• Mlir

Syjunta för gravida!

Var inte nålen det var fel på ;) utan jag som på nått sätt måste klippt av tråden mot den inbyggda saxen varje gång jag satte i tyget... fråga mig inte hur...

Denna är oxå en hyskylock men det var inga vanliga nålar... iaf inte samma som är till min andra symaskin. Så är glad att den inte var trasig..

Men tror inte jag behöver trä om hela maskinen för en tråd är trasig? De har ju olika kanaler i maskinen? Kan det spela så stor roll då.

JAg fick det iaf o funka till slut är bara trådspänningen jag bråkar med nu... en av trådarna på rätsidan kommer lite tokigt.. tror det är den andra tråden från vänster som är fel. Men blir bara tokigare om jag ändrar trådspänningen så kanske får nöja mig med så det ser ut.

Känner mig dock väldigt motarbetad.. Nu när jag bestämt att jag ska våga sy nått ja då hittar jag inte min mönstertidning. Som stått på samma plats i över ett år och väntat på att jag ska ha tid o sy igen... :( och det enda mönstret jag hittar är från 68-98 vill ju sy något som bebisen kan använda på en gång....

Så blir väll till o rita av ett plagg imorgon istället.. men tycker resultatet brukar bli bättre när jag utgår från ett riktigt mönster...

• Mlir

vilkenLycka: på vilket sätt funkar det inte efteråt om du inte trär om alla? Det enda jag inte få o funka nu är ju att få trådspäningen så sömmen inte drar sig. Är en tråd som drar sig lite... inte hela tiden men lite då o då. Kanske är något man får godkänna? för när jag ändrar trådspänningen har det blivit värre.

• Mlir

haha började till slut sy på en liten babymössa igår. Sömmen blev godkänd ;) Dessvärre tänkte jag inte alls när jag klippte till tyget så det blev upp och ner på framsidan och rättvänt på baksidan.. snyggare med tvärt om ju ;P om jag orkar släpa upp den andra symaskinen idag ska jag sy fast kantbanden på mössan.

• Mlir
    limali skrev 2012-05-16 08:08:43 följande:
    Hej alla!!
    Jag behöver ett råd!
    Håller på att virka en filt till vagnen av mormorsrutor. Tycker ni att alla rutor ska vara lika stora, eller kan det funka att blanda stora och små??
    Har ni sett det nån gång? Bifoga gärna bild!
    Tack på förhand!!
    det kan nog bli snygg men krävs nog en del planering för att få filten jämn i kanterna.

Jag skulle nog ta o googla på lapptäcksmönster och se på proportionerna mellan rutor där.. i lapptäcken är det ju rätt vanligt med rutor av olika storlek.
  • Mlir
    limali skrev 2012-05-17 09:40:37 följande:
    Ja det var så jag tänkte!! Att göra några större som är som 4 små... men jag var bara lite bekymrad över om det skulle se konstigt ut!!

Visa gärna en bild på din filt när du är klar! :)

Om du kommer på, hör av dig!! :)

Ska googla proportioner!! Tack för era tips!!!
    Bli medlem i ravelry.com och kolla in länkarna som Tallbarr postade. Det var fina förslag :) Finns massa fint på ravelry och det är gratis medlemskap :)
  • Mlir

JAg kan inte tänka mig att det är bomull i emmaljungas vagnar för så känns inte bomull... Och skulle det vara bomull så måste den vara så pass impregnerad att färgen inte fäster ändå. Om tyget var sådan bomull som går att färga skulle tyget suga åt sig vatten när det regnar. Och det finns det ju ingen vagn som gör då det är väldigt opraktiskt med en vagn som blir dyblöt och läcker in vatten på barnet så fort minsta lilla regndroppe kommer :)

• Mlir
    Memmis skrev 2012-06-20 22:19:23 följande:
    Fick lite "egentid" igår kväll, i vettig tid (ni vet innan man själv är sådär slut och mos), så jag knåpade ihop den här medan jag satt och slappa framför TVn.

Fått dille på turkost jag... hehe.

hjälp vad söt! Du har inget mönster på den?
  • Mlir
    Edds skrev 2012-06-23 15:15:24 följande:
    Vilket typ av garn ska man ha för att virka till bebben ??
    virka kläder? 

Mina favoriter är baby merino ull. Jättemjukt men ändå ullens fördelar. Även andra babyull eller superwash ull som inte sticks (och inte tovar ihop vid tvätt). Annars bomull. Acryl brukar jag hålla mig borta från då den sticks och jag inte alls gillade de tröjor jag fick när jag var barn som var stickade i acryl.

för leksaker håller jag mig till bomull.
  • Mlir

Jag vet att många har använt soft cotton från järbo garn de har även en virkbeskrivning på baby converse för det garnet. Har dock inte provat mönstret då jag vill ha ett tunnare garn som heter muskat så håller på o fixar o trixar själv men har inte kommit så långt ännu :P

Vill du ha beskrivningen går du in på www.jarbo.se trycker på gratis beskrivningar (med svensk flagga) och väljer baby så finns den som nedladdningsbar pdf där.

Finns gott om gratis virk- och stickbeskrivningar där så sidan rekomenderas även om man inte vill ha baby conversebeskrivningen.

• Mlir

Någon som vet var man kan få tag på sån kardborre som är på barnleksaker. Den som inte sticks?

Svar på tråden Syjunta för gravida!