• jennan34

Ändra i sitt förhör!

Jag har varit i videoförhör med polisen,men vill nu inte ta upp vissa av dom sakerna i rättegången! Kommer dom göra det ändå,fast jag inte vill? Måste jag prata med min advokat om det,har inte fått någon än! Men nån kommer troligtsvis ringa imorgon..

Jag är målsägande om det kan ha nåt med saken och göra! Dom kan fälla den här personen på det som hände sist.

Anledningen till att jag inte vill ta upp det andra är för jag inte orkar! Vad händer om jag tar tillbaks det??

• Svar på tråden Ändra i sitt förhör!
  • Kjell2

Altt som finns i förundersökningen kan tas upp i rättegången, oavsett vad du säger. Om sen åklagare och försvarare väljer att göra det är en helt annan fråga.

Om du säger att du ljugit kommer nog både åklagare och försvarare gå rätt hårt åt dig under rättegången från var sitt håll.

Säger du t ex att du att han slog dig i första förhöret och sen under rättegången att han inte slog dig kommer nog åklagaren fråga varför du ändrade dig, hur skadorna uppstod, om du är rädd för den åtalade osv.

Försvaren kommer däremot försöka framställa dig som en icke trovärdig person som hitta på, har en egen agenda, inte har koll genom att få dig förvirrad och hitta på nya saker, få dig att motsäga dig osv.

• jennan34
    Kjell2 skrev 2011-07-12 21:41:08 följande:
    Altt som finns i förundersökningen kan tas upp i rättegången, oavsett vad du säger. Om sen åklagare och försvarare väljer att göra det är en helt annan fråga.

Om du säger att du ljugit kommer nog både åklagare och försvarare gå rätt hårt åt dig under rättegången från var sitt håll.

Säger du t ex att du att han slog dig i första förhöret och sen under rättegången att han inte slog dig kommer nog åklagaren fråga varför du ändrade dig, hur skadorna uppstod, om du är rädd för den åtalade osv.

Försvaren kommer däremot försöka framställa dig som en icke trovärdig person som hitta på, har en egen agenda, inte har koll genom att få dig förvirrad och hitta på nya saker, få dig att motsäga dig osv.

Ok tack för svaret Kjell! Jag får helt enkelt prata med min advokat o diskutera det hela! Hoppas bara dom ringer snart!  
  • Kjell2

För att lugna dig lite, videoförhör spelas normalt inte upp så länge det du berättar under rättegången stämmer hyfsat med det du sa under förhöret. Börjar du däremot ändra och säga andra saker brukar åklagare eller försvar i första hand hänvis till förhöret och i sista hand spela upp det.

Kort exempel under rättegången
    Åklagaren: Vad hände sen
    Du: Han puffade mig en gång
    Å: Men i videoförhöret sa du att han slog dig med knuten näve flera gånger
    D: Det har jag aldrig sagt!
    Å: Men titta här i videoförhöret - Här säger du att han slog dig
    D: Det stämmer inte. Jag ljög då
    Å: Varför det osv.........      

• jennan34
    Kjell2 skrev 2011-07-13 08:08:59 följande:
    För att lugna dig lite, videoförhör spelas normalt inte upp så länge det du berättar under rättegången stämmer hyfsat med det du sa under förhöret. Börjar du däremot ändra och säga andra saker brukar åklagare eller försvar i första hand hänvis till förhöret och i sista hand spela upp det.

Kort exempel under rättegången
    Åklagaren: Vad hände sen
    Du: Han puffade mig en gång
    Å: Men i videoförhöret sa du att han slog dig med knuten näve flera gånger
    D: Det har jag aldrig sagt!
    Å: Men titta här i videoförhöret - Här säger du att han slog dig
    D: Det stämmer inte. Jag ljög då
    Å: Varför det osv.........      
    Får han se videoförhöret,kan alla i rättssalen se det?
  • solskina

är det "förövaren" du är rädd för så kan du begära att han / hon går ut när du blir förhörd.
    Då sitter dom i ett medhörnings rum bredvid .

Åklagaren står på din sida det är som din advokat, målsägandebiträdet som du kallar din advokat gör enbart ekonomiska anspråk.

gå in på   http://www.rattegangsskolan.se/   om du vill se hur det går till.

Du kan även ringa till brottoffer jouren som kan ge dig ett vittnesstöd.

• jennan34
    solskina skrev 2011-07-13 09:27:17 följande:
    är det "förövaren" du är rädd för så kan du begära att han / hon går ut när du blir förhörd.
    Då sitter dom i ett medhörnings rum bredvid .

Åklagaren står på din sida det är som din advokat, målsägandebiträdet som du kallar din advokat gör enbart ekonomiska anspråk.

gå in på   www.rattegangsskolan.se/   om du vill se hur det går till.

Du kan även ringa till brottoffer jouren som kan ge dig ett vittnesstöd.
    Jag är inte rädd för honom,det är när han är onykter som det händer! Det är för mycket känslor som styr just nu! Jag vill helt enkelt inte se honom för då tror jag inte jag kan gå igenom det! Har varit på rättegångar så jag vet hur det går till! Men vet inte hur det går till om man nekar och om dom spelar upp mitt videoförhör för honom och hela rättssalen...
  • Nemi76

Alla som sitter i salen kan se videoförhöret. Sker förhandlingen under "lyckta dörrar" är den inte öppen för allmänheten men rätten (ordföranden, nämndemän och protokollförare), försvararen, den tilltalade, åklagaren, målsägandebiträde och målsägande kan se videoförhöret.

När det gäller medhörning så är det ett alternativ men min erfarenhet är att man är väldigt restriktiv med att använda sig av detta av rättssäkerhetsskäl. 

• jennan34
    Nemi76 skrev 2011-07-13 09:35:37 följande:
    Alla som sitter i salen kan se videoförhöret. Sker förhandlingen under "lyckta dörrar" är den inte öppen för allmänheten men rätten (ordföranden, nämndemän och protokollförare), försvararen, den tilltalade, åklagaren, målsägandebiträde och målsägande kan se videoförhöret.

När det gäller medhörning så är det ett alternativ men min erfarenhet är att man är väldigt restriktiv med att använda sig av detta av rättssäkerhetsskäl. 
    Ok tack då vet jag!
  • Kjell2

Sen blir videoförhöret av dig troligtvis, och i alla fall utskriften, offentlig handling när åtal väcks. Vem som helst kan begära ut det och i alla fall läsa va du sagt.

Du får på något sätt lära dig leva med att många kommer ha möjjligheten att se eller läsa det du sagt under förhöret.

• Kjell2
    Kjell2 skrev 2011-07-13 22:58:09 följande:
    Sen blir videoförhöret av dig troligtvis, och i alla fall utskriften, offentlig handling när åtal väcks. Vem som helst kan begära ut det och i alla fall läsa va du sagt.

Du får på något sätt lära dig leva med att många kommer ha möjjligheten att se eller läsa det du sagt under förhöret.
    Jag kan ha blandat ihop saker här, det kan vara efter rättegången. Inte när åtal väcks.
  • Nemi76
    Kjell2 skrev 2011-07-13 22:59:09 följande:
    Jag kan ha blandat ihop saker här, det kan vara efter rättegången. Inte när åtal väcks.

En förundersökning blir offentlig när åtal väcks, alltså innan rättegången.
  • Kjell2
    Nemi76 skrev 2011-07-14 08:51:42 följande:
    Tackar! Blev plötsligt osäker och hade ingenstans att kolla.
  • Nemi76
    Kjell2 skrev 2011-07-14 09:23:41 följande:
    Tackar! Blev plötsligt osäker och hade ingenstans att kolla.

Du är inte den ende som fått tillfälliga hjärnsläpp, det kan hända även den bäste
  • Korsriddaren
    Nemi76 skrev 2011-07-14 08:51:42 följande:
    Under förutsättning att polisen inte har sekretessbelagt FU, vilket inte är helt ovanligt i komplicerade fall med tex våld i nära relation. Innebär ett offentliggörande av FUP att det föreligger risk för men för tredje person, så brukar polisen hänvisa till sekretesslagen och inte lämna ut det.
  • Jumbopolly
    jennan34 skrev 2011-07-12 20:38:45 följande:

Jag har varit i videoförhör med polisen,men vill nu inte ta upp vissa av dom sakerna i rättegången! Kommer dom göra det ändå,fast jag inte vill? Måste jag prata med min advokat om det,har inte fått någon än! Men nån kommer troligtsvis ringa imorgon..

Jag är målsägande om det kan ha nåt med saken och göra! Dom kan fälla den här personen på det som hände sist.

Anledningen till att jag inte vill ta upp det andra är för jag inte orkar! Vad händer om jag tar tillbaks det??

När jag satt i förhör angående grov kvinnofridskränkning så sa till slut förhörsledaren till mig..

Nu har vi så pass mycket på den här killen att åklagaren kommer absolut INTE släppa detta. Även om du vill ta tillbaka allt så kommer åklagaren driva målet med eller utan din hjälp.
    Åklagaren hade läkarutlåtanden samt min berättelse att gå på men med min hjälp kunde de se till att straffet blev större än det blivit om jag backat ur.
    Men jag säger som någon skrev.. kontakta brottsofferjouren. De är KANON att ha med på rättegångarna... GULD värda i mina ögon!   
Svar på tråden Ändra i sitt förhör!