• timena

Juni/Juli mammor...

Äntligen har Malte hittat sin tumme =)
    I lördags hittade han den på riktigt och nu åker den in så fort han börjar bli trött.

Nu börjar rutinerna komma mer och mer, han somnar för natten redan vid 20:30-21, och i natt sov han till kl 3!!! Har aldrig hänt att han sovit mer än 3,5 timme i sträck tidigare.
    Men sov jag bättre för det??? Nej, jag vaknade flera gånger och det var varmt i sovrummet och sen höll ju brösten på att sprängas =)
    Hoppas det håller i sig för både jag och sambon är grymt trötta nu för tiden.

• timena

Nu ska vi försöka få slut på tuttandet på nätterna. Igår natt var han vaken 2 ggr i timmen för att han skulle sova med bröstet i munnen. Pratade med BVC om hur jag skulle höra. I natt sover sambon i ett annat rum. Malte somnade kl 9, vaknade nu vid halv 1 så jag har gett honom mat sittande , ligger allting annars. Så nu börjar utmaningen, ingen mer tutte innan 5 halv 6. Får väl se hur detta kommer gå. Vill inte leka mänsklig napp på nätterna längre... Wich me luck ;)

• timena

Hm... gick inte så bra ;) Han vaknade efter 2 timmar och man märkte på honom att han var hungrig, man hör ju på skriken lite lättare nu vad de vill. Så jag omvärderade, han får mat när han vaknar om han tydligt visar att det är det han vill. Däremot sätter jag mig upp och lägger ner honom så fort han sommar så han i alla fall inte sover med bröstet i munnen. Nu vaknade han igen och när jag skulle klappa på honom sög han tag i mitt finger och sög som bara den så det blev en liten slurk ändå. Får väl börja så här och i alla fall försöka vänja honom av med att sova med bröstet, nästa steg får väl bli att sova lite längre perioder. Han har vissa perioder sovit 4 timmar så han kanske är inne i en växt period? GÖr jag rätt tycker ni? Hur hade ni gjort? Han var inte napp så det har inte att använda sig av den tyvärr.

• timena

Hi hi...ursäkta om mina nattliga texter är lite konstiga, inte alltid helt lätt att skriva på mobilen =)

När han hade fått en slurk vid 5 tiden ville han fortsätta med snuttandet, han fick ligga på min arm och jag låg och vyssade och pussade honom, jisses så arg han var, men man hörde på skriket/gnället att han mest var arg och inte hungrig. Efter 15 min somnade han och sen sov vi till 7 när klockan ringde.

Lite trött är man idag men det känns ändå bra, klart han ska få äta om han är hungrig men det var skönt att få honom att somna om utan att ha bröstet i munnen. 

• timena

Vad tänker ni köpa för jacka/overall i vinter?
    Jag har tittat runt en del och kollat vad man behöver och vad som är praktiskt.
    Det ser ut som om det kommer bli en sån vindoverall från POP. I vagnen kommer de ju ligga nerbäddade och sen vill man inte ha något för tjockt när de sitter i bilstolen.
    Hur tänker ni?

En annan sak, Malte är ju född 25/6. Han är en ganska stor kille, eller fram för allt är han nog ganska lång. 
    När han var 2 mån och 1 vecka var han 62 cm lång. Mina andra barn har varit 59 i samma ålder.
    Hur långa är era barn? 

• timena

YlvaMarie - sådär gör Malte också, vrider huvudet från höger till vänster. HAn har också mycket hår men man märker att det börjar bli lite tunnare som ett band runt huvudet, snyggt ;)

• timena

Egen tid ja... som jag längtar.... Jag tränar 1 gång i veckan, 1,5 h och då har lilleman skrikit 1h :)
    Sambon tar honom gärna men det är inte lätt, han är ganska kinkig och tar ingen napp så det är bara bröstet som gäller och här går det inga 3-4 timmar mellan amningarna så det är inte lätt att lämna bort honom.
    Men så fort jag slutar amma har jag planerat in en riktig tjejkväll med spa och hotell övernattning, får ta igen det då istället =) 

• timena

Tycker också det är mysigt att vara hemma med Lillkillen men känner också att jag kan bli lite uttråkad ibland. Min kille vaknar jätte ofta på nätterna och vill ligga och snutta vilket gör att man vissa dagar är riktigt sliten, har massa jag vill göra men har liksom ingen ork. Jag hoppas det kommer vända snart, är glad bara jag kunde få 4 h sömn i sträck. Känns som ett önsketänkande just nu. Sov gott alla trötta mammor, hoppas vi har riktigt snälla barn i natt ;)

• timena

Vet inte vad jag ska göra. Min lilla kille har alltid sovit dåligt men i alla fall sovit 3 timmar mellan matpassen på natten, de senaste 2 veckorna så vägrar han sova om han inte får sova med bröstet i munnen, napp vägrar han och tummen har han inte riktigt hittat. Vad ska jag göra, han vaknar varje eller varannan timme och jag blir galen. Han somnar om direkt om han får bröstet men så här kan vi ju inte ha det, han är snart 3 månader. Jag ligger blick stilla hela natten men honom jämte mig med bröstet i munnen =) Snacka om att man känner sig lite stel när man vaknar.
    Han har varit ganska gnällig alltid och kan skrika ordentligt om han inte får som han vill, ingen som har några tips??

• timena
    ansanviol skrev 2011-09-19 10:30:30 följande:
    Har han gjort så länge eller är det bara nån natt, kan det vara nått du ätit som han får ont i magen av eller så kan det oxå vara en utvecklingsfas..  de kan blir lite oroliga o mammiga då.. :) min skrutt har oxå gjort så nu två nätter fast han är lite förkyld o snorig.. 

Ni som har haft eller varit på namnfest- har det varit nån som "döpt" barnet eller har det bara varit en fest för barnet..?
    Han har alltid varit sådan men mest framåt småtimmarna, men de senaste2 v har det varit hela nätterna. Trodde det var en tillväxt period men nu verkar det blivit en vana.....
  • timena

Här äts det oftare an någonsin på nätterna. BVC vill att jag ska utesluta all mjölk från kosten då han alltid haft problem med magen men nu har bajset börjat lukta illa och det skummar på något konstigt vis. Vet inte hur det ska men men jag får väl försöka. Blir han nöjdare är det ju helt klart värt det, man gör ju vad som helst för att de ska må bra.

• timena
    Mammiztill2 skrev 2011-09-21 22:25:02 följande:
    Timena. Jag äter också helt mjölkfritt. Om du inte vet vad vad snöar mjölkfritt be och få prata med dietist. Samt köp hem kalk tabletter du ska äta 900 om dagen.
    Tack, jag har läst en del på nätet och det värkar ju inte vara så svårt som jag först trodde =)
    Kalktabletter kanske  man ska inhandla....
  • timena

Då jag bor 20 min från Ullared och är där ett par gånger i månaden får väl jag svara ;) De han inga blöjor och när det gäller kläder finns det en hej del beroende på vad man är ute efter. Däremot rekommenderar jag allt annat. Nappar, nappflaskor, leksaker,filtar, våtservetter mm mm. Där finn, allt man kan tänkas behöva till barnen. Lycka till.

• timena

Jag ska vara hemma tills nästa höst då lilleman antagligen börjar förskolan. Jag tycker jag hinner med en del på dagarna om jag bara vill ;) Han sover jätte dåligt, vaknar mellan 4-10 ggr per natt men det är sällan jag sover på dagen ändå. Idag har jag målat foder och lister runt nya ytterdörren, satt upp lamell gardiner i uterummet, varit på samtal på skolan, handlat och haft 7 års kalas för dottern. Hi hi... snacka om att man varit effektiv idag :) I morgon är det baby massage och sen dags för 3 mån sprutan. Här är det jag som sköter det mesta av mat, handla, tvätta och städa nu när jag är hemma. Maken sköter trädgården då det är svårare med lilleman. Ingen risk man är sysslolös i alla fall.

• timena

I går var det dags för spruta. Oj vad ledsen han blev stackarn. 3 mån, vikt 6900 g och 64 cm, stor kille. De kollade halsen och öronen eftersom han är så gnällig och skrikig men det såg fint ut. Har även testat helt mjölkfritt i en vecka nu men ingen skillnad. Han är helt enkelt en mer orolig och skrikig bebis än många andra så man blir ju lite avis på dem som berättar att deras barn sover hela nätterna och aldrig gnäller ;) Hoppas att det vänder snart i alla fall, tycker ju synd om honom. I helgen ska vi ha dop så vi kommer ha folk boende här hela helgen, ska bli jätte mysigt men är lite rädd att lilleman inte kommer gilla om det blir för stökigt.

• timena
    Ofeigur skrev 2011-09-29 10:32:32 följande:
    Vet  inte om jag är ensam men nu har indra som sover i våran säng  vaknat varje timme hela natten och ska tutta och jag slänger fram tutten och hon  snuttar en stund och somnar om sen vaknar hon igen och samma sak sker. Jag är nog lite rädd att hon ska vakna för mkt så så fort hon vaknar till så får hon tutten. Hur länge ska man vänta innan man ger den ifalll hon somnar om? svårt det där. Någon som har det likadant? Hur gör ni?
    Det låter precis som Malte, han somnar i sin säng men sen när han vaknar så flyttar jag över honom till oss och då ligger han jämte mig med bröstet i munnen mer eller mindre hela natten. Vet inte hur många gånger vi vaknar till och jag stoppar in tutten i munnen på honom igen.... Vad ska man göra? Man är ju så trött och man vet att han somnar om snabbt igen.
    Han tar inte heller napp och skulle jag börja vyssa honom så skulle han bli vansinnig och vakna ännu mer. Jag hoppas bara på att han så småningom kommer sova bättre och längre stunder men just nu orkar jag inte ta tag i det. 
  • timena

Denna veckan är det lugnt och skönt efter dopet i lördags och efter att haft huset fullt hela helgen. Dopet gick jätte bra och alla var nöjda, massa fina presenter fick han också =)
    Vi går till ÖF på onsdagar, babaymassagen är precis slut och i morgon släpper de nya platser till babaysim så då ska jag boka det. Sen är det sångstund på fredagar.

Denna veckan har jag inte mina stora barn så jag ska bara ta det lugnt och inte göra mycket =) Tycker alltid vi har fullt upp och vi har hållt på massor med huset och trädgården men som sagt, nu ska det njutas av lugnet i några dagar =)

• timena

Vilket fint kort FridaKarin, super söt liten kille =)

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med min son, har har alltid varit gnällig och haft svårt att komma till ro. Napp vill han inte ha och inte nappflaska så det är bara bröstet som gäller. Han skriker alltid innan han somnar om man inte åker bil eller går i vagnen. Spelar ingen roll om jag går runt med honom, sitter med honom eller lägger honom i sängen.

Är man iväg någonstans så är det alltid gnäll, hemma går det ju bra för då stör han ju ingen men är man borta är det lite jobbigt.

På nätterna vaknar han varje/varannan timme och ska ligga jämte mig med bröstet i munnen som en napp. Spelar ingen roll vad jag gör. Vi är nog vakna 5-10 ggr per natt och nu börjar jag bli riktigt trött.

Funderar på att sluta amma för att det känns så jobbigt men det vill jag ju egentligen inte. Vet inte vad jag ska göra för att bryta det hela. Tänk om han kunde sova 4 timmar i alla fall?
    Funderar också på att testa att lägga honom i sitt rum, det är jämte vårt rum och vi har kamera så jag hade sett och hört honom hela tiden, när han vaknar får han mat och sen lägga ner honom i sin säng igen. Vet inte om det skulle fungera men nu är jag villig att testa vad som helst för att få sova.

Någon annan som har barn som inte vill sova? 

• timena

Oj vilka rutiner ni här. Här äts det och sovs lite när som helst. Han sover bäst i vagnen, bilstolen eller sängen men vaknar lätt och blir då gnällig om han inte sovit färdigt. Eftersom jag helammar så blir det liksom mat när han är hungrig. Sommar för natten gör han vid 21-22 och sover då ett par timmar i egen säng, oftast sommar han när han äter. När han vaknar får han ligga jämte mig, vet inte hur mycket han egentligen äter på natten för han ligger med bröstet i munnen typ hela natten känns det som. Ska ta tag i detta men har inte orkat ännu.

• timena
    ansanviol skrev 2011-10-09 14:29:23 följande:
    Är det nån här som provat använda Revitalash? Som förlänger ögonfransarna.. jag köpte en sån o läser att man måste rådgöra med läkare innan man använder den när man ammar...
    Nej det har jag inte men det låter ju super konstigt att något man har på ögonfransarna kan påverka amningen.
Svar på tråden Juni/Juli mammor...