• jmynt

Syjunta för gravida!

är det någon som sytt ett "fodral" till nappflaska som håller värmen lite? Vad ska man fodra med för bästa isolering?

• jmynt
    Delapitated skrev 2013-05-13 19:06:19 följande:
    Jmynt: min mamma snvände mkt syvadd när hon gjorde lättare ytterkläder åt oss när vi var små, det borde rent teoretiskt funka bra som värmehållare!:) sen tror jag inte det heller är direkt dyrt!:) vilket alltid är bra när man syr hemma enligt mig^^
    Tack tack ,jag ska testa lite och se, tänkte att jag syr ett prov först och testar hur bra det håller värmen och sen när jag är nöjd så syr jag den riktiga. Jag har aldrig klämt på nåt köpt sånt fodral så det känns svårt att gissa sig till hur man ska göra, men det löser sig nog....
  • jmynt
    Stormorsan skrev 2013-05-16 17:51:29 följande:
    Klampar in här trots att jag varken är gravid eller har småbarn. 

Stoff och Stil har ett mellanlägg som heter thermoisolering som är tänkt för isolering mot kyla men det funkar precis lika bra åt andra hållet.  www.stoffochstil.se/Katalog/Sytilbehoer.aspx?...
    Tack så jätte mycket för tippset, tror jag ska ta o beställa en bit av det, man kanske skulle passa på att sy en åkpåse också när man ändå är igångObestämd
  • jmynt
    weasley skrev 2013-05-18 11:31:00 följande:

Det är ett återanvänt gammalt linne från Lindex (tror jag det var) så tyvärr går det inte att köpa :/
    Önskar jag hade mängder, hade velat sy kläder till fisungen av det! 

Jag har köpt likadant tyg som metervara, dock i en lokal tyg affär här i vimmerby, men det finns iaf som tyg också så leta på så kanske du hittar det nånstans.
  • jmynt

Jag har med förskräckelse upptäckt att jag absolut inte får sy mer i stl.50/56 räknade och sorterade alla de minsta kläderna igår och kom fram till att det finns 43 hela ombyten och utöver det: 7bodysar, 6 knyttröjor, 7 varmare tröjor, 4 byxor med fot, 2 byxor utan fot, 9 pyjamaser (det hade jag ju tänkt sy ett par), 7 sparkdräkter och en massa småkläder som blöjbyxor strumpor tossor mm.

Jag funderar på om jag kanske ska plocka ur några saker och klippa sönder till mönster men  om jag sy efter dem så blir det ju inte mindre kläder ändå =)  Snacka om i-landsproblem....

Men en sak jag inte har är dreglisar, någon som har tipps på mönster till det? Kanske även ska sy lite fler blöjbyxor det brukar gå åt en del ju, vill gärna ha mönster till detta också om någon vänlig själ har det...    

• jmynt
    Diabetikern Jojo skrev 2013-05-20 11:02:11 följande:

Jag vill sy shorts som ser ut lite såhär som på bilden från Kappahl (ballong-aktiga) fast i trikå och med mudd! Mudden är ju lite lättare att ta ut mönster på men hur ska jag göra med det andra? Ska jag bara rita av ett par byxor och sedan bredda dem i sidorna eller bredda "i båge" om ni förstår hur jag menar!?

Rita av ett par vanliga byxor och bredda hela benen en aning, sen är det bara att fålla o dra i resår.
  • jmynt
    weasley skrev 2013-05-20 11:57:26 följande:
    jmynt - det här mönstret använder jag till mina dregglisar, tycker det blev jättebra (fillar att de ser ut som scarfs och inte bara haklapp liksom). Jag gjorde mina utan sömsmån för de är ganska stora..
    darlingdearesthome.blogspot.se/2011/09/monste...
    Tackar tackar!! I morgon ska jag massproducera ;)
  • jmynt
    Tirja skrev 2013-05-27 12:26:26 följande:
    Okej ja då är det inte lätt, vi har inte ens bauhaus här ;)
    Får se om jag kan hitta på något :)

Jag har förstärkt en suflett på en gammal babylift från 60-talet med ett slags formband, det ser ut som ett band vävt med plast "pinnar" som varp. det skulle nog funka för att hålla formen eller kanske en gardinspiral.... formbandet blir stadigare än vad gardinspiralen blir.....Jag köpte det på den lokala tygaffären...
  • jmynt

Nu har jag sytt ett heltäckande solskydd av tunn bomullsbatist så det släpper igenom massor av luft men skyddar mot sol och mygg. Jag använde formbandet jag skrev om förut, men hade en lite för kort bit så bågen vart inte så stor som jag önskat. Men det fungerar iaf bra

så här blir det om man viker bak tyget över sufletten

och så här när det är helt nerfällt. Tyget är så tunt att man ser lite genom det. Kan även välja att ha bara den nedre delen på och vika ner överdelen....
  • jmynt

Igår lyckades jag få till två par kortbyxor och två linnen till blivande storebror. Har även köpt material till myggnät till vagnen och bilstolen samt till sänghimmel till babykorgen. Utöver det har det den sista tiden blivit två filtar till bilstolen, en vanlig filt, tre gosekaniner (de stora barnen ville också har när jag sydde till bebisen), en snuttefilt och så har jag klätt om babykorgen. 

Bilder kommer senare.  

Svar på tråden Syjunta för gravida!