÄR faktiskt väldigt snygga kavat-skorna) skulle passa barnet perfekt, men jag tycker inte att du bör riskera det lilla barnets fötter genom att köpa skor utan en ordentlig provning.

• withhope

Som ni skrev så är fötter känsliga, där av fotriktiga skor med snörning. Typ 20/21 verkar en bra ide, tackar ;), inväntar fotstorleken imorgon. Tanken är väl mer att han ska kunna ha dom till typ hösten, även om han inte går. Det är lite långt tills han blir ett tycker jag.

• cosinus

Vi har gett bort bobux-tofflor i doppresent en gång. De är toppenbra för barnen får inte av sig dem och så får de fäste när de börjar ställa sig upp. Mina har dessutom haft dem ute mycket första sommaren då de lärt sig gå sen vår/sommar och tyckt skor varit rätt klumpiga. Här ser du hur de ser ut www.bobux.se/produktinfo.html

Inte direkt kvatskor men en närliggande ide som är lättare att få till storleksmässigt :) M är den storleken mina haft när de börjat ha riktig nytta av dem men jag har även haft S som de haft när de varit i kräl, kryp och ställa sig upp stadiet. M har passat från ungefär 7-8 månder till en bit över året på mina men då har mina barn rätt små fötter.

• withhope

Cosinus: superb idee!! Den ska jag kolla upp :p

• Loriyana
    withhope skrev 2011-07-04 22:30:28 följande:
    Som ni skrev så är fötter känsliga, där av fotriktiga skor med snörning. Typ 20/21 verkar en bra ide, tackar ;), inväntar fotstorleken imorgon. Tanken är väl mer att han ska kunna ha dom till typ hösten, även om han inte går. Det är lite långt tills han blir ett tycker jag.
    Det är inte bara längden som måste vara rätt, man måste ta hänsyn till bredden av foten. Det är inte alla fötter som passar i kavat-skor eftersom de är mycket breda. Min dotter tex har aldrig kunnat ha dem.
  • Vickan I
    withhope skrev 2011-07-04 22:14:51 följande:
    Vad tyckte du annars om idéen?

jag skulle köra på de fina tofflorna som finns från bobux istället som cosinus föreslog. Sonen har sådana och älskar dem. Så pass att han har två par, ett par på dagis och ett par hemma.

Ang skor är det svårt som sagt. Vår kille har ex höga fotvalv (och smala födtter) vilket gjorde att man inte kunde få ner hans fötter i vilka skor som helst. (Kunde inte ha Kavat tex). Som siobhan skrev är det så mkt mer än längden som ska passa perfekt när de väl börjar gå och jag tycker man ska prova ut dessa skor med barnet och kunnig personal när det är dags då barnet själv inte kan säga om skorna känns bra eller ej.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • 4småhjärtan

:) ja det tyckte jag var en jättebra present! Håller med om att det kan vara svårt med storlek .. men det finns jättefina bruna kavat gåskor :)
    Träleksaker tycker jag är trevligt annanrs, mina killar fick varsin liten pall när de döptes :)

• Dr Mupp

Skor är ingen bra ide, det är helt omöjligt att säga hur stora fötterna kommer vara i en viss ålder. Mina barn har haft strl 18-22 i sina första skor.

Bobuxtofflor och liknande tofflor är kanonbra. SKulel verkligen uppskattas iaf här.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • withhope

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-18 12:13 Nu har jag inhandlat gåvan. Det blev inga lära gå skor utan en Orginalutgåva av Astrid Lindgrens Pippi i Söderhavet (1948) i fint skick. Hade ni blivit glada för en sådan gåva på ert dop?? Motivera gärna ditt svar :)

• HEH

Jätteglad!!!!
     Alla känner till AL, de flesta barn gillar skarpt pippi! Roligt att ha kvar även som vuxen för barnet!

• Loriyana

Bok är bättre än skor. Superbra!

• Mama Mia
    withhope skrev 2011-07-18 12:23:50 följande:
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-18 12:13 Nu har jag inhandlat gåvan. Det blev inga lära gå skor utan en Orginalutgåva av Astrid Lindgrens Pippi i Söderhavet (1948) i fint skick. Hade ni blivit glada för en sådan gåva på ert dop?? Motivera gärna ditt svar :)
    Bättre än skor, men enligt mig så är det mest en present till föräldrarna. Dom blir säkert glada för den, men ungen kommer ju inte få röra boken förrän den är 15 om man vill behålla den i gott skick. Och vid det laget vill den ändå inte ha den.
  • withhope
    Mama Mia skrev 2011-07-18 20:02:39 följande:
    Bättre än skor, men enligt mig så är det mest en present till föräldrarna. Dom blir säkert glada för den, men ungen kommer ju inte få röra boken förrän den är 15 om man vill behålla den i gott skick. Och vid det laget vill den ändå inte ha den.
    Föräldrarna blev jätterörda och mamman grät, så den blev lyckat för föräldrarna :)!

Så får vi se om dopbarnet vill ha den när han blir större ;) (vem vill inte ha en första upplaga av Astrid Lindgren..). Om inte så kan han alltid sälja den. Har hittat upplagor (den jag gav) som går för 600-1200 kr  och den lär stiga i värde... precis som en fond som folk ger barnen i doppresent.

Jag är nöjd ;)  

Svar på tråden Doppresent Kavat lära gå skor