Zem skrev 2012-07-20 00:50:47 följande:
Jag tror att många, liksom jag, inte är särskilt bekväma med att slänga fram bröstet in public i ung ålder. Att någon i min ålder (19) sitter och ammar offentligt är inte lika accepterat i samhället som om någon äldre skulle sitta och amma. Jag tror att det kan vara så, att folk helt enkelt är alldeles för dömande mot unga mammor.
Sen att det är fruktansvärt skönt att veta att pyret får i sig så mycket mat som hon/han behöver och att pappa eller annan i närheten kan hoppa in och mata utan att man behöver pumpa ut är inget man klagar över heller, jag gör det inte iallafall :)
Jag var 24 år och såg ut som 18, och hade inga som helst problem med att amma offentligt. Vad spelar åldern för roll för det, man är fortfarande en mamma. Klart man får blickar ibland, sedan ligger det nog i en själv om man tolkar dessa blickar som negativa, kränkande, anklagande, sexistiska eller dömande. Varför i hela friden skulle någon döma för att man ger sin bebis mat? Jag ammade min bebis där det behövdes, vilket kunde vara precis vart som helst. Ärligt talat låter det ganska löjligt att folk inte ens är kapabla att mata sina barn längre...