• Svar på tråden Var det rätt att skjuta katten?
  • Sömnstörd
    mimbo skrev 2011-07-07 15:13:15 följande:
    Jag vet hur fullt det är på katthemmen, pga att folk inte vill ta ansvar. Men i detta fall fanns det ju någon som ville det, och ärendet har helt enkelt missköts. Huruvida katten varit märkt eller var märkt med chip vet ingen verkar det som, och inte heller hur det gick till med attacken.   
    Ja jag håller med dig att det misskötts. Av ägarna.

Vill man ta sitt ansvar så gör man det också, innan något händer. Man sitter inte och lipar som en småunge efter att det hänt och lastar sin egen försumlighet på någon annan.

Det står i artikeln att katten var chippad så jag utgår från att den var det. Men som kattägare vet man att det inte räcker.
    Att katten attackerad är glasklart och även om artikeln inte är lika djuplodande som ett polisförhör bör man kunna fastställa att det ägt rum. Hur allvarlig den var hör egentligen inte hit eftersom tamdjur öht inte ska tillåtas attackeras.

Fö är det jävligt synd om katten.
  • mimbo
    Sömnstörd skrev 2011-07-07 15:23:02 följande:
    Det står i artikeln att katten var chippad så jag utgår från att den var det. Men som kattägare vet man att det inte räcker.

Men enligt lagen så räcker det? Eftersom ett halsband kan trilla av.
  • Denebola
    Sömnstörd skrev 2011-07-07 15:09:42 följande:
    Lagen.  Som djurägare har du skyldighet att se till att de inte ställer till med skador och ansvaret är strikt, det spelar ingen roll om en människa trängt djuret det är fortfarande ditt ansvar att se till att ingen annan kan göra så!

Motsatsen till ytligt är djupt och det är få katter som klarar av att ge sådana omfattande skador. För den sakens skull är inte kattbett ofarliga utan tvärtom, det är inte ovanligt att det kräver behandling med antibiotika. Beskrivningen av skadan skyller jag på "jornalistens" klena förstånd även på den biten hade han kunnat göra ett mycket bättre jobb.
    Det må så vara (även stelkrampsspruta kan behövas), men det finns ingen anledninga att ringa SOS för en sådan skada då den inte lär ha varit varken särskilt omfattande eller akut.

Att ringa 11414 för en misstänkt vildkat hade varit mer rimligt. 
  • Sömnstörd
    mimbo skrev 2011-07-07 15:22:42 följande:
    Men är det verkligen djuret som ska straffas för att djurägaren brister i det strikta ansvaret? Jag tolkar det inte så.  Böter till djurägaren trodde jag gällde, och kanske munkorgstvång på djuret (oftast hundar då). Eller att katten inte får vistas ute/hunden tvingas gå i koppel. Avlivning brukar inte vara den första åtgärden, och det utreds då separat huruvida avlivning anses nödvändig. Återigen gäller detta oftats hundar men lagen gör väl egentligen ingen skilnad på hund eller katt? Problemet är väl att katter ofta är ute själva och det tar vissa resurser för att spåra ägaren? I övrigt kan ju självklart polisen luta sig på att de trodde katten var hemlös, och ingen kan ifrågasätta. Kvar har vi förtvivlade djurägare, och en död katt. Då skyller vi lite på dem, som inte tagit sitt ansvar och så är allt bra. Eller?
    Ja men självklart vad ska man annars göra sätta koppel på ägarna?
    De klarar inte av att hantera djur därför tar man bort djuret, det är enkel matematik.
    Koppeltvång existerar inte för katt och inte heller munkorg soom dessutom är det minst "farliga" område på katten. Lagen kommer aldrig att kräva kloutdragning och böter tar för mycket resurser då det "bara" handlar om ett kattkräk...(Inte min åsikt utan lagen syn)

Jag tror inte att avlivning är speciellt vanligt och definitivt inte på plats av många orsaker. Därför tror jag i det här fallet som artikeln syftar på, att det handlar om lite mer än ytliga sårskador.

Det är skillnad på hund och katt. En hund har du skyldighet att leta reda på ägarna (har jag för mig) men en katt kan du som markägare avliva om du anser att det är nödvändigt.

För min del handlar det inte om att skylla på kattägarna utan att faktiskt påpeka att de brast i sitt ansvarstagande.

Det riktigt tragiska är att den här historien upprepas igen och igen och igen och lär göra det under många år framöver.
  • Sömnstörd
    Denebola skrev 2011-07-07 15:28:47 följande:
    Det må så vara (även stelkrampsspruta kan behövas), men det finns ingen anledninga att ringa SOS för en sådan skada då den inte lär ha varit varken särskilt omfattande eller akut.

Att ringa 11414 för en misstänkt vildkat hade varit mer rimligt. 
    Och nu är det ju så att vi inte känner till mer än så. Kanske att tanten ansåg att det var nödvändigt och det kan faktiskt tänkas att det kanske tom var det.
    Ingen av oss vet vad som eg hände och därför är det onödigt att spekulera i att larmandet var onödigt.
  • Sömnstörd
    mimbo skrev 2011-07-07 15:27:23 följande:
    Om man ska tänka på alla om kan man inte gå utanför dörren, det fattar du väl?

Ja halsband KAN trilla av men OFTAST gör de inte det, att låta bli att använda sig av halsband för att de KAN trilla av är ren idioti jämförbar med att låta bli att använda säkerhetsbälte i bilen för man KAN bli strypt av det.

Jag undviker inte att göra saker för att det eventuellt kanske möjligen kan gå fel men du verkar göra det?
  • Sömnstörd
    mimbo skrev 2011-07-07 15:27:23 följande:
    Glömde svara på din fråga, sorry.
    Det finns ingen lag på märkning öht. Tyvärr.
  • Denebola
    Sömnstörd skrev 2011-07-07 15:33:36 följande:
    Och nu är det ju så att vi inte känner till mer än så. Kanske att tanten ansåg att det var nödvändigt och det kan faktiskt tänkas att det kanske tom var det.
    Ingen av oss vet vad som eg hände och därför är det onödigt att spekulera i att larmandet var onödigt.
    Sant.
  • Meh01

Nej, det var det inte. Katten gav en människa ett ytligt sår på armen och därför förtjänar den ett skott i huvudet? Vad i helvete. 

• Modern Man
    Tazzme skrev 2011-07-07 11:43:02 följande:
    Ja jag tycker att det var lite löjligt och överreagerat....

Visst om man kanske tycker att hundar som bits ska avlivas, men jag anser inte riktigt att katter är jämförbara med hundar i det avseendet... En hund kan ju för det första (om vi nu inte pratar om en pytteliten chihuahua typ) orsaka långt större skada en en katt. Jo, katter kan ju nog klösa, riva och bita rätt bra de också.
    Men, en katt kommer ju nog inte fram helt oprovocerat och attackerar folk. Tanten som blivit biten hade säkert försökt klappa katten, eller kanske t.o.m. ta den i famnen, varefter katten blev rädd och bet henne. Eller så kanske det var som någon annan sade, att katten trodde att tanten lekte.
    Det står ju också i artikeln att "kvinnan fick ett ytligt sår", så i mina öron låter det ju inte ens som att hon blev särskilt allvarligt biten. Kan inte ens förstå hur man då ens väljer att ringa 112.... faktiskt...

Katten hade ju dessutom sedan sprungit därifrån, vilket jag tycker att tyder rätt klart på att den bet tanten för att den blev rädd och sen flydde fältet så fort den bara kunde = en helt normal reaktion hos en katt, eller vilket annat djur som helst som blir skrämt/provocerat.

Visst, hade det varit frågan om en katt som verkat helt psyko och springer runt och attackerar folk till höger och vänster, då hade den ju säkert haft nåt fel i huvudet och det bästa vore väl då att avliva den. Men i detta fall så tolkar jag det som att det var en helt frisk, normal katt som antagligen blev provocerad på nåt sätt.
    Kanske t.o.m. tanten inte tyckte om att katten gick omkring på hennes kolonilott och försökte schasa bort den, varefter katten blev rädd och bet i självförsvar?

Nå, nu vet ju inte jag vad som hände på riktigt, kan ju som sagt var hända att det var en helt rabiat katt som helt plötsligt hoppade på tanten och bet henne. Men om det gick till så som jag själv spekulerar ovan så tycker jag att det var väldigt ondöigt att avliva katten!
    Jag vet att det finns många människor som på ett orensonligt och irrationellt sätt avskyr katter och skulle ta varje minsta chans att få en katt avlivad om de fick den. Min teori är att den här tanten just gjorde det.

Sen är det dålig djurpsykologi att försöka jaga och fånga en katt på det sätt som det beskrivs. Man provocerade fram ett beteende hos katten som man sen använde som rättfärdigande att avliva den.
Svar på tråden Var det rätt att skjuta katten?