• timena

Juni/Juli mammor...

Malte somnar i famnen eller i vagnen/bilstolen. Ibland somnar han om man lägger ner honom men oftast vaknar han då.
    Han vill jämt vara nära och vaknar ofta när vagnen slutar rulla eller om man försöker lägga ner honom.
    På kvällen när han somnat ordentligt är det dock inga problem, då sover han 3-4 timmar i sin säng innan han vaknar och kommer över till oss.
    Nu har hansomnat i famnen men jag vet inte var jag ska lägga honom =) Babysittern gillar han så där brukar han sova ibland. Får väl testa det kanske =)

• timena

Napp eller tumme?

Jag ar försökt ge Malte napp sen han var 5-6 dagar men den fungerar ytterst sällan.
    Han har redan från första stund sugit mycket på händerna, i lördags fick han in tummen och pekfingret mot näsan, sååå söt!!!
    Men sen har den inte lyckats slinka in igen även om han försöker hitta den, tror de oftast är 2,5-3 mån innan de medvetet kan föra tummen till munnen.

Är det några fler blivande tumsugare  här?

Det är ganska jobbigt när han inte tar napp, det blir liksom jag som får agera tröst så fort det behövs, hade verkligen sett att han gillat nappen. 

• timena

För min del tycker jag det är helt ok med tumme. Har 3 barn sedan tidigare, första dottern tog tummen efter 3 mån och jag var överlycklig, för sen blev hon en annan unge och jag slapp agera napp.
    Hon slutade självmant med tummen. Det finns ju fördelar med tummen också, den används bara när de behöver tröst, det går inte att leka med tummen i munnen =)

Sonen som är nr 2 tog napp med en gång, praktiskt men det var ständigt tjat om den där nappen, sen va det hyfsat lätt att få honom att sluta så visst är det smidigt. 

Sen kom dottern som vägrade både napp och tumme, det var riktigt jobbigt. Jag kunde vakna minst 10 ggr på natten för att hon skulle ha bröstet i munnen hela tiden och ingenting annat fungerade. Riktigt jobbigt!

SAmbon var också tumsugare och han slutade också med tummen i "god tid" så det har inte varit några problem.

Vi får väl se hur det blir med Malte....

• timena
    FridaKarin skrev 2011-08-11 15:32:38 följande:
    Vidar tar nappen när han blir trött och spottar uten så fort han somnat till. Skönt att han kommer till ro med nappen i munnen. Han har sugit på tumme, hand och armar. (gjorde ett sugmärke på sin arm) men som ni andra säger så är det ju lättare att sluta med nappen sen. 

Här hemma blir det korvstroganoff (matlåda från igår)

Hur ofta badar ni era barn? 
    Vi badar Malte ca 2 ggr i veckan. Däremellan tvättar vi av honom med tvättlappar. 
  • timena

Har inte riktigt bestämt mig ännu ang mammakläderna, har en kompis som är gravid så hon får nog dem. Jag hade 3 barn sedan tidigare så jag är väldigt nöjd, Malte är sambons första men vi är nog väldigt nöjda med honom så jag tror inte det blir några fler barn. =)

Ang vikten så är Malte nu 7 v, vi ska väga honom imorgon men vid 5 ½ vecka vägde han 5140 och var 58 lång. Han vägde 3895g och var 50 cm när han föddes. Stor kille börjar han bli =) 

• timena

Här är en till med geggigt öga, har varit så sen han föddes och han är 7 v nu. Visa perioder har det varit bättre mrn nu är dett massa gegg igen. Ska till läkaren om 2 v får kolla då om det inte blivit bättre.

Nu har Malte börjat hitta sin tumme, sååå skönt, i natt somnade han om själv och sov ytterligare en timme innan det var dags för mat.

Han vägde i måndags 5600 g och var 61 lång, stor kille :)

Hur gick det med bildtråd?? Någon som vet vad man gör eller ska vi bara starta en tråd som heter typ  Foto Juni/juli bebisar ??

• timena
    Toffs skrev 2011-08-18 09:48:30 följande:
    Apropå barnbidrag: när man anmält ett konto till FK för ungefär hundra år sen, och som inte längre finns, och man anmält ett nytt konto till FK, så är det ändå inte säkert att pengarna kommer till det nya. Jag upptäckte det, för det kom en blankett för två dagar sen att jag skulle fylla i nytt kontonummer och lämna till dem, och igår kom besked om barnbidrag - till det gamla kontot... Så halva barnbidraget gick väl åt att sitta i telefonkö hos dem... Suck. Myndigheter...

För övrigt har Freddan nu vuxit ännu mer, 60 cm och 5600 g igår, 6 veckor gammal. Jättekul att se honom utvecklas, han pratade en massa när vi var på BVC och fyrade av leende efter leende mot oss :)
    Malte är 7 veckor och han vägde också 5600 gr men var 1 cm längre =)

De leende  man får av de små är ju helt oemotståndliga!!
  • timena
    Toffs skrev 2011-08-18 10:07:48 följande:
    En fråga: hur löser ni vardagliga bestyr som disk, tvätt och städning?

Vi har precis skaffat en babysitter och babygymmet används flitigt för att få händerna fria, har även använt bärselen men han gillar inte att sitta i den... Men när han gymmar så kan jag åtminstone diska och dona lite, annars är det i princip omöjligt att göra nåt så länge jag är ensam hemma...
    Första veckorna fick jag inte gjort mycket, Malte skrek en hel del men nu kan han ligga på filten eller sitta i babysittern ganska långa stunder och vara nöjd med det.
    Men med 3 stora barn varannan vecka så är det fullt upp med mat och tvätt och aktiviteter så det är bara att se till det fungerar =)
    Vi är nog ganska pedanta så ( efter mycket tjat på barnen så är de riktigt duktiga) det behöver sällan plockas så mycket här hemma utan man tar det med en gång. Sambon sköter det mesta i trädgården just nu så tar jag inne jobbet då det är enklare på dagarna när man är själv hemma =) 

Men det har hänt mer än en gång att han fått sitta i bärselen medans jag dammsuger huset... hi hi... 
  • timena

Dop?
    Ni som tänkt döpa era barn, hur går planeringen- vad tänker ni?

Någon som har bra tips på sång/låt/psalm som stora systrarna kan sjunga på dopet (7 och 11 år) ?

• timena
    FridaKarin skrev 2011-08-21 16:16:51 följande:
    Är alla helt återställda efter förlossningen??
    Jag hade tur som efter igångsättning hade en snabb (dock jobbig) förlossning och sprack ingenting så jag kände mig ganska ok fort.
    Började med knipövningar nästan direkt ( är dock väldigt dålig på att komma ihåg dem men minst en gång om dagen tänker jag nog på det i alla fall).

Malte är nu 8 v och i förra veckan var jag på min första fotbollsträning, det var grymt jobbigt men kändes bra i kroppen.

Svar på tråden Juni/Juli mammor...