• lillamillan

Vi som ska göra IVF hösten 2011

Picasso skrev 2011-09-09 21:13:18 följande:

ekke och ljusgläntan: Fick ni pregnyl 5000 IU eller 10.000 IU? Jag läste att 10.000 IU sitter i längre (upp till 14 dgr). Själv fick jag just 10.000 IU, vilket är en anledning att inte ta för tidigt. Trist att få en falskt positivt...

Jag har tagit ovitrelle en gång och 10 000 ie pregnyl två gånger och båda sprutorna sitter i lika länge. Testade negativt på ruvardag 10 båda gångerna (en av gångerna blev inget et)
  • lillamillan

Glömde tillägga att jag är sjuksköterska och högre dos betyder inte att det håller längre i kroppen. Halveringstiden för läkemedlet samma oberoende dos, det betyder att den går ur kroppen lika fort bara dosen i kroppen som blir högre.

• lillamillan
    ljusgläntan3030 skrev 2011-09-11 14:00:15 följande:
    De tar väl 6-7 dagar innan det fäster men jag är inte säker..?

Jag har oxå läst att embrot fästar när det är 6-7 dagar gammalt. Blastocysten kan ligga kvar i livmodern i några dagar innan den hittar rätt ställe där den borrar in sig. Enligt den sidan började inte hcg producerars förräns vecka två och sen tar det ett tag innan det finns så mycker att det kan upptäckas i urinet. Vid IVF är ju kurxet även att man sprutar in hcg i och med ägglossningssprutan så testar man för tidigt så får man positivt på testet pga sprutan. Så vi måste ha lite is i magen.
  • lillamillan
    ljusgläntan3030 skrev 2011-09-12 19:16:32 följande:
    Läste nu att pregnyl 10 000 tar 14 dagar att gå ur så vi får allt vänta ;)

Så länge har den aldrig hållt i för min del. En vecka ungefär säger de på kliniken, och jag har fått negativt ruvar dag 10.
  • lillamillan
    Colourful skrev 2011-09-17 11:08:16 följande:
    Kolla min tråd "mens och minus, men plus" om ni vill. Jag pendlar just nu mellan hopp och förtvivlan, vet inte vad jag ska tro!
    Det är ju ett klart och tydligt pluss på nedre testet. Spökstrecken kan se ut lite som de övre å kanske ändå ännu lite svagare. Syns bara i vissa vinklar.
    Jag är helt säker på att du är gravid och att du har haft "den" blödningen bm alltid tror man fått när man e säker på att man misslykats vid ifv för att man fått "mensen".

Håller tummarna för dig
  • lillamillan
    Colourful skrev 2011-09-17 19:44:40 följande:
    Jag testade redan nu med ett digitalt test och det blev gravid! :) Nu är ju bara frågan om jag verkligen är gravid eller om jag fick missfall med tanke på blödningen. Hoppas ljushuvudet bor kvar!

Nja då skulle väl inte testet bli starkare utans vagare. Du hade alla gånger en vanlig blödning som många har vid den tidpunkten när den vanliga mensen skulle kommit. Tydligen vanligare än man tror.

Du är GRAVID Stort grattis!!!  
  • lillamillan
    Picasso skrev 2011-09-19 19:49:56 följande:
    Prog vaggisarna är alltså vagitorier, som man tar analt eller vaginalt 3 ggr om dagen och det blir kladdigt och irriterat. Man ska helst även ligga stilla 20-30 min efter att man tagit dem. Jag har haft väldigt mkt biverkningar av dem. Obs! Alla är säkert inte lika negativt inställda till dem som jag.

Crinone är en gel som man sprutar in 1 gång om dagen. Och som jag förstått på andra, är det inte lika kladdigt efteråt och färre biverkningar. Man ska gärna upp och röra sig efter att man har tagit dem. Rätta mig om jag har fel, ni som tagit/tar dem.

Jag har använt båda två. Och du har rätt i skillnaderna. Och man skulle väl kunna tänka sig att cirnonen är bättre eftersom man bara tar den en gång om dagen, men den kladdar oxå, dock inte lika mycket. MEN den klibbar fast i slemhinnorna (som den ska göra) så man blir mycket torrare i, och ursäkta mig för detaljerna, men det blir klumpigt och äckligt innuti. Så efter va 14 dagar har man fullt med gammal torkad crinone kvar, progresteron vagitorierna rinner ut helt och det känns inte lika äckligt.
  • lillamillan

Uppdaterar listan lite. I dag har mensen kommit så jag har börjat med nedregleringen i kväll. Äntligen igång igen.

Väntrummet  
    - Stora fröken: väntar på sprutstart 19/10
    - Carolina1:
    väntar på att få göra ET
    - fef:
    behandling/ väntar på start
    - Bubblan79:
    väntar på sprutstart 17/10
    - Ylviz: väntar på start
    - Augusti83:
    Ska på IVF information 19/9
    - annalotta :
    Ivf info inbokat 7/9
    - Kärlekens gåva:
    Väntar på spraystart... långa metoden    
    - MissCat
    samtal 15/9 efter misslyckat 3:e ivf, blir FET nästa gång.
    - Längta82:
    väntar på start
    - Susmar:
    1 ICSI, startar i okt/nov ICSI 2.
    - ekke: 1 misslyckat IVF, ÄP för ICSI nr1 v.43 (korta metoden)
    - ljusgläntan3030:
    1 misslyckat IVF, väntar på nystart
    - mbo:
    två IVF, två minus, väntar på IVF 3

Sprayare
    - Mami längtan IVF 1, spraystart 1/9
    - mimma85:
    spraystart 14/9
    - Igelkott:
    IVF 1, spraystart 10/9, sprutstart 29/9, ÄP v.41
    - Nu snart så:
    IVF 1, spraystart 12/9, ev sprutstart 28/9, ev ÄP v. 41
    - mimm1 spraystart 6/9, sprutstart 22/9
    - Lillamillan: ICSI nr 4, spraystart 26/9, blodprov 10/10.     
    Sprutare

- Eve74:
    IVF 1, Spraystart 26/8,  sprutstart 24/9 , ev ÄP v. 40
    - Bubbel: IVF 1, sprutstart 17/9, ÄP slutet av september
    - Lakrids:
    IVF 1, spraystart 25/8, sprutstart 14/9, ÄP vecka 39
    - Belleelle: Ivf 1, spraystart 18/8, Sprutstart 12/9, ÄP vecka 39
    - Frida 1980: IVF 1,spraystart 5/9, sprutstart 21/9, beräknad ÄP vecka 40
    - mimm1 sprutstart menopur 22/9

Äggplockning: 
    -snufflan75: ÄP nr 2, spraystart 22/8 , ÄP 22/9
    -Julia82:
    IVF1, spraystart 27/8, sprutstart 15/9, ÄP 26/9 ET/FET:
    - Lilla Will
    IVF/ICSI 1, Sahlgrenska, misslyckat ET i juni, FET planerat v37
    - Dahlia82: IVF 1, misslyckat ET 1/9, FET planerat till v. 43
    - Belleella: Ivf 1, spraystart 18/8, sprutstart 12/9, ÄP 26/9
    - Sofisen:
    IVF 1, sprutstart 16/9, ÄP 27/9
    - Mami längtan: IVF 1, sprutstart 15/9, ÄP 28/9

Ruvare:

- Colourful:
    IVF 1, ET 31/8, TD 14/9
    - kjameme:
    TD 15/9
    - mbo: IVF 2 spraystart 28/7, sprutstart 17/8 (suprecur, puregon) ET 31/8 TD 14/9
    - Picasso:
    IVF 1, Spraystart 8/8, Sprutstart (Menopur) 26/8, Sprutstart (Pregnyl) 4/9, ÄP 6/9, ET 8/9, TD 24/9
    - Solanum:
    IVF 2, spraystart 9/8, sprutstart (menopur) 7/9, ÄP 21/9, ET 21/9, TD 7/10

Gravida:

- Lindis 1974

- Turitella:
    IVF 1, Falun, spraystart 24/6, sprutstart 27/7, ÄP 8/8, ET 13/8, TD 26/8
    - Dealiy: TD 1/9
    - Sylse: IVF 1 Örebro, Spraystart 6/8, Sprutstart (Gonal-F) 25/8, ÄP 5/9, ET 7/9, TD 23/9.

• lillamillan
    queen skrev 2011-09-26 23:07:16 följande:
    Jo jag vet att det är tidigt men det är inte ägglossningssprutan iaf:)))
    3 tester och alla visar plus men väldigt svagt. Ska testa i några dagar för att se om det blir starkare.

Lite nyfiken bara, när hade du ET och hur många dagar var embryot? För på listan står det att du hade ÄP och ET den 21 och det kan ju inte stämma
  • lillamillan
    Mami längtan skrev 2011-09-28 13:31:45 följande:
    Hemma efter ÄP! Väldigt skönt, då timmarna kändes som en evighet...Hade inte fått information om att väntetiden, efter provinlämnandet, skulle ta 3 timmar...Men men, nu är det gjort.

Känner mig stolt! Äp kändes och jag började gråta men det gick över på två sekunder. Det kunde ha varit mycket värre. Allt gick så snabbt och det är ju tur! Grät lite efteråt också, eftersom allt blir så känslosamt!
    Morfinet gjorde susen, tur att det finns!
    Efter ingreppet känns det som om man har mensvärk, en stund men det är väl förstås individuellt.
    Ett tips, åk i mjukisbyxor!
    Nu hoppas jag och min man att det blir insättning på fredag och allt går bra framöver!

Lycka till, alla ni andra!!!

Kram Mami längtan
    Jag har aldig lämnat något prov i samband med ägguttaget. Min make lämnar in sin sperma när i kommer till kliniken. Jag sväljer mina stesolid, blir hänvisad till "min" säng och byter om till supersexiga sjukhuskläder och sen är det dax att plocka ut äggen. Efter själva uttaget stannar man ju kvar olika länge beroende på hur påverkad man blivit av medicineringen. Jag tar enbart lokalbedövning så jag kommer hem ganska omgående, vilar en liten stund, äter min frukost och sen åker iv hem.

Lite nyfiken på vad det va du fick lämna för prov och varför du fick vänta i timmare efter provinlämnandet?!
Svar på tråden Vi som ska göra IVF hösten 2011