• jennan34

Ändra i sitt förhör!

Jag har varit i videoförhör med polisen,men vill nu inte ta upp vissa av dom sakerna i rättegången! Kommer dom göra det ändå,fast jag inte vill? Måste jag prata med min advokat om det,har inte fått någon än! Men nån kommer troligtsvis ringa imorgon..

Jag är målsägande om det kan ha nåt med saken och göra! Dom kan fälla den här personen på det som hände sist.

Anledningen till att jag inte vill ta upp det andra är för jag inte orkar! Vad händer om jag tar tillbaks det??

• Svar på tråden Ändra i sitt förhör!
  • Vickan I

Åklagaren är den som har "sista ordet" och kan besluta att ta med det ändå.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • jennan34
    Vickan I skrev 2011-07-12 20:51:19 följande:
    Åklagaren är den som har "sista ordet" och kan besluta att ta med det ändå.
    Ok tack för svaret!
  • jennan34
    jennan34 skrev 2011-07-12 20:53:10 följande:
    Ok tack för svaret!
    Är inte så insatt i det här,men åklagaren är det han som bestämmer om det blir rättegång osv?? Eller är han på min sida?
  • jennan34

Läste va han va för nåt på google =) Men kan jag vägra svara på frågorna ang det då? 

• Watchbitch

Nej, han bestämmer inte om det går under allmänt åtal.. Det kan tas upp även om målsägaren ändrat sig. (så som fallet ofta är med ex kvinnomisshandel tyvärr).

• Vickan I
    jennan34 skrev 2011-07-12 20:57:24 följande:
    Läste va han va för nåt på google =) Men kan jag vägra svara på frågorna ang det då? 
    Ja om du säger att du inte minns så kan ju ingen hävda att du egentligen gör det. Men då kommer de spela upp videoförhöret med dig. Det är ganska vanligt att målsäganden ångrar sig (av olika anledningar) och inte vill medverka och beroende på brott och hur stark bevisning som finns så väljer åklagaren att driva saken ändå eller ej. Åklagaren är ju på "din" sidan, men gör ju inte alltid som du vill för det.
    (¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • jennan34

Måste jag inte skriva på och godkänna att dom får använda mitt videoförhör?? För nåt sånt har jag inte gjort..Men det kanske inte funkar så?

• Watchbitch
    jennan34 skrev 2011-07-12 21:21:26 följande:
    Måste jag inte skriva på och godkänna att dom får använda mitt videoförhör?? För nåt sånt har jag inte gjort..Men det kanske inte funkar så?
    Nej tyvärr behövs inte ditt godkännande. Du har ju redan i förhör sagt det du visste och det gäller och räcker så. Sen har ju Vickan I rätt i att man kanske inte minns längre, men de gamla förhören kommer de att påminna dig om..
  • Kjell2
    jennan34 skrev 2011-07-12 20:54:34 följande:
    Är inte så insatt i det här,men åklagaren är det han som bestämmer om det blir rättegång osv?? Eller är han på min sida?

Åklagaren bestämmer om det blir rättegång eller inte. Åklagarens jobb är att få den åtalade fälld. Om det är att vara på din sida eller ej beror på vad du tycker.

Åklagaren och försvararen kan välja att ta uppp vilket matirel i förundersökningen som helst, nästan. Inget du kan påvera i större utsträckning.  
  • jennan34
    Kjell2 skrev 2011-07-12 21:30:51 följande:
    Åklagaren bestämmer om det blir rättegång eller inte. Åklagarens jobb är att få den åtalade fälld. Om det är att vara på din sida eller ej beror på vad du tycker.

Åklagaren och försvararen kan välja att ta uppp vilket matirel i förundersökningen som helst, nästan. Inget du kan påvera i större utsträckning.  
    Ja i förundersökningen ja,men kan dom ta upp det i rättegången fast jag säger jag inte vill? O vad händer om jag säger att jag ljög? Då kan dom ju inte ta upp det lr?
Svar på tråden Ändra i sitt förhör!