Inlägg från: Hickstead |Visa alla inlägg
  • Hickstead

Syjunta för gravida!

Stadband är mitt tips, kostar inte många kronor men kan rädda annars trasande kanter.

• Hickstead

Jag bor g så långt ifrån dig man kan komma... :) men mitt bästa tips är helt enkelt att bara börja i ena änden så att säga. Antingen med vad du har hemma - garn, tyg eller liknande och leta fram ett projekt att göra av det hela - eller att leta rätt på ett mönster du gillar och sen skaffa vad du behöver för att göra det. 

Jag ville också göra allt på samma gång, men hade mest garner hemma så jag började med att sticka några koftor, sen virka några par tossor och hattar och ett par gosedjur och nu har jag gått över på att sy bodys. Det var banne mig inte det lättaste på en vanlig maskin och när man inte har sytt så smått och i jersey innan men body nummer två blev i alla fall bättre än den första :) 

• Hickstead
    jmynt skrev 2013-02-17 15:59:28 följande:

Är det någon som kan hjälpa ett pucko som mig? Hur ska jag trä maskinen och vilken sön ska jag ha om jag ska sy med tvilingnålen? Min maskin är en Husqvarna SLE 6570 och jag har ingen manual.till den.

Sen undrar jag om någon vill ge en länk till mönstret till Bilstolsfilten.  

Googla är alltid ett bra tips... ;)

I den här tråden är det nån som har mailat ut manualen till de som saknar: www.familjeliv.se/Forum-21-179/m37300672.html

• Hickstead
    nalleryd skrev 2013-03-03 11:42:06 följande:
    Kan vara mudden du, jag har inte sträckt den, utan den har varit lika kång som halsringingen. Tror inte de är mönstret, är ett ottobre mönster. Ska se om jag hittar en bild.. för nu har jag kastat de 2 senaste jag sytt för jag har blivi sååå frustrerad
    min första body blev också sån, då sträckte jag inte mudden/kantbandet utan hade det lika långt som själva halslinningen. Body nummer två blev bättre då jag tog ca 80% av längden till kantningen. 
  • Hickstead
    sommarbarn88 skrev 2013-03-10 15:22:38 följande:
    Hej allesammans. Vart får ni tag i alla mönster. E ju skitdyrt att köpa mönster
    Jag köper Ottobre-tidningar (prenumererar + har köpt nåt gammalt nummer) samt att jag ritar av plagg jag redan har hemma och gör om dem lite.  
  • Hickstead
    jmynt skrev 2013-03-25 18:46:54 följande:
    Jag är på jakt efter ett mönster på ett par sparkbyxor, ni vet med fot och knäppning på axlarna son man bara kan ha en liten tröja under. typ som en sparkdräkt fast utan ärmar. Någon som har når bra tipps på var jag kan finna ett sånt?
    Även det finns i Ottobre... har dock ingen koll på vilket nummer men vet att jag har sett det. Annars köp en begagnad och gör ett eget mönster? 
  • Hickstead
    jmynt skrev 2013-03-26 14:56:15 följande:
    jag har ett par sen jag var liten men vill inte klippa sönder dem och rita av var så knepigt ska leta i ottobre tidningar då. tack tack
    aha ja jag klipper aldrg nånsin i mönster så det tänkte jag inte ens på... jag använder bara mönsterpapper och ritar av, tycker det är himla enkelt och smidigt.  
  • Hickstead
    jmynt skrev 2013-03-27 16:37:28 följande:
    Oj jag var nog inte så tydlig, jag har ett par gamla sparkbyxor som jag hade när jag var liten de är inte i så bra skick men det känns ändå synd att klippa sönder dem. Men jag ska leta i gamla nummer av ottobre och hoppas på att hitta nåt där.

När jag var runt femton väntade min syster barn och då sydde jag lite till den bebisen, min mamma hade då kvar massor med gamla "vi föräldrar"-tidningar  sen typ 88 eller nåt och i dem fanns massor med smarta tipps på hur man kunde sy änkla barnkläder och återanvända gamla kläder. Bla en beskrivning på hur man gör om en gammal kofta eller tröja till ett pra bebisbyxor. Någon som vet om nån tidning eller bok med liknande saker? 
    Aha ja nej dem kan du ju inte klippa sönder!! :) Det jag menade var att köpa ett par begagnade just för att klippa sönder :)

I ottobre nummer 6/2007 finns ett sånt mönster men det är utan fötter på byxan. Borde inte vara så svårt att trixa dit själv annars? 

Jag lånade en bok på bibblan om just att sy om t-shirts och annat till barnkläder men jag minns banne mig inte vad den hette... ska fundera lite och se om jag kan hitta lånekvittot (boken är tillbakalämnad förstås) 
  • Hickstead
    weasley skrev 2013-04-14 20:16:26 följande:
    Idag fick jag äntligen en stund över och sydde färdigt en body jag började med förra veckan!

Hur får du til så fin kantning? Jag har gett upp att sy kläder för jag blir bara besviken på själva kantbandet... :(
  • Hickstead

jag har också försökt använda muddtyg men det blir inte bra... jag har iofs bara en vanlig maskin :(

Svar på tråden Syjunta för gravida!