• Anonym (övergiven)

Fler som blir övergivna av vänner utan anledning?!

Jag har ett stort problem, under nästan hela mitt liv har jag blivit "övergiven" eller "lämnad" av vänner.. Plötsligt slutar de höra av sig, slutar vilja träffas och så småning om har vänskapen runnit ut i sanden och försvunnit... Och sen står jag där som ett fån och förstår ingenting, var försvann de coh vad är det för fel på mig? Aldrig får man något ärligt svar heller...

Jag bodde i en annan stad som ung, när jag var 14 flyttade vi och de vänner jag växt upp med fram till 14 års ålder har jag ingen kontakt med, utom ytlig facebookkontakt.. Ingen hörde någonsin av sig när jag flyttat och det kändes som hela byn bara glömde bort mig.. Jag ringde ch åkte dit o hälsade på flera gånger men fick inget gensvar så tillslut rann allt bort...

I den nya staden umgicks jag i 9an med ett nytt gäng, vi var väl kanske 5-6 som satt ihop, umgicks natt och dag och var verkligen bästa vänner... I gymnasiet gick vi i olika program men fortsatte umgås en del, men mindre och mindre och tillslut var jag utesluten ur den gruppen och samma sak hände där, de umgås fortfarande och har sk "återträffar" men jag blir aldrig medbjuden, utan den enda kontakt som finns är ytlig facebook kontakt...

I gymnasiet träffade jag dock ett nytt gäng som vi alla gick i samma klass, även där umgicks vi som plåster, vi satt ihop alla och hade asroligt, verkligen riktigt kul.. Efter gymnasiet umgicks vi men några av dem flyttade utomlands och sen började även det rinna ut i sanden.. En av dem träffade jag så gott som dagligen men helt plötsligt en dag så slutade hon svara när jag ringde, ville inte ses och "försvann" ur mitt liv... Jag försökte ta reda på varför men som vanligt får man inga ärliga svar  

Jag träffade ett par tjejer via en grupp på facebook och åkte dit och hälsade på med barnen flera gånger och vi hade riktigt kul tillsammans, pratade ofta i tele och klickade ordentligt...Sen plötsligt hände samma grej där, de slutade svara på facebook, ringde inte smsade inte och svarade bara korta ytliga svar när jag ringde/smsa...helt som ombytt...

Vad är det för fel?! Jag är 28 år och har inte en enda vän att ty mig till Det verkar som om hela världen har vänner utom jag, jag känner mig så fruktansvärt ensam och onormal..

• Svar på tråden Fler som blir övergivna av vänner utan anledning?!
  • Anonym (övergiven)

övergiven här också

• Anonym (Vänner)

Ta nu inte det jag skriver som att det är fel på dig, men börja fundera igenom hur era relationer har varit och vilken typ av människor du har umgåtts med.

Känslan du har är jag allt för välbekant med, sitter själv i samma sits men har också kommit fram till att en del faktiskt beror på mig själv.

Först tror jag du ska bortse från de barndomskamrater du hade. Ni är fortfarande för unga för att "underhålla" och bli påmind om den typen av umgänge. Det är sällan det håller när man flyttat i den åldern men på något konstigt sätt kommer det tillbaka senare i livet.

Ta sen de "vuxna" relationer som har försvunnit. Kan det vara så att du är intensiv i ert umgänge? Delar du med dig av ditt liv å händelser (jobb, barn, fritid) som du har upplevt på ett sätt att andra känner sig trängda till att berätta fast dom kanske inte vill? Är du fokuserad på dig och inte på din omgivning? Om personer är det med mig då backar jag något makalöst och känner en olust i att umgås. Samma sak om det är tvärt om, känner jag att jag inte får något tillbaka fast jag försöker nå personen - då lägger jag också ner.

Nu menar jag inte att du är på ett eller annat sätt, men det kan vara bra att tänka igenom sitt eget beteende innan man tänker på hur andra har agerat. Ta det här med att ringa eller skicka sms tex. Du kanske gärna pratar i tel flera timmar om dagen och skickar en massa sms. Det är bara det - att dom andra kanske inte har samma tid/lust. Min allra bästa vän kan göra det sista och jag tröttnar! Nu är vi så goda vänner så jag kan utan problem säga till henne "du, jag har inte tid å lust att prata med dig längre" eller "det här är sista messet på några timmar för nu pallar jag inte mer".

Hör gärna av dig om du vill ventilera...

• Anonym (s)

Samma här. Precis samma. Jag tycker det är skittråkigt. Vet att några av dem är riktigt dåliga på att höra av sig, men sen får jag ändå reda på att de umgås mycket med varandra och jag liksom utesluts. Känns jättetrist. Och trist att man är den enda som alltid hör av sig och vill umgås, de säger "visst, men nu är det mycket, jag ringer på torsdag" men sen hör man aldrig av dem. Vill ju inte ringa och "tjata" heller. Har de inte intresse av att höra av sig till mig så är de antagligen inte intresserade av att umgås alls.
    Är 25 år gammal och har haft 2 bästa vänner i livet (en gång på mellanstadiet och en på högstadiet), vill väldigt gärna ha en god vän att ty mig till, att prata med om allt, som vill prata om allt med mig och som vill se mig som den första att berätta saker för. Inte sista eller inte alls. Jag vill känna mig prioriterad som vän och vet inte hur jag ska göra eller vad det är jag gör för att nån ska "tycka om" mig. Jag är inte intensiv, pratar inte mycket om mig själv, men inte heller för lite. (visst, om jag ringer för att något hänt så blir det ju mycket om mig, men samma sak är det om nån vän ringer - då blir det mycket om denne istället). Jag hör inte av mig för mycket, men inte heller för lite. Jag är mot de som jag vill att de ska vara mot mig, men inget.
    Har ju min man som är min bästa vän, men vill ju självklart ha andra vänner. Så, jag är också ensam. Jag försöker få kontakt med andra människor, nu senast blev jag medlem i en mammafikagrupp här på fl, för jag ville träffa likasinnade där. Har inte lärt känna nån där riktigt ordentligt än, men hoppas på det. Men då krävs det ju att de känner samma.
    Har en pojk på snart ett halvår. Är 25 år gammal, gift med världens bästa. Hm.. Pluggar, men är just nu mammaledig.. Berätta lite om dig! Var i landet bor du?

• Anonym (övergiven)

Ja, jag har verklogen funderat över detta, barndomsvänner bryr jag mig inte mkt om längre men förstår ändå inte varför kontakten bara bröts när vi känt varandra ocfh växt upp tätt.. fast dt är inget jag hänger upp mig på..

Jag är väldigt pratglad, det vet jag, delar med mig av mig själv men lyssnar väldigt mycket på andra också...jag kan verkligen inte förstå vad det är som gör att folk "försvinner" och varför jag inte har en enda vän...jag är i stort behov av ngn att prata med, umgås med och bara en böästa vän såsom du beskriver... jag saknar den känslan av att kunna ringa ngn närsom o bara snacka skit en stund..

• Anonym (s)

Nä, barndomsvänner gör detsamma. Men relationerna jag har nu vill jag ju ha kvar, men det verkar inte de vilja..
    Så trist..
    Ska iväg ett tag nu så jag skriver mer ikväll..

• Anonym (Vänner)
    Anonym (övergiven) skrev 2011-07-05 12:54:22 följande:
    Ja, jag har verklogen funderat över detta, barndomsvänner bryr jag mig inte mkt om längre men förstår ändå inte varför kontakten bara bröts när vi känt varandra ocfh växt upp tätt.. fast dt är inget jag hänger upp mig på..

Jag är väldigt pratglad, det vet jag, delar med mig av mig själv men lyssnar väldigt mycket på andra också...jag kan verkligen inte förstå vad det är som gör att folk "försvinner" och varför jag inte har en enda vän...jag är i stort behov av ngn att prata med, umgås med och bara en böästa vän såsom du beskriver... jag saknar den känslan av att kunna ringa ngn närsom o bara snacka skit en stund..
    Kanske är det just det, att du är pratglad   :)   Du upplever att du också lyssnar men andra kanske inte känner samma sak. Låter som om jag hackar på dig men det gör jag inte, försöker ge tankar och ideér.

Du är 28 år gammal och känner vuxna och förnuftiga människor. Varför inte ta och helt sonika bara ringa en av dina senare bekanta och säg... "Du jag har en viktig sak jag behöver prata med dig om. Har du tid en halvtimma eller när kan jag ringa tillbaka"

1. du säger det är viktigt - men säg inte vad... finns inget som lockar som nyfikenhet
    2. du ger din vän ett val med tiden, du tar inte för självklar att hon/han kan prata nu
    3. du ger inte ett val att komma undan, för du ringer tillbaka. Skulle personen inte svara då ring igen eller ring anonymt  (#31# å sen telnummer från fast telefon)

När sen samtalet genomförs säg då rätt ut:
    "Jag har ett problem som gör mig ledsen och jag vet inte vad det är som är fel och hoppas du kan hjälpa mig.
    Skulle du vilja vara ärlig mot mig, det gör inget om du tror du sårar mig för jag vill verkligen veta.... Vad är det som gör att du/ni utesluter mig eller att jag känner det så. Är jag för på? Är det något jag sagt? Beter jag mig sårande, kränkande, nedlåtande eller tar jag för stor plats"

Var tydlig med att du gör detta för att du förstår att något blir fel och det är inte det du vill.

Lycka till!
  • Anonym (övergiven)
    Anonym (s) skrev 2011-07-05 12:52:47 följande:
    Samma här. Precis samma. Jag tycker det är skittråkigt. Vet att några av dem är riktigt dåliga på att höra av sig, men sen får jag ändå reda på att de umgås mycket med varandra och jag liksom utesluts. Känns jättetrist. Och trist att man är den enda som alltid hör av sig och vill umgås, de säger "visst, men nu är det mycket, jag ringer på torsdag" men sen hör man aldrig av dem. Vill ju inte ringa och "tjata" heller. Har de inte intresse av att höra av sig till mig så är de antagligen inte intresserade av att umgås alls.
    Är 25 år gammal och har haft 2 bästa vänner i livet (en gång på mellanstadiet och en på högstadiet), vill väldigt gärna ha en god vän att ty mig till, att prata med om allt, som vill prata om allt med mig och som vill se mig som den första att berätta saker för. Inte sista eller inte alls. Jag vill känna mig prioriterad som vän och vet inte hur jag ska göra eller vad det är jag gör för att nån ska "tycka om" mig. Jag är inte intensiv, pratar inte mycket om mig själv, men inte heller för lite. (visst, om jag ringer för att något hänt så blir det ju mycket om mig, men samma sak är det om nån vän ringer - då blir det mycket om denne istället). Jag hör inte av mig för mycket, men inte heller för lite. Jag är mot de som jag vill att de ska vara mot mig, men inget.
    Har ju min man som är min bästa vän, men vill ju självklart ha andra vänner. Så, jag är också ensam. Jag försöker få kontakt med andra människor, nu senast blev jag medlem i en mammafikagrupp här på fl, för jag ville träffa likasinnade där. Har inte lärt känna nån där riktigt ordentligt än, men hoppas på det. Men då krävs det ju att de känner samma.
    Har en pojk på snart ett halvår. Är 25 år gammal, gift med världens bästa. Hm.. Pluggar, men är just nu mammaledig.. Berätta lite om dig! Var i landet bor du?
    Jag känner igen det där att folk umgås men antingen glömmer att höra av sig eller inte vill höra av sig.. Kan hända att de tycker jag är trist att umgås med för att jag inte vill gå på krogen o såna grejjjer.. Men tycker man borde kunna vara vänner utan att behöva göra sånt?

Jag bor i västmanland, är mammaledig just nu med min dotter på strax under året, har också en pojke på 3..Är gift men kväver väl honom snart också då han får vara mitt enda stöd här i livet... (har inte mkt kontakt med familj heller )

var bor du och vad pluggar du?
  • Anonym (s)

Bor i E-tuna. Pluggar till ssk här, men har ju uppehåll nu. Bor 15 mil från våra familjer, eftersom vi flyttade hit pga plugg.. Så det är inte så ofta vi hälsar på familjerna eftersom vi inte heller har råd med bil nu och tåg är så dyrt om man ska sitta och åka flera ggr per månad. Har egentligen inget behov av bil heller, mer än just när vi ska hälsa på dem..

Är inte heller mycket för att gå på krogen, sitter hellre hemma hos nån och spelar brädspel. Det är kanske det de tycker är tråkigt med mig..? Det finns mycket annat jag skulle vilja göra med vänner, men det är ju ingen som vill.. :( Fika, promenader, bara sitta och prata, filmkväll - det finns mycket! Men ingen nappar på det när jag frågar, och ibland kan de göra det men avbokar i sista stund. *suck*
    Eller så kanske de tror att jag inte vill umgås med dem.. Jag vet inte.. Jag känner bara att när jag väl träffar nån av vännerna så blir allt som på nytt och jag blir blyg och tillbakadragen (för jag tror ju att personen egentligen inte vill ses men säger ja för att "bli av med träffen" så fort som möjligt). Ja, du ser ju vilket självförtroende jag har när det kommer till det..

Vad gör du hellre än att gå på krogen? Och vad jobbar du med när du inte är mammaledig?

• hervor

Det finns alltid en anledning till att man förlorar kontakten. Dock kan den anledningen variera. Felet ligger inte alltid hos någon specifik person. Ibland växer man bara ifrån varandra, eller är för olika. TS, du skriver att du har behov av att kunna "prata om allt" med dina vänner, uppleva "allt", utbyta förtroenden mm. Kanske dina vänner inte har samma behov? Då kan du upplevas som "kvävande" eller krävande. Jag berättar inte allt för mina vänner och blir någon för "på", drar jag lätt öronen åt mig. Jag kan vara väldigt social, men har samtidigt stark integritet och klarar inte av vänskaper som blir för intensiva eller där man ska utbyta förtroenden och analysera allt i timmar etc. Jag är helt enkelt inte sån som person. Jag säger inte att du är det heller, men det KAN vara ditt problem. Du behöver kanske lära känna människor som är mer som du. Som inte tröttnar eller börjar få huvudvärk av ert umgänge när "smekmånadsfasen" är över.

• Anonym (övergiven)

jag kan mycket väl tänka mig att jag delar med mig av mig själv aldelles för snabbt.. Det är en av mina största brsiter, jag litar på folk för snabbt...ångrar mig alltid efter jag berättat ngt och lovar mig själv att nästa gång ska jag inte falla för folks vänlighet men sen händer samma igen

Svar på tråden Fler som blir övergivna av vänner utan anledning?!