Agnes mamma skrev 2011-07-07 14:07:40 följande:
ja det hade varit fruktansvärt om det hade hänt. Det håller jag med om. Min dotter är på våra katter stupalöst när hon är här. Den ena katten går och gömmer sig och den andra säger ifrån genom att väsa och fräsa om det går för långt. Hon har rivit henne på handen eller armen men hon skulle aldrig gå så långt så att hon hade klöst ut ögonen på henne. Sen vet Agnes oxå när katten är trött på henne så då låter hon henne vara ifred.
Vad jag menar är att katter klöser inte utan anledning. Det kan hända att den blev rädd för nånting. Sen kan jag väl oxå intyga om att ett halsband på katten hade varit det bästa i det här fallet för att visa att den tillhör någon.
Katter kan visst klösa "utan anledning"
En släkting till mig var på besök hos sin syster som har katt...katten hade aldrig gjort nån någonting, varken människa eller djur. Han hade sin lilla mops med sig och mopsen satt precis innanför dörren (de hade inte hunnit längre) Helt plötsligt kommer katten ut i hallen och flyger på hunden och klöser honom illa i ögat.
Resultat: hunden fick opereras flera gånger och gå på antibiotika och ögondroppar jättelänge.
Så visst kan katter gå till oprovocerat anfall och klösa.
För övrigt tyckte jag att polisen gjorde helt rätt, har man ingen kolla på sitt djur och dessutom inget halsband eller märkning, så får man faktiskt skylla sig själv!