Elvis Mamma skrev 2012-07-18 15:44:33 följande:
Med risk för att få mängder av påhopp nu men jag tycker att så himla många "skyller" på att mjölen aldrig rann till, att mjölken plötsligt tagit slut, att barnet inte blir mätt, de gör för ont osv. osv. å visst kanske det är så men samtidigt tror jag att många inte är beredda att kämpa och ha tålamod, det tar tid innan mjölken rinner till , det gör jävulskt ont första dagarna, de kan spruta blod, man kan behöva hjälp å stöd från BB, barnet kan suga fel, man kanske behöver amma massor i början för att öka produktionen osv. men vad gör man inte för sitt barn? Och amning är ju trots allt det naturligaste i världen, vi är skapta för att amma och har så gjort i alla tider, jag kanske låter gammalmodig nu med stenålderstänk vad vet jag men jag blir ibland så less på att folk ger upp så lätt eller skyller på en massa å så får man alltid höra: men jag kämpade visst, jag gjorde allt jag kunde men de kom ingen mjölk eller mitt barn blev inte mätt men hur stor procent av alla är det egentligen som fysiskt inte kan producera mjölk? Antagligen en enormt liten del. Men visst alla väljer givetvis själva om dom vill amma eller inte vilket skäl man än har så är det upp till var och en.
Så får man ju naturligtvis tycka och leva om man vill, men man kanske även kan ta till sig att inte alla har lust att leva så. Varför ens bry sig om hur andra matar sina barn, och hur andra lever sina liv?
Jag är inte mycket för det där "natuuurliga" alls, och skiter högaktningsfullt i vad jag "är skapt för" eller vad man gjort "i alla tider". Själv är jag väldigt glad att jag lever just i Sverige år 2012, och därför kan göra mina egna val, oavsett om det gäller föräldraskap eller något annat, och slipper anpassa mig efter "det naturliga".
Bara som en liten påpekan, det är någa naturlighetsivrare som verkar ha en nästan rabiat vilja att tvinga på andra sitt eget levnadssätt. Alla varken vill eller kan leva så.
Och jo, jag har ammat kanske jag ska tillägga, så det inte blir några påhopp om det. Jag ser däremot inget fel i att andra människor gör andra val.