• jmynt

Syjunta för gravida!

nu har jag tänkt att jag ska sy lite byxor till storebror. Men jag är sååå kass på att sy gylf, någon här som ver nån bra sida med äckligt tydlig beskrivning på hur man gör? Vill ju kunna sy jeans åt honom och alla de andra momenten blir jätte bra men inte gylfen, jag har försökt gå efter ottobres beskrivning men får inte till det ändå!!

• jmynt
    kela81 skrev 2013-03-07 17:44:30 följande:
    Är det nån som har mönster till Bugaboo donkey sulfletter (och ev. dyna med?) har försökt få till ett själv men jag gör nått galet :-/
    Kan du inte ta i sär det gamla och rita av. Glöm isf inte att antäckna hur allt satt från början. Annars kanske det finns nån i nån bugaboo-tråd som kan hjälpa dig.
  • jmynt
    Sara1988 skrev 2013-03-17 14:04:00 följande:
    Jag behöver HJÄLP!

Håller på att sy en wrap/filt till babyskyddet. Har valt microfleece och ett trikå-tyg. När jag nu skulle sy ihop dem hade jag trikå-tyget undertill. Märkte att symaskinen hoppade över vissa stygn, läste lite och sen lättade jag på trådspänningen, men det blir bara värre och värre. Världens trådhärva på sidan med trikå-tyget längs hela sömmen (lyckades inte få till någon bild då tyget är för mörkt). Någon som kan hjälpa mig med vad som är fel och hur jag ska  göra för att få det bättre. Jag borde verkligen inte  sy i annat än bomullstyg..... :(
    Har du en gammal maskin eller om du har sytt mycket på den kan det vara griparen som behöver en service. Min gamla maskin gjored så när griparen behövde ses över. Men testa allt annat först innan du lämnar in den på service.
  • jmynt
    Ja82 skrev 2013-03-21 06:54:56 följande:
    Hej!
    Min pojke sliter sönder knäna på sina byxor på bara någon vecka, ni som kan tyger, vad bör jag använda till knälappar?
    Eller är det bäst att köpa färdiga påstrykbara?
    Jag skulle använda mocka eller skin, mocka ger ju bra gräpp om han kryper mycket. Annars kan man ju använda jeanstyg....
  • jmynt

Det ska finnas tvättbar mocka att köpa, vet dock inte var. Mockasiner som man köper i affären är sydda med sånt. Jag har använt gamla trasiga mockasiner att lappa med.

• jmynt
    Babydreamer skrev 2013-03-25 17:56:09 följande:
    Finns det något ställe som jag kan få tag i mönster till en onepiece/jumpsuit till bebis? Känner inte att jag vill beställa en hel ottobre tidning bara för ett ynka mönster....
    Kolla på biblioteket om de har någon tidning med ett sådant mönster, tex ottobre eller allt om handarbete...
  • jmynt

Jag är på jakt efter ett mönster på ett par sparkbyxor, ni vet med fot och knäppning på axlarna son man bara kan ha en liten tröja under. typ som en sparkdräkt fast utan ärmar. Någon som har når bra tipps på var jag kan finna ett sånt?

• jmynt
    Hickstead skrev 2013-03-26 09:53:23 följande:
    Även det finns i Ottobre... har dock ingen koll på vilket nummer men vet att jag har sett det. Annars köp en begagnad och gör ett eget mönster? 
    jag har ett par sen jag var liten men vill inte klippa sönder dem och rita av var så knepigt ska leta i ottobre tidningar då. tack tack
  • jmynt
    Hickstead skrev 2013-03-26 15:14:34 följande:
    aha ja jag klipper aldrg nånsin i mönster så det tänkte jag inte ens på... jag använder bara mönsterpapper och ritar av, tycker det är himla enkelt och smidigt.  
    Oj jag var nog inte så tydlig, jag har ett par gamla sparkbyxor som jag hade när jag var liten de är inte i så bra skick men det känns ändå synd att klippa sönder dem. Men jag ska leta i gamla nummer av ottobre och hoppas på att hitta nåt där.

När jag var runt femton väntade min syster barn och då sydde jag lite till den bebisen, min mamma hade då kvar massor med gamla "vi föräldrar"-tidningar  sen typ 88 eller nåt och i dem fanns massor med smarta tipps på hur man kunde sy änkla barnkläder och återanvända gamla kläder. Bla en beskrivning på hur man gör om en gammal kofta eller tröja till ett pra bebisbyxor. Någon som vet om nån tidning eller bok med liknande saker? 
  • jmynt

Jag har ett litet problem, jag håller på med en klänning till tösen och ska ha resår i livet, ni vet så att det blir rynkat, tänkte använda mig av rundresår men funderar på hur mycket tyg som går åt "extra" för att rynkorna ska bli bra?

Hoppas nån förstår vad jag svamlar om och kan hjälpa mig. 

Svar på tråden Syjunta för gravida!