• Alvi

Varför flaskmatar så många unga mammor?

Jag vill ABSOLUT inte göra detta till en ilsken tråd, jag har bara helt själv och alldeles ur egna ögon konstaterat att ju yngre man är, desto vanligare verkar det vara att flaskmata sitt barn och inte amma. Finns det någon förklaring till detta? Eller är det bara en lång rad slumper?

Once you try menskopp you´ll never go back!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-06 10:04
    Äh, vafan... MED egna ögon...
  • Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?
  • FruSen

Många tummar upp!

Jag håller med dig fullt ut

KimPossible skrev 2012-07-18 16:26:44 följande:
    Så får man ju naturligtvis tycka och leva om man vill, men man kanske även kan ta till sig att inte alla har lust att leva så. Varför ens bry sig om hur andra matar sina barn, och hur andra lever sina liv?

Jag är inte mycket för det där "natuuurliga" alls, och skiter högaktningsfullt i vad jag "är skapt för" eller vad man gjort "i alla tider". Själv är jag väldigt glad att jag lever just i Sverige år 2012, och därför kan göra mina egna val, oavsett om det gäller föräldraskap eller något annat, och slipper anpassa mig efter "det naturliga".

Bara som en liten påpekan, det är någa naturlighetsivrare som verkar ha en nästan rabiat vilja att tvinga på andra sitt eget levnadssätt. Alla varken vill eller kan leva så.

Och jo, jag har ammat kanske jag ska tillägga, så det inte blir några påhopp om det. Jag ser däremot inget fel i att andra människor gör andra val.

• Zem

Jag tror att många, liksom jag, inte är särskilt bekväma med att slänga fram bröstet in public i ung ålder. Att någon i min ålder (19) sitter och ammar offentligt är inte lika accepterat i samhället som om någon äldre skulle sitta och amma. Jag tror att det kan vara så, att folk helt enkelt är alldeles för dömande mot unga mammor.

Sen att det är fruktansvärt skönt att veta att pyret får i sig så mycket mat som hon/han behöver och att pappa eller annan i närheten kan hoppa in och mata utan att man behöver pumpa ut är inget man klagar över heller, jag gör det inte iallafall :) 

• skogsvitter
    Zem skrev 2012-07-20 00:50:47 följande:
    Jag tror att många, liksom jag, inte är särskilt bekväma med att slänga fram bröstet in public i ung ålder. Att någon i min ålder (19) sitter och ammar offentligt är inte lika accepterat i samhället som om någon äldre skulle sitta och amma. Jag tror att det kan vara så, att folk helt enkelt är alldeles för dömande mot unga mammor.

Sen att det är fruktansvärt skönt att veta att pyret får i sig så mycket mat som hon/han behöver och att pappa eller annan i närheten kan hoppa in och mata utan att man behöver pumpa ut är inget man klagar över heller, jag gör det inte iallafall :) 
    Jag var 24 år och såg ut som 18, och hade inga som helst problem med att amma offentligt. Vad spelar åldern för roll för det, man är fortfarande en mamma. Klart man får blickar ibland, sedan ligger det nog i en själv om man tolkar dessa blickar som negativa, kränkande, anklagande, sexistiska eller dömande. Varför i hela friden skulle någon döma för att man ger sin bebis mat? Jag ammade min bebis där det behövdes, vilket kunde vara precis vart som helst. Ärligt talat låter det ganska löjligt att folk inte ens är kapabla att mata sina barn längre...
  • skogsvitter
    FruSen skrev 2012-07-20 00:23:44 följande:
    Jag flasknatade dottern då hon inte sög. Fick senare veta att det berodde på ett på tok för kort punkband.
    Jag hade dock bröstmjölk i flaskan. Spelar det nån roll? jag har svårt att förstå vad med flaskmatning som är så hemskt. Är det innehållet? eller är det själva åsynen av att se en bebis äta ur flaska, dvs är det flaskan som är det onda?
    Bröstmjölk i sig är bättre än ersättning, men det är naturligtvis jättebra att flaska och ersättning finns för alla de som faktiskt inte kan. Frågan handlar ju mer om varför en ökande trend hos unga är att välja bort amningen trots att man skulle kunna.
  • Azi
    skogsvitter skrev 2012-07-20 09:35:22 följande:
    Jag var 24 år och såg ut som 18, och hade inga som helst problem med att amma offentligt. Vad spelar åldern för roll för det, man är fortfarande en mamma. Klart man får blickar ibland, sedan ligger det nog i en själv om man tolkar dessa blickar som negativa, kränkande, anklagande, sexistiska eller dömande. Varför i hela friden skulle någon döma för att man ger sin bebis mat? Jag ammade min bebis där det behövdes, vilket kunde vara precis vart som helst. Ärligt talat låter det ganska löjligt att folk inte ens är kapabla att mata sina barn längre...
    Skärp dig. Givetvis matar folk sina barn.
  • lillbumbin

Skogsvitter..alla här inne matar ju sina barn.. Har aldrig hört att någon vägrat mata sitt barn... Det var jätte många förr i tiden som inte heller kunde Amma och de barnen dog inte. De fick komjölk. Och kvinnorna blev ordinerad öl för att få mer mjölk.
    Min morbror blev flaskmatad och han är 73 år gammal..så det har funnits i alla år.. Men de pratades inte så mkt om det. De har varit mkt TABU ang amning.

• sirisdotter
    lillbumbin skrev 2012-07-20 20:26:55 följande:
    Skogsvitter..alla här inne matar ju sina barn.. Har aldrig hört att någon vägrat mata sitt barn... Det var jätte många förr i tiden som inte heller kunde Amma och de barnen dog inte. De fick komjölk. Och kvinnorna blev ordinerad öl för att få mer mjölk.
    Min morbror blev flaskmatad och han är 73 år gammal..så det har funnits i alla år.. Men de pratades inte så mkt om det. De har varit mkt TABU ang amning.
    Fick din morbror KOmjölk i flaska för 73 år sedan?

På vilket sätt bevisar  något som hände för 73 år  sedan  att   det varit så   ALLA  år?

Har du statistik på att  "jättemånga"     "förr  i tiden"    (73  år sedan?)   inte kunde amma? 
  • cocos87

Alla vet väl att det var tabu förr i tiden att inte amma?

Jag satt en gång på coop och matade mitt yngsta (flaska) och då kom en tant och satte sig bredvid för att beundra lilla bebisen, sen frågade hon mig om jag inte hade egen mjölk att ge och kollade samtidigt på mig med en sorgsen blick, när jag då förklarade att jag hade gott om mjölk men att jag inte ville amma, då såg hon chockat på mig som om jag vore helt dum i huvudet och gick sen snabbt därifrån!

Jag är sååå glad att jag inte var en mamma på den tiden när man skulle tvingas att amma  

Nathalie 090607, Leo 101105, Nellie 120515
  • c89
    cocos87 skrev 2012-07-20 20:48:59 följande:

Jag satt en gång på coop och matade mitt yngsta (flaska) och då kom en tant och satte sig bredvid för att beundra lilla bebisen, sen frågade hon mig om jag inte hade egen mjölk att ge och kollade samtidigt på mig med en sorgsen blick, när jag då förklarade att jag hade gott om mjölk men att jag inte ville amma, då såg hon chockat på mig som om jag vore helt dum i huvudet och gick sen snabbt därifrån!

Jag är sååå glad att jag inte var en mamma på den tiden när man skulle tvingas att amma  
    Tragiskt nog hade jag dömt ut dig på samma sätt som henne.

Fast det handlar väl mest om att jag själv skulle gråta floder om jag inte skulle kunna amma mitt barn och därför inte har någon förståelse för hur man kan välja bort det om man KAN... 
  • sirisdotter
    cocos87 skrev 2012-07-20 20:48:59 följande:

Jag blir så  nyfiken  på   "förr i tiden"   -   NÄR  var det enligt dig?
Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?