• lillamillan

Vi som ska göra IVF hösten 2011

MiaMorot skrev 2011-09-29 12:37:33 följande:
    Några här som kör korta metoden?

hur kommer det isg isf, och på vilken cykeldag fick ni börja? 

Jag har gjort en lång och två korta behandlingar. Har nu börjar med en lång igen. Anledningen till av vi gjorde korta behandlingen är att kliniken använder den i första hand (vi gjode en lång först men bytte sen klinik). De anser att om man är ung så är den bättre och används i första hand. Jag svarade bra på första långa behandlingen, fick dock bara 6 ägg, tre befruktade) så vid korta behandlingen ökade vi dosen men svarade inte på medicinerna då, fick 4 ägg båda gångerna men bara ett enda ägg blev befruktat av alla de 8 så nu har jag fått gå tillbaka till långa metoden.

Anledningen till vilken metod beror ofta vad klinken anser är bäst, den långa metoden är lättare för kliniken då de kan planera in ÄP lite lättare. Sen är det mycket tycka och tro inom ivf-branchen. Klinikerna tror olika på olika metoder och kör därför lite olika. Vissa oldar aldig mer än 2 dagar och andra föredrar att odla i 5 dagar.  
  • lillamillan
    Mami längtan skrev 2011-09-29 15:15:30 följande:

14 ägg fick de ut igår!

Jag var lite otydlig, jag menade spermaprovet. Anledningen till att det tog tid, var för att det var 4 andra par som skulle göra samma sak.

Grattis alla ruvare! Telefonen har inte ringt hittills, så jag hoppas innerligt att jag med blir ruvare imorgon!!!Glad

Vi har alltid med spermaprovet hemifrån. När vi kommer till kliniken så lämnar vi bara in burken. Skulle det vara så att det inte skulle räcka med spermierna (har dock aldig hänt, trots kraftigt nedsatt antal) så ringer de så man får komma in igen. Fast vi gör ju ICSi och då behövs ju bara så många spermier som antal ägg. Håller tummarna för att du har fina embryon i morgon.
  • lillamillan
    Mami längtan skrev 2011-09-29 16:15:36 följande:
    Ska göra ICSI i dec. Någon som har erfarenhet. Är det högre chans att misslyckas än vid IVF???

Förstår hur du känner dig. Vårt andra försök resulterade att ett ägg blev befruktat med det slutade dela sig ganska omgånede så det blev inte något ET den gången. Vi fick besked ca 1 timme innan vi skulle vara på kliniken och kändes förfärligt och det går inte att beskiva sorgen man känner.

Vi gör alltid ICSI då det inte finns tillräckligt med spermier för att kunna göra vanlig IVF. Då sticker de in en spermie i ägget men det betyder inte att ägget blir befruktat. Sperminen måste kunna befrukta ägget själv. Men har man inte fått befruktade ägg vid vanlig IVF så ökar ju chansen att de blir befruktade då spermien fått hjälp in i ägget, ibland är det ju det som är problemet. Men som andra skrivit så ökar inte chansen att bli gravid.
  • lillamillan
    Jordgubbe1 skrev 2011-09-29 18:54:53 följande:
    Hej alla gulliga tjejer!

Vill ge er lite hopp efter en tuff dag. Idag plussade jag efter 6 ICSI-försök och 1 FET, fryst embryo som jag fick tillbaka. Helt otroligt, jag kan fortfarande inte fatta det.

Vi står i adoptionsköer och hade i princip gett upp allt, det är ingen lek att genomgå 5 IVF:er utan ett enda till frysen. Men, plötsligt händer det. I våras lyckades vi frysa 1 embryo, och det är den rackaren som nu blivit ett plus.

Vill med detta ger er hopp om att det faktiskt kan gå om man är lite envis.

Stor kram, hoppas detta blir en riktig plus-tråd snart!

Vad glad man blir när man ser att det går tillslut. Vi har startat vårt 4 ICSI precis, och börjar tappa tron lite. Har aldig fått till frysen och det ena försöket blev det inte ens något ET. Skönt att se att hoppet finns för oss om inte plussar på första eller andra försöket. Stort Grattis!
  • lillamillan
    Ciiwii skrev 2011-10-03 15:54:16 följande:
    Kan behöva en liten ordlista hahaha....

vad betyder

TD
    ET
    FET
    ICSI

bara så jag hänger med....
    Det finns en lista med förkortningar uppe under info & regler som du kan titta på.

TD är testda, et är embryo transfer, fet är frozen embyo transfer, icsi kan jag inte uttala men det är när de tar och stoppar in en spermie i ett ägg detta görs när det är för några spermier för traditionell ivf eller om det inte blvit något befruktat vid traditionell då provar de icsi. 
  • lillamillan

Kan någon hjälpa mig att uppdatera listan, funkar inte från iphonen. Jag börjar med mina sprutor i kväll. VUL 19/10.

• lillamillan

Igelkott: Tack för hjälpen med listan. Håller tummarna för er, hoppas ni får ett guldenbryo i morgon.

• lillamillan
    Vicki123 skrev 2011-10-18 22:59:29 följande:
    Hej Ekke: På VUL idag hittade de en stor blodfylld endometrios cysta på äggstocken. :( Väntar på tid att ta bort den innan sprutor o äggplock. Känns lite tufft, men vi avbryter inte utan fördröjer bara. Hur går det för dig?
    Jag va oxå på vul i dag, är nedreglerad med syndarel och har sprutat med maxdosen menopur nu i 7 dagar. Och vad hittar de då, jo en stor chokladsysta bland äggblåsorna. Har jag aldig tidigare haft, så blev lite snopen. Men vi skulle inte avbryta utan jag spurtar på. Har du haft problem med endometrios innan behandlingen eller har det upptäckts isamband med behanligarna? Till mig har de alltid sagt att jag inte har endometiros men trots det hittades denna nu på 4e ivf-försöket och efter åtskillia vul. Är lite förvirrad just nu.
  • lillamillan
    Vicki123 skrev 2011-10-19 20:37:31 följande:
    Annalotta: Ja, det är höga berg o djupa dalar... ;) Tycker också det låter som lång väntan men jag är ju ingen expert...

Lillamillan: jag förstår dig. Man blir lite chockad o jag har alltid svårt att ta in det först när jag får veta att jag har än det ena, än det andra. Men jag bryter ihop o reser mig sen. Man har ju inget val o anpassar sig snabbt.
    Jag har haft endometrios innan o det positiva m sprayen är att den (Suprecur) är även för behandling av endometrios! Så nedregleringen minskar det.
    Jag har opererat mig ett par ggr men inte haft några direkta symptom som jag känt själv. Är bara rädd för fertilitetens skull. Kram

Det som jag tycker är lusigt bara är att jag fått denna cysta nu när jag är nedreglerad? Gjorde visserligen inget vul innan jag startade men vid förra behandlingen fanns den inte. Känns olustigt, men håller med, bara att köpa läget och gå vidare. Kunde ju varit värre, bara hoppas att det inte ska strula till sig mera, det orkar jag inte.
  • lillamillan
    Nu snart så: 1177´s förklaring: Ibland finns livmoderslemhinna på andra ställen än insidan av livmodern. Det kallas för endometrios. Det är inte helt klarlagt varför det är så, men en teori är att små bitar av slemhinnan passerar genom äggledarna och tar sig vidare till bukhålan under mensen. Endometrios kan bland annat sitta på bukhinnan bakom livmodern. Om förändringen sitter på äggstocken kan det bildas cystor som ofta innehåller levrat blod som liknar mörk choklad, så kallade chokladcystor

De har aldig tidigare sett sådana förändringar på mig, så blev lite förvirrad. Men de har även sagt att om man inte punkterar den kan de aldig säga till 100% att det är endometrios. Ska kolla i morogn om de inte kan punktera den när de ändå pockar ut äggen. Då ligger man ju ändå där och de har nålen redo, skrattar. 
Svar på tråden Vi som ska göra IVF hösten 2011