• Alvi

Varför flaskmatar så många unga mammor?

Jag vill ABSOLUT inte göra detta till en ilsken tråd, jag har bara helt själv och alldeles ur egna ögon konstaterat att ju yngre man är, desto vanligare verkar det vara att flaskmata sitt barn och inte amma. Finns det någon förklaring till detta? Eller är det bara en lång rad slumper?

Once you try menskopp you´ll never go back!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-06 10:04
    Äh, vafan... MED egna ögon...
  • Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?
  • KimPossible
    Elvis Mamma skrev 2012-07-18 15:44:33 följande:
    Med risk för att få mängder av påhopp nu men jag tycker att så himla många "skyller" på att mjölen aldrig rann till, att mjölken plötsligt tagit slut, att barnet inte blir mätt, de gör för ont osv. osv. å visst kanske det är så men samtidigt tror jag att många inte är beredda att kämpa och ha tålamod, det tar tid innan mjölken rinner till , det gör jävulskt ont första dagarna, de kan spruta blod, man kan behöva hjälp å stöd från BB, barnet kan suga fel, man kanske behöver amma massor i början för att öka produktionen osv. men vad gör man inte för sitt barn? Och amning är ju trots allt det naturligaste i världen, vi är skapta för att amma och har så gjort i alla tider, jag kanske låter gammalmodig nu med stenålderstänk vad vet jag men jag blir ibland så less på att folk ger upp så lätt eller skyller på en massa å så får man alltid höra: men jag kämpade visst, jag gjorde allt jag kunde men de kom ingen mjölk eller mitt barn blev inte mätt men hur stor procent av alla är det egentligen som fysiskt inte kan producera mjölk? Antagligen en enormt liten del. Men visst alla väljer givetvis själva om dom vill amma eller inte vilket skäl man än har så är det upp till var och en.
    Så får man ju naturligtvis tycka och leva om man vill, men man kanske även kan ta till sig att inte alla har lust att leva så. Varför ens bry sig om hur andra matar sina barn, och hur andra lever sina liv?

Jag är inte mycket för det där "natuuurliga" alls, och skiter högaktningsfullt i vad jag "är skapt för" eller vad man gjort "i alla tider". Själv är jag väldigt glad att jag lever just i Sverige år 2012, och därför kan göra mina egna val, oavsett om det gäller föräldraskap eller något annat, och slipper anpassa mig efter "det naturliga".

Bara som en liten påpekan, det är någa naturlighetsivrare som verkar ha en nästan rabiat vilja att tvinga på andra sitt eget levnadssätt. Alla varken vill eller kan leva så.

Och jo, jag har ammat kanske jag ska tillägga, så det inte blir några påhopp om det. Jag ser däremot inget fel i att andra människor gör andra val.
  • cocos87
    KimPossible skrev 2012-07-18 16:26:44 följande:
    Så får man ju naturligtvis tycka och leva om man vill, men man kanske även kan ta till sig att inte alla har lust att leva så. Varför ens bry sig om hur andra matar sina barn, och hur andra lever sina liv?

Jag är inte mycket för det där "natuuurliga" alls, och skiter högaktningsfullt i vad jag "är skapt för" eller vad man gjort "i alla tider". Själv är jag väldigt glad att jag lever just i Sverige år 2012, och därför kan göra mina egna val, oavsett om det gäller föräldraskap eller något annat, och slipper anpassa mig efter "det naturliga".

Bara som en liten påpekan, det är någa naturlighetsivrare som verkar ha en nästan rabiat vilja att tvinga på andra sitt eget levnadssätt. Alla varken vill eller kan leva så.

Och jo, jag har ammat kanske jag ska tillägga, så det inte blir några påhopp om det. Jag ser däremot inget fel i att andra människor gör andra val.
    Nathalie 090607, Leo 101105, Nellie 120515
  • lillbumbin

Elvis mamma.. Jag kunde amma mitt andra barn.. Men mitt första avrådde till och med bb. Jag låg på bb i över en vecka.
    Mitt tredje barn kämpade jag i tre veckor det var BVC sköterskan som sa stopp jag hade fortsatt. Men han sög sönder brösten. Det är 6 1/2 månad sen han kom och de har Inte läkt ÄN efter så många månader.
    Min mellersta ammade jag i 6månader helamning och delammade tills hon var 10 månader.
    Alla mina barn har jag velat amma. Men de har inte gått bara en. Jag har haft mkt mjölk alla tre ggrna. Jag har Pumpat ur fram till för 1 månad sedan. Med äldsta så pumpade jag tills hon var 9 månader. Döm ingen förns ni vet! Nr3 sög rätt men sög sönder ändå. Nr 4 hoppas jag att kunna amma.

• Elvis Mamma

Jag förstår absolut att man kan ha så stora problem att de verkligen inte går att amma trots att man kämpat eller att man helt enkelt inte vill amma, jag dömer ingen men på tal om trådstarten så upplever jag ofta att många ger upp för lätt eller skyller på något utan att ens ha försökt, just den kategorin är faktiskt väldigt stor, ni andra behöver ju dock inte ta åt er

• Duckan

Känner bara mammor över 30 och många av dessa har flaskmatat av olika skäl.

• straw2008

Jag hade inte mjölk, fick aldrig tillräckligt o läkarna ordinerade ersättning i rättan tid, tack gode gud för det.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Veladis

Men åh, sluta STÖR er så förbannat på att bebisar får mat!
    Så länge man inte råkar se att barnet får typ vodka eller coca cola i nappflaskan fattar jag ärligt talat inte varför man gör en grej av det öht. Det flesta ammar, en del flaskmatar. Av olika orsaker. Låt bebisarna äta ifred, för fasen! Sitter ni och spanar när ni är på restaurang på vilka farbröder som äter icke kravodlat kött också ? Och stör er på det?  

• FruSen

Jag flasknatade dottern då hon inte sög. Fick senare veta att det berodde på ett på tok för kort punkband.

Jag hade dock bröstmjölk i flaskan. Spelar det nån roll? jag har svårt att förstå vad med flaskmatning som är så hemskt. Är det innehållet? eller är det själva åsynen av att se en bebis äta ur flaska, dvs är det flaskan som är det onda?

• Hoomlan

jag var bara 17 (skulle fylla 18) när jag fick sonen och hur mycket jag en försökte så grät jag nästan pga det gjorde så ont att amma, vilket slutade med efter 3 otroligt jobbiga och hemska veckor började jag ge honom ersättning. :) Hade jag kunnat amma och inte haft ont hade jag gjort det utan tvekan, så hoppas på att kunna göra det med nästa! 

• FruSen

Men gud, hon hade ett för kort TUNGBAND och inget annat

Kan bli galet när man skriver via telefonen

FruSen skrev 2012-07-20 00:23:44 följande:
    Jag flasknatade dottern då hon inte sög. Fick senare veta att det berodde på ett på tok för kort punkband.

Jag hade dock bröstmjölk i flaskan. Spelar det nån roll? jag har svårt att förstå vad med flaskmatning som är så hemskt. Är det innehållet? eller är det själva åsynen av att se en bebis äta ur flaska, dvs är det flaskan som är det onda?

Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?