Inlägg från: Trolltoka |Visa alla inlägg
  • Trolltoka

Syjunta för gravida!

Claudia gbg skrev 2012-11-15 20:33:47 följande:
    Kan du, trolltoka, tjäna en slant på att sy så? Har funderat på att göra det nämligen.... Gör egen deo också som jag funderade på att sälja lite av. Så kanske jag bara kan bekosta min hobby....

Svårt att göra nå större pengar på sömnad då det är så pass mycket material och dyra inventarier och om man vill ha en skälig lön. Man får jobba mycket med att hitta sin nisch och göra sig ett namn. Jag är långt ifrån där jag vill vara. Men säljer lite lagomt mot vad jag klarar av för stunden som höggravid och har en butik som är intresserad av mina saker Efter föräldraledigheten kommer jag utveckla till företag istället för hobbyverksamhet.
    trolltoka.wordpress.com ~ trolltoka.se *N 28+1 13/3-07♥H 40+6 29/1-10♥BF 5/1-13*
  • Trolltoka
    Claudia gbg skrev 2012-11-15 22:42:02 följande:
    Jag är inte ett dugg intresserad av att jobba med detta. Mer dryga ut kassan, finansiera själva hobbyn. Kul att en butik är intresserad! Då får du ju verkligen ett erkännande!

Många syr ju och säljer som du tänkt, så även jag just nu. Går +-0 så att säga. Det som kommer in blir nya tyger, tråd, maskiner etc. 2 maskiner till så är parken komplett sen Dock är det lååångt bort Och sambon inte lika förtjust över att jag behöver två till *asg*
    trolltoka.wordpress.com ~ trolltoka.se *N 28+1 13/3-07♥H 40+6 29/1-10♥BF 5/1-13*
  • Trolltoka
    Queen Of Darkness skrev 2012-11-16 09:52:14 följande:
    Nu har jag bestämt mig! Jag måste införskaffa en overlockmaskin.

Med tight ekonomi får det dock bli en billig sådan, vilken skulle ni som har overlockmaskiner rekommendera och varför?

Många köper brother från sewingmachinesdirect (england). Tror dom går på kring 2000:-. Själv är jag helkär i min Bernina, men den var dock lite dyrare.
  • Trolltoka
    Queen Of Darkness skrev 2012-11-16 11:40:01 följande:
    Ska kolla upp tipset, tack så mycket!

Har en kompis som vill sälja en husqvarna (hon minns dock inte modell men antar att det är en enkel sådan) som hon fick i julklapp förra året men hon tycker den är för krånglig och hon syr för sällan för att orka läsa på om den. Den vill hon ha 800:- för.

Är det svårt att lära sig overlockmaskiner?

Nej, inte svårt alls. Be henne kolla vad för modell det är (brukar kunna stå på själva maskinen) sen googlar du runt och läser om maskinen. Jag drog mig länge för att sy på overlocken när jag fick hem den. Var nästan rädd för att sy på den. Började med att sy en mössa. Sen var det kört! Haha. Nu skulle jag inte kunna klara mig utan den! Det knepigaste från början är att lära sig vilka rattar som är till vad och hur den ska träs. Men det är som allt annat, övning ger färdighet! Så är bara öva-öva-öva! Post-it lappar att sätta på maskinen med olika trådspänningsinställningar, diff, pressarfotstryck är toppen! Jag har ett helskotta från gång till gång att komma ihåg hur inställningarna var om jag har ändrat...

Det går fortare, blir hållbarare sömmar, rakare sömmar... Ja det finns ingen nackdel med att ha en!
  • Trolltoka
    Claudia gbg skrev 2012-11-16 19:47:36 följande:
    Det är inte så att det finns folk från Gbg som kanske är intresserade av syjunta? Då kan man ju lära av varandra och hjälpas åt och inspirera varandra. Spontan tanke apropå att lära sig sin ol...

Hade jag bott i gbg så!
  • Trolltoka
    Hickstead skrev 2012-11-19 17:43:32 följande:
    Trolltokan - oj det var lite så lite produktivt det!

Jag har börjat virka på en filt med västerbottensstjärnor (istället för mormorsrutor) i bambu-bomull men fick slut på garn så det blir till att handla mer i veckan... inte så billigt men himla mjukt i alla fall! :)

Ni som har de där fina lapparna ni sätter i era hemmasydda kläder, var köper ni dem? Kan man köpa såna som privatperson, vad ska det vara för mått på dem osv?  

Worldwidelabel.com eller nå sånt. 3exter.se
  • Trolltoka
    saraisundsvall skrev 2012-11-19 20:33:47 följande:
    Trolltoka: Mycket fint!!! Vad är det på nedersta bilden? *nyfiken*

Plånböcker
    Bellona skrev 2012-11-19 21:01:19 följande:
    Trolltoka, var har du köpt plastringarna till napphållarna? 

Har jag tid att vänta köper jag ifrån mrsbao.se, annars via en tjej i tyg & syshoppen på fb (fick tag i henne först på tradera och insåg att jag redan visste vem hon var, så nu mailar jag henne bara).
    Viktoria1 skrev 2012-11-19 17:37:35 följande:
    Hej alla!

Startade precis en liknande tråd men hittade nu hit =)

Jag virkar ett överkast till spjälsängen, gör mormorsrutor som jag virkar ihop.

Är nybörjare och undrar om någon har tips på något annat roligt man kan virka eller sticka till den blivande bebisen som inte är allt för svårt?

Finns jättesöta små amigurumis att virka och göra typ vagnmobiler å sånt av
Svar på tråden Syjunta för gravida!