Inlägg från: Trolltoka |Visa alla inlägg
  • Trolltoka

Syjunta för gravida!

Hickstead skrev 2013-01-04 10:40:56 följande:
    Åhå får man ut så pass mycket ur en meter ändå? 

Jag ställde frågan om tygåtgång en bit upp men fick inga svar och har inte orkat rota fram mönstren för att mäta än.  

Oh ja Till min lilleman (yes lillskrutten har kommit och kom redan i december 3v innan utsatt datum!) Så räcker det med 0,25m tyg och får ut ett gäng byxor på fullbredd t.ex Bodys kan det behövas lite högre längd på tyget.
    trolltoka.wordpress.com ~ trolltoka.se *N 28+1 13/3-07♥H 40+6 29/1-10♥BF 8/1-13*
  • Trolltoka
    JohannaS03 skrev 2013-01-03 09:47:42 följande:
    En fråga: vad är en overlock???

Vad gäller priser så är det definitivt billigare att köpa, jag vet inte när det gäller sy, men att sticka och virka i alla fall. Om man dessutom tänker på alla timmar man lägger ner så är det definitivt dyrare. Men man får ta det på nöjeskontot brukar min mamma säga. Är ju mycket roligare med nåt man gjort själv!

En Overlock är en symaskin som skär tyget och syr ihop i ett enda svep. Syr oftast med 4st trådar och ger en bra, hållbar och elastisk söm med rätt inställningar.

Om du tittar på sömmen som håller ihop kläderna i köpekläder så är det en overlockad

söm

Haha ja om man räknar på timpeng osv är det inte så jättebilligt att sy. Men om man tänker på att man får specialdesignade kläder som ingen annan har, kläderna är tillverkade under bra förhållanden och inte utav underbetalda barn i fabrik, du kan välja material som är ekologiska och tillverkade på bra sätt etc, ja då är det inte dyrt!
    trolltoka.wordpress.com ~ trolltoka.se *N 28+1 13/3-07♥H 40+6 29/1-10♥BF 8/1-13*
  • Trolltoka
    Hickstead skrev 2013-01-04 10:40:56 följande:
    Åhå får man ut så pass mycket ur en meter ändå? 

Jag ställde frågan om tygåtgång en bit upp men fick inga svar och har inte orkat rota fram mönstren för att mäta än.  

1m räcker till MÅNGA bebiskläder i nyföddstl Vill man snåla lite kan man ta enfärgat på t.ex ärmar, bakstycke på tröja etc. Då kommer du ändå billigare undan.
  • Trolltoka
    Claudia gbg skrev 2013-01-05 11:18:20 följande:
    Grattis till bebis trolltoka! Visste inte att du var gravid... Gick allt bra?

Började hänga här i början av graviditeten tack! Gick superbra och han är supersnäll bebis
    Inasan skrev 2013-01-05 17:08:45 följande:
    Hej!

Jag har följt denna tråd väldigt länge nu men har tidigare inte skrivit ngt.

Vill börja med att säga att ni alla är väldigt duktiga och inspirerande !

Kände direkt att jag oxå ville ge mig på att göra ngt till vår lilla men har inte sytt sen jag gick i mellanstadiet, är idag 31 år! Nu har jag gått hemma i lite mer än en månad och har tagit tag i nga projekt jag velat göra länge .

Vår lilla är beräknad 24 januari och är vår första  så det första jag gjorde va ett babynest till den lilla. Trots att jag inte sytt på vääääldigt länge blev jag riktigt nöjd över resultatet  .   Fick efter denna i uppdrag av en vän att sy ett babynest för tvillingar, vilket en av hennes vänner väntar, så det tog jag mig an.

Idag blev jag även klar med en filt till babyskyddet som jag ville ha. Såg att nga här gjort ngt liknande och tyckte det verkade som en väldigt smart idé då den lilla föds in i den kalla årstiden  .  Dock blev det ingen påse av det utan en enkel filt att bara vira runt bebisen. Då vi inte vet kön fick det bli en svart och vit.

Tänkte att mitt nästa projekt ska få bli ett blöjfodral med skötunderlägg, hur jag nu ska få ihop det  .

Tycker det är otrolig

t roligt att se vad ni gör och inspireras av alla smarta lösningar och idéer som ni har  .

Ska ngn dag försöka mig på att sy kläder men är inte riktigt där än känner jag...

Keep up the good work  !   

Jättefina grejer!
    JohannaS03 skrev 2013-01-05 21:10:19 följande:
    Åh vilka fina babynest ni gör! Jag är tyvärr ingen mästare på att sy, sticka är min grej.

Jag är fortfarande lite insnöad på priser och jag tror att det lönar sig mer att sy och sticka till en bäbis. Då går det inte åt så mycket garn eller tyg och bäbiskläder är dyrt i förhållande till hur mycket tyg det är.

Sen har du helt rätt Trolltoka att man får egen design och ingen fattig har utnyttjats!

Ett tips som min syster gjorde var att hon köpte stora kläder second hand och sydde barnkläder av! Blev jättebilligt och bra för miljön!

Upp till 86/92 lönar de sig att sy själv om man bara räknar materialkostnad.
  • Trolltoka
    piffsmile skrev 2013-01-07 14:05:44 följande:
    Någon som har tips på vilka Ottobre-tidningar som har bäst mönster på bodys och byxor? Hittade så fina trikåtyger i mellandagarna så nu måste jag bara ge mig på att sy lite kläder till lilltjejen! Tänkte göra någon mössa och dregglis också och de har jag hittat bra mönster till på nätet, men skulle behöva lite vägvisning om vilka nummer av Ottobre som har bäst mönster. Nr 6/2007 har jag hört om, men visst finns det fler?

På deras hemsida finns översikt på mönstren i deras tidningar
  • Trolltoka
    Pyret55 skrev 2013-01-07 22:05:00 följande:
    Nu har jag bara näbbet kvar på min pingvin till min hemliga gäst (v.8).

Insåg just en lustig grej, ni skriver om babynests och jag som har tre barn redan har aldrig sett ett innan. Genast var jag tvungen att kolla vad man ska ha dem till och vad de kostar, sy gör jag inte bara stickar och virkar. Googlade och hade mig för att försöka se vad jag missat med mina andra barn, helt inställd på att detta måste jag ha.

De låter bra, sy på ni! Inlägget är ingen propaganda för antibabynests.

Det jag fascineras över är min egen bristande förmåga till att våga lita på mig själv. Jag har aldrig behövt ett, aldrig tänkt att jag skulle sakna ett och så blev jag ändå helt upptagen med att försöka köpa ett så snyggt men billigt som möjligt.  Då barn nr1 var i vändaruntisängenåldern la jag två stora nallar bredvid honom: problemet löst. 

Hann tom fundera på om jag behövde ett stort eller två små till mina tvillingar. Jag har ingen aning om jag väntar tvillingar och största chansen är ju att det är en. Om ens någon. 

Knappast att jag kommer att behöva en virkad pingvin heller ;D Barnvagnsmobiler är ju inte till för bebisen utan för den som kör oftast. Bebisen gillar ögon, men det hade ju inte varit snyggt att låta alla vuxna titta på pingvinrumpor så bebisen får istället kolla på baksidan och alla vuxna på den fina framsidan av pingvinerna.

Haha! Jag har aldrig behövt ett med mina tvåäldsta barn. Sydde ett till yngsta och förstår inte att jag inte hade något till dom andra!
  • Trolltoka
    Namine skrev 2013-01-13 11:40:14 följande:
    oh tack så mycket. jag har nämlogen letat ett speciellt tyg lääänge och har inte hittat det förän jag kom på att söka på ebay och där fann jag det. 120 brett men kostade 90 kronor metern. men det var nog bra kvalité för det skulle skickas från london. men det är det kanske värt.
    har ni tips på någon bra sida med billiga tyger?
    90:- /  metern ÄR billigt! 

Äntligen tillgång till dator så kommer bildbomb på bebisgrejer idag!  
  • Trolltoka

Wrapper till babyskyddet så vi slipper böka med overall vid bilåkning

Body & byxa

BB-set med body & mössa

Babysittern fått ny klädsel

Babynest, body och byxa

Och så favoritfilten

• Trolltoka
    trz skrev 2013-01-14 18:43:07 följande:
    ÄLSKAR uggletyget! Vart är det köpt?

Namine skrev 2013-01-14 19:00:34 följande:
    vilka fina grejer du gör. men jag måste få fråga, vart hittar du allt tyg med stjärnor. älskar stjärnor men hittar verkligen inte :(

De färgade stjärntygerna på filten är ifrån JNY. Det i babynestet är vävt tyg från den lokala tygaffären här i stan

Ugglorna är också ifrån JNY och en vän till mig som designat.
    Namine skrev 2013-01-14 18:59:01 följande:
    jag som trodde det var dyrt? frågade min mormor och hon sa att det var dyrt. haha ska jag slå till då?

Med tanke på att trikåtygerna ofta ligger på 150-180:- per meter så... Enfärgat vävt tyg brukar ligga på ca 50-60:- /m.

Visst, handlar man gardintyger från jotex t.ex så brukar man kunna hitta för 20:- per meter...
  • Trolltoka

Bilstolswrapper:

Kvadrat 1x1m på diagonalen (kryssformat från hörn till hörn) i fleece för bra värme. Jag gjorde i dubbel tunn fleeecefilt. Runda av hörnen, mät ut var du vill ha dragskon i huvan. T.ex 30cm ner från toppen på hörnet.sätt öljett på var sida där om hörnet i yttertyget. Sy ihop räta mot räta men lämna ett vändhål. Vänd rätt, sy ihop vändhålet. Sy en söm genom bägge tyger längs ytterkanten ca 2-3cm in beroende på hur långt in på tygetdu har hålet för dragskosnöret, så att du får en kanal. Trä i ett snöre och dragskostopp på var sida. Mät ut vars bälteshålen ska vara. Sy en rektangel med sicksack runt strecket för bältena, klipp upp längs strecket men ej i sömmen.

Montera i stolen och klart!

• Trolltoka
    MFJ skrev 2013-01-16 14:33:31 följande:
    superfina byxor weasly!

måste bara fråga igen...kan man använda single jersey-tyg (och fleece) när man gör en sån där filt till babyskyddet?
    såg att JNY hade sååå fina tyger! 
    Självklart! 
  • Trolltoka
    weasley skrev 2013-02-16 09:14:17 följande:
    Nu har jag varit igång igen efter ett litet uppehåll (har pysslat med att måla om spjälsängen istället).

Gjorde ett litet babykitt till lillSparven - dregglisen och tossorna är vändbara med röd/orange-prickig velour på baksidan. Nästa pyssel blir att sy ett spjälsängsskydd, är inte så taggad men har skjutit upp det lite för länge nu så det är väl bara att sätta igång!  

Så sött!!
  • Trolltoka
    Fjärilspirr skrev 2013-03-15 11:25:46 följande:

Jättefin Glad

Här är en liten inspirationsbild. Ej nysydd men är roligt att göra om gamla saker, användes till första barnet och kommer ha den nu med.

åh så fint!
Svar på tråden Syjunta för gravida!