• Alvi

Varför flaskmatar så många unga mammor?

Jag vill ABSOLUT inte göra detta till en ilsken tråd, jag har bara helt själv och alldeles ur egna ögon konstaterat att ju yngre man är, desto vanligare verkar det vara att flaskmata sitt barn och inte amma. Finns det någon förklaring till detta? Eller är det bara en lång rad slumper?

Once you try menskopp you´ll never go back!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-06 10:04
    Äh, vafan... MED egna ögon...
  • Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?
  • blivanderoten
    sirisdotter skrev 2011-07-06 21:25:36 följande:
    Snälla,   förklara för mig vad det är för pumpande flera av er skriver om!    Vad är vitsen med att pumpa (om man inte ska iväg ochplugga/   jobba och lämnar baby och flaskor till pappan eller så).
    När barnet inte vill suga eller inte har tillräckligt starka sugreflexer själv, så försvinner mjölken om man inte håller uppe ett "sugande", man gör då ett falskt sugande med hjälp av en bröstpump. (finns oftast att hya på BB, eller köpa för några hundra-tusen) 
    Det falska sugandet gör man för att barnet ska få en chans att vänja sig vid amning och en del barn vill inte amma för de känner att det kommer för lite, då hjälper man till att få upp flödet genom att pumpa 
  • MattssonE
    sirisdotter skrev 2011-07-06 21:25:36 följande:
    Snälla,   förklara för mig vad det är för pumpande flera av er skriver om!    Vad är vitsen med att pumpa (om man inte ska iväg ochplugga/   jobba och lämnar baby och flaskor till pappan eller så).
    det är väl ett sätt för pappan att komma nära också ? finns vissa män (absolut inte många!) som t o m börjar producera egen bröstmjölk för att själva kunna amma sina barn... sjukt, men det går tydligen... en kille från stockholm var med på "Tyra Banks show" och visade hur han pumpade.
  • nattaaah

Vet fler i min ålder som ammat/ammar.
    Jag ammade 1 månaden, och efter det så tröttnade jag på att vakna 5 gånger per natt :S, och när bebisen bara snuttar och somnar vid bröstet, och sen vaknar efter 30 min för att göra samma sak är det inte speciellt kul.. och verkligen inte när man knappt hunnit landa!

Pumpade ut möljk i 1 månad till, sen tog min mjölk slut.
    Flaskan är betydligt mycket bekvämare.

• Alvi
    ill e gal skrev 2011-07-06 20:58:52 följande:
    Jag är 21 och mina tvillingar kommer att komma när som helst,
    varför jag inte kommer amma hela tiden är pga att jag har verkligen
    ingen ork att sitta och amma nästan dygnet runt.
    Så det blir att pumpa mycket och ha ersättning.
    Så det är min anledning. Men nu vet jag ju inte heller om mina barn
    kommer vara så mycket för ammandet eller om min kropp ens klarar av det heller.

Jag har flera vänner i min ålder och yngre som är mammor som
    ammade länge tills barnen började äta.
    Det beror väl mest på person till person, det är väl bara så att
    om unga gör det reagerar folk mer på det.

mammaems.webblogg.se/
    Nu hoppar jag in här mitt i alla svar, och bara rycker ett inlägg, dessutom från en blivande tvillingmamma och hjag har själv inga tvillingar så jag vet ju inte... men jag reagerade på detta:

"jag har verkligen ingen ork att sitta och amma nästan dygnet runt."

Hur kan du veta detta i förväg? Nu vill du ju uppenbarligen inte amma, men tror du inte att inställningen kan hjälpa en bra bit på väg? Typ "Det kommer vara tvunget att sitta fast i soffan de första veckorna, men det får det vara värt." ...?

Bara en tanke, inte riktat enbart till dig, utan att inställningen kanske svajar i många fall?
  • Charlow

Tycker att det mer är "gamlingar" som håller på med flaskor... Nä, vad vet jag. Det är väl olika från person till person det har ingenting med "ung eller gammal"  att göra.I min bekantskapskrets med "unga mammor" så har alla ammat mycket och länge. Min son ammar än och han är 15 månader.

• snurrigt

Jag fick barn som 19 åring, och jag ammade min son (Helammade) tills han var 8-9 månader gammal. Gav han även potatis, morätter, gröt osv mitt på dagen för att han skulle få extranäring, men ammade till maten på dagen också.

• Alvi
    snurrigt skrev 2011-07-06 21:37:16 följande:
    Jag fick barn som 19 åring, och jag ammade min son (Helammade) tills han var 8-9 månader gammal. Gav han även potatis, morätter, gröt osv mitt på dagen för att han skulle få extranäring, men ammade till maten på dagen också.
    Hur ställde sig BVC till det? Jag helammade i 6,5 månader, sedan blev jag tvingad att börja med mat vilket resulterade i viktnedgång...
  • Charlow
    Alvi skrev 2011-07-06 21:36:24 följande:
    Nu hoppar jag in här mitt i alla svar, och bara rycker ett inlägg, dessutom från en blivande tvillingmamma och hjag har själv inga tvillingar så jag vet ju inte... men jag reagerade på detta:

"jag har verkligen ingen ork att sitta och amma nästan dygnet runt."

Hur kan du veta detta i förväg? Nu vill du ju uppenbarligen inte amma, men tror du inte att inställningen kan hjälpa en bra bit på väg? Typ "Det kommer vara tvunget att sitta fast i soffan de första veckorna, men det får det vara värt." ...?

Bara en tanke, inte riktat enbart till dig, utan att inställningen kanske svajar i många fall?
    Men va är det du hakar upp dig på? Hon sa att det är bestämt hon vet inte! Guuud
  • Här och nu
    Alvi skrev 2011-07-06 21:38:55 följande:
    Hur ställde sig BVC till det? Jag helammade i 6,5 månader, sedan blev jag tvingad att börja med mat vilket resulterade i viktnedgång...
    Men nånstans måste man börja med att TESTA mat.
  • enny signatur

Jag vet inte om unga ammar kortare, statestik vore intressant. Däremot upplever jag att de oftasre följer råden som de får från mvc istället för att dels lita på sin egen förmåga och dels faktiskt kolla upp vad forskning säger. amning är förvisso en del av det, allt för många bvc sprider snarare skräck om amning än fakta. 

Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?