• Alvi

Varför flaskmatar så många unga mammor?

Jag vill ABSOLUT inte göra detta till en ilsken tråd, jag har bara helt själv och alldeles ur egna ögon konstaterat att ju yngre man är, desto vanligare verkar det vara att flaskmata sitt barn och inte amma. Finns det någon förklaring till detta? Eller är det bara en lång rad slumper?

Once you try menskopp you´ll never go back!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-06 10:04
    Äh, vafan... MED egna ögon...
  • Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?
  • ZaNdRoRiA

Fick min första i november och hon ammas fortfarande, kombinerat med gröt och mat är klart.
    I min sällskapskrets är jag den enda som ammar, och som det låter på de andra så verkar det som att de är rädda för att vara så bundna som ammningen oftast medför, de lämnar iväg ungen och är ute o festar, medans en annan stannar hemma och myser med ett glas cola lr liknande =)

• Här och nu
    ZaNdRoRiA skrev 2011-07-06 19:48:45 följande:
    Fick min första i november och hon ammas fortfarande, kombinerat med gröt och mat är klart.
    I min sällskapskrets är jag den enda som ammar, och som det låter på de andra så verkar det som att de är rädda för att vara så bundna som ammningen oftast medför, de lämnar iväg ungen och är ute o festar, medans en annan stannar hemma och myser med ett glas cola lr liknande =)
    Du låter väldigt dömande. Tror inte att det kan va många du pratar om o festar gör man om man vill. Då kan man pumpa o slänga ett par ggr. Går att amma ändå, så det är säkerligen inte orsaken.
  • Här och nu
    mammatill2rara skrev 2011-07-06 19:47:54 följande:
    Ang, det med att amma bland folk kan jag erkänna att det kändes... Jobbigt! Men då jag hade turen att få barn som inte tog flaska innan 1 år(på pojken) och 7 månader på tösen, var det helt enkelt så att ändra fick jag hålla mig inne på dagarna vid mat tid eller amma ute bland folk. Blev det sist nämnda...
    Hade tur att de inte tog flaska före 1 år osv? TUREN?
  • Wilhelmina

Nu är ju inte jag så ung längre, men jag var det en gång i tiden;) Jag kan ju förstås inte svara på varför många mammor ger ersättning men jag kan berätta varför specifikt jag gjorde det.

När jag fick min dotter var jag 21 år gammal och hon matades med tillägg från dag 1, dvs redan på BB. Det var inte mitt beslut på något sätt, hon var mycket liten för tiden och därav ordinerade barnläkaren ersättning under tiden vi var kvar på sjukhuset. Amningen kom igång snabbt men hon tappade så mycket i vikt (hon vägde inte ens 4 kg när hon var 3 månader, alla trodde jämt att hon var en prematur) att hon återigen ordinerades tillägg. 
    Till sist tog flaskan över mer och mer eftersom hon inte hade tålamod att vänta på att mjölken skulle rinna till. 

• Här och nu
    mammatill2rara skrev 2011-07-06 19:47:54 följande:
    Ang, det med att amma bland folk kan jag erkänna att det kändes... Jobbigt! Men då jag hade turen att få barn som inte tog flaska innan 1 år(på pojken) och 7 månader på tösen, var det helt enkelt så att ändra fick jag hålla mig inne på dagarna vid mat tid eller amma ute bland folk. Blev det sist nämnda...
    Så dina barn åt inget annat än bröstmjölk före 1 år resp 7 mån?
  • ZaNdRoRiA
    Här och nu skrev 2011-07-06 19:50:22 följande:
    Du låter väldigt dömande. Tror inte att det kan va många du pratar om o festar gör man om man vill. Då kan man pumpa o slänga ett par ggr. Går att amma ändå, så det är säkerligen inte orsaken.
    Det är väl jag också medveten om att man kan, men jag vet att de inte ammar, och självklart menar jag inte hela sverige som min sällskapskrets, utan 5-6 mammor. Säger inte att det är fel att de är ute o festar, utan att de gör det och jag väljer att vara hemma. Läser du tidigare inlägg refererar folk till såkallat grupptryck, och jag påpekade att det inte gäller mig/oss!
  • enny signatur

Lustigt hur många som "drabbats av osannolika ting". Någonstans bör man kanske fundera på om man faktiskt inte bara är en i mängden som säger så?

• mammatill2rara

Jo det är klart, mat, gröt, yoghurt, men då dem inte tog flaska så blev det ingen välling på kvällen utan gröt. Framförallt för pojkens del. Att jag skrev hade turen att dem inte tog flaskan,skulle det stå "turen" ni vet ironi! Jag ville att dom skulle ta flaskan, iaf sonen då jag ville ge välling ist för gröt.. Mest av lathet kanske:)

• Fiyali

Jag ammade båda mina till att börja med. De äldsta fick jag sluta när hon var sex/sju veckor, den andra i vecka 8. Mjölken sinade helt enkelt. Valde att flaskmata för jag inte ville att de skulle svälta :P

• Här och nu
    enny signatur skrev 2011-07-06 20:04:04 följande:
    Lustigt hur många som "drabbats av osannolika ting". Någonstans bör man kanske fundera på om man faktiskt inte bara är en i mängden som säger så?
    Hur menar du nu?
Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?