• MrsMia

För abort? Skulle du kunna assistera vid en också?

Om du är för abort, skulle du även kunna assistera vid en sådan om det krävdes av dig? Skulle du klara av det, av etiska skäl? Att hjälpa till att ta emot fostret?  Att stå på andra sidan.. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-10 21:19

Det här handlar alltså inte om huruvida man har rätt utbildning för det eller ej, utan vad man känner är etiskt försvarbart.
    Nog tycker jag att den här frågan är mer komplicerad, men kan dra paralleller till att vara blodgivare eller ej - förvänta sig att det finns blod om man själv skulle behöva det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-10 21:29

Hmm.. Läste här en mycket bättre liknelse som handlade om att äta kött - slakta djuren. Det handlar ju också om liv och död, till skillnad från andra som skriver om att de inte vill mecka med bilar för att själva få ha rätt till verkstad, osv..

• Svar på tråden För abort? Skulle du kunna assistera vid en också?
  • asta66
    mammahärochnu skrev 2011-07-10 18:37:55 följande:
    Jag har för några år sedan jobbat på gynoperation och fick dagligen assistera vid exereser något som naturligtvis var mycket jobbigt för mig personligen då jag på den tiden var barnlös sedan många år tillbaka men inget man kan visa inför patienten. Sen innebar jobbet även att assistera vid otaliga kejsarsnitt som då naturligtvis var mer glädjefyllt men tungt för mig som inga barn kunde få...
    Sen oavsett man är för eller emot abort kan man inte få avstå dessa operationer när man jobbar där. Blev dock ledsen att se vissa kvinnor göra både 2-3 aborter på relativt kort tid.
    Ca 4-5 år senare att jag slutat där fick vi äntligen barn.
    Härligt med nån som är så proffessionell!
  • jaghopparhögt

Ne absolut inte, jag har inget intresse alls för vård och människor.
    Jag har heller inget intresse av bilar och skulle aldrig kunna tänka mig att arbeta med sånt men jag tycker ändå att det ska vara lagligt att laga trasiga bilar.

• lotten77

Ja jag är för fri abort - nej jag skulle inte klara att assistera vid en

Ja jag äter kött - nej jag skulle aldrig kunna döda ett djur själv och sen äta upp det.

Ja jag vill verkligen att gamla ska ha ett värdigt liv - nej jag skulle verkligen inte kunna jobba med det

Ja jag tror dagis är jättebra för ungarna - nej jag skulle aldrig kunna jobba på dagis hade strypt ungarna efter en dag

Ja jag är för sophämtning - nej jag skulle aldrig vilja jobba med det

Bara för att man tycker att en sak är bra eller rätt betyder det inte automatiskt att man skulle kunna tänka sig göra det. Alla jobb ovan skulle jag av olika skäl aldrig kunna tänka mig att utföra. En abort skulle jag aldrig kunna utföra för jag skulle tycka det var förskräckligt otäckt men det samma gäller tex att ta bort en blindtarm. Bara för att man inte kan tänka sig göra det själv betyder det inte att man måste tycka det är omoraliskt.

• Slats

sjävklart skulle jag det, om jag var utbildad, kompetent och sådana arbetsuppgifter ingick i min anställning. om man ej skulle kunna utföra arbetsuppgiften, varför utbilda sig till yrket?

• Velour
    MrsMia skrev 2011-07-10 09:33:08 följande:
    Om du är för abort, skulle du även kunna assistera vid en sådan om det krävdes av dig? Skulle du klara av det, av etiska skäl? Att hjälpa till att ta emot fostret?  Att stå på andra sidan.. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-10 21:19

Det här handlar alltså inte om huruvida man har rätt utbildning för det eller ej, utan vad man känner är etiskt försvarbart.
    Nog tycker jag att den här frågan är mer komplicerad, men kan dra paralleller till att vara blodgivare eller ej - förvänta sig att det finns blod om man själv skulle behöva det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-10 21:29

Hmm.. Läste här en mycket bättre liknelse som handlade om att äta kött - slakta djuren. Det handlar ju också om liv och död, till skillnad från andra som skriver om att de inte vill mecka med bilar för att själva få ha rätt till verkstad, osv..
    Nej, jag skulle inte kunna assistera vid en abort. Jag tycker att det är ett upprörande ingrepp och något som väldigt många mår dåligt av och jag skulle inte vilja närvara i en sådan situation alls.

Jag är för abort.

• tänkertill

Jag är för abort men skulle inte kunna tänka mig att assistera vid en abort, precis som att jag inte skulle kunna tänka mig att assistera vid en hjärtoperation eller dylikt.

Hade jag klarat av sjukhusmiljöer bättre hade jag kunnat assistera vid både abort och annat.

• V P E
    lotten77 skrev 2011-07-10 21:04:18 följande:
    Ja jag tror dagis är jättebra för ungarna - nej jag skulle aldrig kunna jobba på dagis hade strypt ungarna efter en dag

• V P E

Jag är inte militant abortmotståndare, det finns synnerliga skäl som måste beaktas, men önskar att antalet aborter kunde minskas... jag anser varje påbörjat liv vara en potentiell blivande människa... och jag anser att livets värde har blivit nerdgraderat så till den grad att man bara ger ett piller och skrapar ur det. Skrämmande!

Skulle aldrig kunna arbeta med aborter, inte ens rådgivande.

Svar på tråden För abort? Skulle du kunna assistera vid en också?