• Anonym (övergiven)

Fler som blir övergivna av vänner utan anledning?!

Jag har ett stort problem, under nästan hela mitt liv har jag blivit "övergiven" eller "lämnad" av vänner.. Plötsligt slutar de höra av sig, slutar vilja träffas och så småning om har vänskapen runnit ut i sanden och försvunnit... Och sen står jag där som ett fån och förstår ingenting, var försvann de coh vad är det för fel på mig? Aldrig får man något ärligt svar heller...

Jag bodde i en annan stad som ung, när jag var 14 flyttade vi och de vänner jag växt upp med fram till 14 års ålder har jag ingen kontakt med, utom ytlig facebookkontakt.. Ingen hörde någonsin av sig när jag flyttat och det kändes som hela byn bara glömde bort mig.. Jag ringde ch åkte dit o hälsade på flera gånger men fick inget gensvar så tillslut rann allt bort...

I den nya staden umgicks jag i 9an med ett nytt gäng, vi var väl kanske 5-6 som satt ihop, umgicks natt och dag och var verkligen bästa vänner... I gymnasiet gick vi i olika program men fortsatte umgås en del, men mindre och mindre och tillslut var jag utesluten ur den gruppen och samma sak hände där, de umgås fortfarande och har sk "återträffar" men jag blir aldrig medbjuden, utan den enda kontakt som finns är ytlig facebook kontakt...

I gymnasiet träffade jag dock ett nytt gäng som vi alla gick i samma klass, även där umgicks vi som plåster, vi satt ihop alla och hade asroligt, verkligen riktigt kul.. Efter gymnasiet umgicks vi men några av dem flyttade utomlands och sen började även det rinna ut i sanden.. En av dem träffade jag så gott som dagligen men helt plötsligt en dag så slutade hon svara när jag ringde, ville inte ses och "försvann" ur mitt liv... Jag försökte ta reda på varför men som vanligt får man inga ärliga svar  

Jag träffade ett par tjejer via en grupp på facebook och åkte dit och hälsade på med barnen flera gånger och vi hade riktigt kul tillsammans, pratade ofta i tele och klickade ordentligt...Sen plötsligt hände samma grej där, de slutade svara på facebook, ringde inte smsade inte och svarade bara korta ytliga svar när jag ringde/smsa...helt som ombytt...

Vad är det för fel?! Jag är 28 år och har inte en enda vän att ty mig till Det verkar som om hela världen har vänner utom jag, jag känner mig så fruktansvärt ensam och onormal..

• Svar på tråden Fler som blir övergivna av vänner utan anledning?!
  • Anonym (övergiven)
    Anonym (s) skrev 2011-07-05 18:35:35 följande:
    Bor i E-tuna. Pluggar till ssk här, men har ju uppehåll nu. Bor 15 mil från våra familjer, eftersom vi flyttade hit pga plugg.. Så det är inte så ofta vi hälsar på familjerna eftersom vi inte heller har råd med bil nu och tåg är så dyrt om man ska sitta och åka flera ggr per månad. Har egentligen inget behov av bil heller, mer än just när vi ska hälsa på dem..

Är inte heller mycket för att gå på krogen, sitter hellre hemma hos nån och spelar brädspel. Det är kanske det de tycker är tråkigt med mig..? Det finns mycket annat jag skulle vilja göra med vänner, men det är ju ingen som vill.. :( Fika, promenader, bara sitta och prata, filmkväll - det finns mycket! Men ingen nappar på det när jag frågar, och ibland kan de göra det men avbokar i sista stund. *suck*
    Eller så kanske de tror att jag inte vill umgås med dem.. Jag vet inte.. Jag känner bara att när jag väl träffar nån av vännerna så blir allt som på nytt och jag blir blyg och tillbakadragen (för jag tror ju att personen egentligen inte vill ses men säger ja för att "bli av med träffen" så fort som möjligt). Ja, du ser ju vilket självförtroende jag har när det kommer till det..

Vad gör du hellre än att gå på krogen? Och vad jobbar du med när du inte är mammaledig?
    jag gör vad som helst hellre än krogen, jag dricker inte alkohol överhuvudtaget och tycker inte om att umgås med alkohol inblandat.. Jag tycker det är mysigt att bara sitta hemma och fika, prata, kolla på film osv..Det absolut bästa jag vet är att umgås med barnen och andra mammor med barn..

D¨åker du grtais tåg hem till mig, haha (världen är liten)

Jag pluggade också i e-tuna men blev klar lärare för några år sedan...
  • Anonym (Oj en till)

Läste dina inlägg ts, sitter också i samma situation, det som skiljer oss åt är att jag inte har någon familj och att jag är 44 år. Är också en sådan som delar mycket av mig själv och litar på att dom är godtrogna. Jag ser mig själv om omtänksam, ödmjuk och öppen, är ofta noga med att folk får säga sitt, jag tycker inte man ska behöva vända ut och in på sig själv för att bli accpeterad. Skulle göra vad som helst för att få någon att dela både sorg och glädje med, träffas och umgås lite eller bara prata i telefon. De få vänner man haft tröttnade jag på, det var alltid jag som hörde av mig, när jag bestämde mig för att inte göra det något mer så har jag heller ingenting mer hört, det är 7 månader sen.
    Vill skänka dig en tröstkram i alla fall, hoppas du finner trogna vänner så småningom, kanske kan du bli vän med de andra mammorna som också har barn, lycka till.

• Anonym (s)
    Anonym (övergiven) skrev 2011-07-05 19:38:20 följande:
    jag gör vad som helst hellre än krogen, jag dricker inte alkohol överhuvudtaget och tycker inte om att umgås med alkohol inblandat.. Jag tycker det är mysigt att bara sitta hemma och fika, prata, kolla på film osv..Det absolut bästa jag vet är att umgås med barnen och andra mammor med barn..

D¨åker du grtais tåg hem till mig, haha (världen är liten)

Jag pluggade också i e-tuna men blev klar lärare för några år sedan...
    Dricker inte heller! Har gjort men ser ingen mening med det. Kanske att det skulle kunna bli en cider då och då, men i så fall en som man kan köpa i affären. :P Inte nu för tiden iofs, eftersom jag ammar..

Nä, tyvärr inte nu längre. Nu är det buss om man ska mellan högskolorna. :(  Trist att de inte hade råd att forsätta avtalet med SJ, men nu har de avtal med nåt bussbolag istället..
    Haha, ja världen är bra liten ibland!
  • Anonym (...)

Det första jag tänker när jag läser det du skrivit i TS är att det måste ju finnas en anledning. Man brukar inte vanligtvis bara sluta svara eller höra av sig. Kan det vara så att du tar väldigt mycket energi?

Jag har flera vänner som jag backat ifrån just för att de är alldeles för påiga, det ska ses hela tiden, pratas konstant, ringas/sms/chattas. Ofta handlar det även bara om dem.

Jag kan inte säga att det är därför vännerna inte stannar kvar hos dig, men jag klarar inte av vänner som inte ger mig svängrum och som inte inser att jag har ett liv utan dem också.

• Anonym (övergiven)
    Anonym (Oj en till) skrev 2011-07-05 19:52:28 följande:
    Läste dina inlägg ts, sitter också i samma situation, det som skiljer oss åt är att jag inte har någon familj och att jag är 44 år. Är också en sådan som delar mycket av mig själv och litar på att dom är godtrogna. Jag ser mig själv om omtänksam, ödmjuk och öppen, är ofta noga med att folk får säga sitt, jag tycker inte man ska behöva vända ut och in på sig själv för att bli accpeterad. Skulle göra vad som helst för att få någon att dela både sorg och glädje med, träffas och umgås lite eller bara prata i telefon. De få vänner man haft tröttnade jag på, det var alltid jag som hörde av mig, när jag bestämde mig för att inte göra det något mer så har jag heller ingenting mer hört, det är 7 månader sen.
    Vill skänka dig en tröstkram i alla fall, hoppas du finner trogna vänner så småningom, kanske kan du bli vän med de andra mammorna som också har barn, lycka till.
    är det självvalt att du inte har familj (barn) eller har det bara blivit så...?
  • Anonym (övergiven)
    Anonym (...) skrev 2011-07-05 20:24:21 följande:
    Det första jag tänker när jag läser det du skrivit i TS är att det måste ju finnas en anledning. Man brukar inte vanligtvis bara sluta svara eller höra av sig. Kan det vara så att du tar väldigt mycket energi?

Jag har flera vänner som jag backat ifrån just för att de är alldeles för påiga, det ska ses hela tiden, pratas konstant, ringas/sms/chattas. Ofta handlar det även bara om dem.

Jag kan inte säga att det är därför vännerna inte stannar kvar hos dig, men jag klarar inte av vänner som inte ger mig svängrum och som inte inser att jag har ett liv utan dem också.
    nej, eftersom jag har barnen och mannen så är det nog snarare så att jag har för lite tid att ses (utan barn), jag kan inte heller spendera timtals på varken telefon eller chat så där är nog inga problem heller
  • Anonym (övergiven)
    Anonym (s) skrev 2011-07-05 20:12:12 följande:
    Dricker inte heller! Har gjort men ser ingen mening med det. Kanske att det skulle kunna bli en cider då och då, men i så fall en som man kan köpa i affären. :P Inte nu för tiden iofs, eftersom jag ammar..

Nä, tyvärr inte nu längre. Nu är det buss om man ska mellan högskolorna. :(  Trist att de inte hade råd att forsätta avtalet med SJ, men nu har de avtal med nåt bussbolag istället..
    Haha, ja världen är bra liten ibland!
    .
    jasså har de tagit bort det avtalet, fy så trist
  • Anonym (...)
    Anonym (övergiven) skrev 2011-07-05 20:28:24 följande:
    nej, eftersom jag har barnen och mannen så är det nog snarare så att jag har för lite tid att ses (utan barn), jag kan inte heller spendera timtals på varken telefon eller chat så där är nog inga problem heller
    Jag bara beskrev det som varit för mig. Då kanske det kan vara på det viset ju, att de anser att du inte har tillräckligt med tid och att de därför inte frågar dig för att "de vet att du inte kan".
  • Anonym (kompis)
    Anonym (övergiven) skrev 2011-07-05 20:28:24 följande:

Fast de kan bli för mycket även om det inte är så ofta...

Jag har en kompis som är lite i liknande situation som du. Ganska få vänner, och ont om tid att umgås med dem hon har, samtidigt som hon tycker hemskt mycket om förtroliga pratstunder. Följden blir att när hon väl träffar en kompis, t ex mig, så får den personen hela hennes pratbehov över sig på en gång. Jag har börjat dra mig för att kontakta henne just för att jag inte orkar vara den hon avbördar sig på...

Ser du den onda cirkeln?
  • Anonym (Oj en till)
    Anonym (övergiven) skrev 2011-07-05 20:26:57 följande:
    är det självvalt att du inte har familj (barn) eller har det bara blivit så...?
    Nej det är inte självvalt, ibland önskar jag att det vore så istället Hur mår du nu ?
  • Anonym (japp)

Är i samma situation. En enda vän har funnits kvar länge länge utan att försöka "fly" men hon dog istället.

Spelar ingen roll i vilket sammanhang jag fått nya vänner, även om det är jag som ursprungligen samlat ihop och introducerat dem för varandra så blir jag utfasad efter ett tag.

Har vant mig faktiskt. Ställer inte längre högre krav än att de ska vara snälla och gärna ha barn i samma ålder som mina. Förväntar mig inget av dem, lämnar inte ut så mycket om mig själv och bara väntar på att bli dumpad än en gång.

Det ironiska är att sedan jag resignerade och fick denna cyniska syn på vänskap har både jag och min sambo fått nya riktigt nära vänner som vi "plockat upp" i sandlådor och gungparker i vårt område. Jag har inte slappnat av ännu, men det ser lovande ut.

• Anonym (?)

Ja det där är konstigt. En gammal vän till mej hittade mej på stayfriends. Hon tog kontakt och vi träffades, märkte att vi bodde med 50 meters mellanrum!!   Adda varann på facebook. När hon va inne på facebook, började jag prata med henne på chatten, hon svarade o vi hade en konvresation.

Oftast tog jag kontakt genom facebook och sms. Föreslog att vi kunde åka o handla tillsammans (vi bodde ju så nära) Vi va ute o gick tillsammans. Hon sa flera gånger att det va så kul att vi hade träffats på nytt.

Jag kände ju mer tiden gick att det var bara jag som hörde av mej, så jag slutade höra av mej. Då slutade hon oxå höra av sig....

Jag minns att hon sa vid några tillfällen att det va flera som hade slutat höra av sig till henne o hon undrade varför....   Jag tycker det är konstigt att hon reagera på att hennes kompisar sluta höra av sig, o sen sluta hon höra av sig själv...

Aja ingen större katastrof, men tråkigt endå. Jag har faktiskt bara en enda vän sen 30 år tillbaka, och vi umgås än.         

• ica
    Anonym (japp) skrev 2011-07-05 23:59:50 följande:
    Är i samma situation. En enda vän har funnits kvar länge länge utan att försöka "fly" men hon dog istället.

Spelar ingen roll i vilket sammanhang jag fått nya vänner, även om det är jag som ursprungligen samlat ihop och introducerat dem för varandra så blir jag utfasad efter ett tag.

Har vant mig faktiskt. Ställer inte längre högre krav än att de ska vara snälla och gärna ha barn i samma ålder som mina. Förväntar mig inget av dem, lämnar inte ut så mycket om mig själv och bara väntar på att bli dumpad än en gång.

Det ironiska är att sedan jag resignerade och fick denna cyniska syn på vänskap har både jag och min sambo fått nya riktigt nära vänner som vi "plockat upp" i sandlådor och gungparker i vårt område. Jag har inte slappnat av ännu, men det ser lovande ut.
    Tror det är vanligt att man tappar vänner när man är i olika faser i livet. En del hänger kvar men en del människor har så konstiga kompis krav. Man måste ha barn i samma ålder osv. Sen hinner vi nog inte alltid odla vänskap.
  • Anonym (Vänner)

Något intressant slog mig när jag läste igenom...

Alla inlägg/tankar du fått som handlar om att vara på, krävande, för öppen eller liknande... Inga av dom har du kommenterat. 

Kan det vara så att du vet att det är detta det handlar om men när vi som inte känner dig belyser att det kan handla om detta - utan att känna dig - gör att du undviker?

För är det så att det vi stämmer - då kan vi kanske komma med lite förslag och ideér hur du ska gå tillväga för att anpassa dig.

Till   Anonym (?)
    Varför sa du inte till din väninna att hon också måste höra av sig ibland och den som tar initiativet till ett umgänge? Det verkar på det du skrev att hon va den som "väntade" och inte verkade fatta att hon också måste göra något. Här tycker jag lite synd om henne.

• Anonym (?)
    Anonym (Vänner) skrev 2011-07-07 13:01:15 följande:
    Till   Anonym (?)
    Varför sa du inte till din väninna att hon också måste höra av sig ibland och den som tar initiativet till ett umgänge? Det verkar på det du skrev att hon va den som "väntade" och inte verkade fatta att hon också måste göra något. Här tycker jag lite synd om henne.

Nje sånt vill jag inte säga, det måste ju komma naturligt från henne. Hon ska ju själv känna för att umgås med mej. Jag kände under tiden att hon inte hörde av sig, då hörde jag av mej. men som sagt så tröttnar man tillslut, och jag vill inte krusa.

Jag tycker det är tråkigt, men jag har ju min sambo , mina barn, en riktigt nära vän, och några arbetskamrater, så jag klarar mej ju, men jag tycker det är tråkigt.

Vi skriv något på facebook för ett tag sen, jag fick veta att hon tagit bor sin livmoder pga cancer risk.....jag sa att jag fått diabetes, vi blev ju givetvis chockade båda två. Jag va utomlands när vi skrev , och hon sa att jag kunde höra av mej när jag kom hem.

Det var för 2 månader sen, och jag har inte hört av mej......   
  • Anonym (Vänner)
    Anonym (?) skrev 2011-07-07 13:36:33 följande:
    Nje sånt vill jag inte säga, det måste ju komma naturligt från henne. Hon ska ju själv känna för att umgås med mej. Jag kände under tiden att hon inte hörde av sig, då hörde jag av mej. men som sagt så tröttnar man tillslut, och jag vill inte krusa.

Jag tycker det är tråkigt, men jag har ju min sambo , mina barn, en riktigt nära vän, och några arbetskamrater, så jag klarar mej ju, men jag tycker det är tråkigt.

Vi skriv något på facebook för ett tag sen, jag fick veta att hon tagit bor sin livmoder pga cancer risk.....jag sa att jag fått diabetes, vi blev ju givetvis chockade båda två. Jag va utomlands när vi skrev , och hon sa att jag kunde höra av mej när jag kom hem.

Det var för 2 månader sen, och jag har inte hört av mej......   
    Men tänk om det är precis det som är hennes problem och som gör att hon känner sig ensam. Ja det är HON som har problemet och måste äga det, men om hon inte är medveten om att hon inte hör av sig så kan ju du hjälpa henne. Nu förstod jag på dig och din sits att så inte var fallet för dig men tänk OM det hade varit så. Då hade du velat få reda på att det är det som är anledningen till att andra slutar höra av sig.
    Hon kanske är den tankspridda typen, tänkte att hon skulle ringa - något annat kom emellan - och sen ringde du. Och sen tröttnade du - vilket jag har full förståelse för men hon kanske inte vet om!
    Hon kanske saknar att umgås med dig! Tänk vilka förtroende ni ändå ger varandra om er sjukdomsbild.
Svar på tråden Fler som blir övergivna av vänner utan anledning?!