Vi som ska göra IVF hösten 2011
MiaMorot skrev 2011-09-29 12:37:33 följande:
Några här som kör korta metoden?hur kommer det isg isf, och på vilken cykeldag fick ni börja?
Jag har gjort en lång och två korta behandlingar. Har nu börjar med en lång igen. Anledningen till av vi gjorde korta behandlingen är att kliniken använder den i första hand (vi gjode en lång först men bytte sen klinik). De anser att om man är ung så är den bättre och används i första hand. Jag svarade bra på första långa behandlingen, fick dock bara 6 ägg, tre befruktade) så vid korta behandlingen ökade vi dosen men svarade inte på medicinerna då, fick 4 ägg båda gångerna men bara ett enda ägg blev befruktat av alla de 8 så nu har jag fått gå tillbaka till långa metoden.
Anledningen till vilken metod beror ofta vad klinken anser är bäst, den långa metoden är lättare för kliniken då de kan planera in ÄP lite lättare. Sen är det mycket tycka och tro inom ivf-branchen. Klinikerna tror olika på olika metoder och kör därför lite olika. Vissa oldar aldig mer än 2 dagar och andra föredrar att odla i 5 dagar.