• timena

Juni/Juli mammor...

För första gången på jag vet inte hur länge så fick jag sova nästan 5 timmar i sträck =)
    Malte har börjat suga på tummen så antagligen så lyckas han komma till ro själv, han somnade vid halv 11 och första gången vid vaknade så var kl halv 4 ( han brukar vakna vid halv 2 annars) sen somnade han om ganska snabbt och vi vaknade igen 06:30 när sambons klocka ringde. Hur skönt som helst, kan ju bara hålla tummarna att det håller i sig. 

• timena
    Emelita2 skrev 2011-08-22 21:33:37 följande:
    Får man hänga på här. Fick en liten son den 21/6 med planerat snitt pga av att han låg i säte. 
    Han vägde då 3280 g och var 48 cm. Vid förra vägningen vägde han 5480 och var 57 cm. Har inte läst hela tråden så vet inte om det disskuterats tidigare, men hur har era barns viktuppgång varit. Alla som träffar oss måste tjata så om hur stooor och tjock han är och så vidare, börjar tycka det är jobbigt att få höra.  
    Välkommen!

Min son föddes 25/6, vägde då 3895 g och var 50 cmlång.
    Senast vi vägde honom vägde han 5600 g och var 61 cm lång. Det är ingen som påpekar att han är stor eller tjock utan han verkar vara helt lagom i allas ögon =)

Lyssna inte så mycket på vad andra säger, mina andra barn var betydligt större, de vägde mer och var kortare, tycker det låter som om din lilla prins är helt perfekt, tyvärr ska ju alla ha så mycket årikter om bebisar. Stora, små, korta, långa, smala, tjocka, mycket hår eller lite hår osv....
    Försök att inte ta åt dig!!

• timena
    väntanstidernr1 skrev 2011-08-22 09:29:22 följande:
    Hur gammal var han när han hittade tummen? Melvin tar napp en stund innan han spottar ut den, suger på händerna ofta. Hoppas han börjar suga på tummen! Dessa nappar gör mig galen. Hade varit guld värt att slippa bli väckt massa gånger varje natt o leta reda på nappen yrvaken sen när han är äldre. O tummen kan man inte ha i mun när man leker så det är en fördel, sög själv på tummen när jag var liten :)
    Malte är nu 8 veckor och för några veckor sedan fick han in tummen första gången, men det var nog mer tur är skicklighet =)
    Han har sugit på handen sen han föddes, nu får han in tummen ibland men inte alltid, då suger han på handen istället.
    Min dotter sög på tummen också och hon var nog närmare 3 månader innan hon medvetet satte tummen i munnen så någonstans där 2,5-3 mån är de nog innan de kan använda tummen som tröst på riktigt!

• timena
    amisej skrev 2011-08-24 12:06:01 följande:
    Det här med samlag första gången efter förlossning va inte så farligt.
    Har hört att de gör såååå ont, många jämförde med att bli av m oskulden.
    Så jag har skjutit lite på de hela.
    Men igår 13 v efter förlossningen så kände jag mig redo.
    Shit tänkte Jaaa nu gäller det. Ta de lungt för fan!!
    Men de kändes inte d minsta. Som vanligt va det.
    Frågade självklart min man Wtf va jag typ stor där nere el?
    Han tyckte de va som vanligt.
    E det flera som inte har känt nått första gången?
    Kanske jag va avslappnad och redo. Inte spänd. El?
    VI hade det efter 7 v, kändes också som vanligt, gjorde inte ont eller något. Dock kändes det lite som första gången igen, det var ju ett tag sedan =) (hade inte samlag under sista delen av graviditeten heller).
    Fast...jag kände mig lite otränad förstås Glad
  • timena
    Larsson2006 skrev 2011-08-24 03:38:02 följande:
    Vi har inte fått vara till bvc åh väkt våran än. I tisdags blev han 4 veckor. Vi har ringt flera gånger och även lämnat meddelanden men inget händer...
    För 2 veckor sen vägde vi honom på köksvågen och då vägde han 3600 ungefär. Han vägde 3430 när han kom och 3130 när vi for hem från bb.
    Är det normal uppgång eller?

Han har nog växt på längden me för vi fick spänna ut bilbarnstolen i fredags när vi skulle iväg.
    Det känns ju jätte konstigt att de inte hör av sig!! BVC var på hembesök efter 6 dagar och sen har vi vägt honom 1 gång i veckan till han var 6 v, nu är det mer varannan, var tredje vecka.

Tycker precis som FridaKarin att du ska kontakta BB, alt sjukvårdsupplysningen eller ett annat BVC. 
    Även om det verkar som om eran kille går upp i vikt så är det ju viktigt att följa utvecklingen och få lite stöd om man behöver, det är ju det BVC är till för.
    Stå på dig och lycka till!
  • timena

Malte har börjat somna för natten lite tidigare nu, runt 21-21:30 somnar han, vilket resulterar i att han vaknar tidigare på natten och vill ha mat =)

Han ligger i egen säng bredvid våran, har tagit bort ena sidan så sängen står mot våran. När han vaknar lyfter jag över honom till oss och ger honom mat liggandes, vi somnar båda om nästan direkt.
    Sen vaknar han efter ca 2.5-3 timmar igen och vill äta. Då är klockan runt 4:30-5, efter det vill han helst ligga och småsnutta resten av natten/morgonen. Han tar inte napp så han vill ha bröstet i munnen hela tiden vilket är enormt jobbigt.
    Vid 6-6.30 vaknar han till och sen blir det inte mycket mer sovande om jag har de stora barnen hos mig för då ska vi upp och få iväg dem till skolan. Ibland har han somnat om när vi inte behöver gå upp och sover då till 8:30.

Tycker det är super jobbigt framför allt på morgonen när han bara vill snutta, vet inte hur jag ska få honom att sluta med det..... 

• timena

Har ett dilemma jag behöver era synpunkter på!

Är bjudna på bröllop på lördag, till en kompis till mig som jag umgicks och reste mycket med för över 10 år sedan. Vi hör av varandra några gånger om året men har tyvärr inte träffats på länge men ändå en kompis som jag räknar med finns där när man behöver då vi delat mycket tillsammans.

De ska ha ett stort bröllop (tar 2 timmar för oss att åka) med 100 gäster, det kommer inte vara några andra barn mer än Malte och en liten tjej som också ammar men som tydligen är världens snällaste och sover jämt.

Malte är ju en lite kille som är ganska gnällig och missnöjd, speciellt på kvällarna.....
    Vill ju så gärna åka men att behöva sitta i ett annat rum med honom hela kvällen för att han gnäller, stör eller behöver mat känns ju inte så roligt. Det kommer bli mycket tal och mycket stoj och jag har märkt att han är lite känslig för sådant.
     Pratade med min kompis idag och förklarade läget och hon förstår mycket väl om vi väljer att stanna hemma så det är inget problem men jag vill ju så gärna åka samtidigt som jag inte vill bli upp stressad av att han gnäller och inte kommer till ro så man missar allt, skulle vilja åka på bröllop och bara kunna njuta och ha roligt annars kvittar det nästan.
    Usch, jag är så kluven hur vi ska göra.  Att lämna bort honom fungerar inte utan det är åka med honom eller stanna hemma som gäller.

Hur hade ni gjort? 

• timena
    Liniz77 skrev 2011-08-31 12:28:11 följande:
    Funkar inte bärsele eller sjal!? Min sover gott i den, då kan man iaf stå lite avsides så man inte missar alla tal o be att få sitta nära pappan om ni åker. Det är urjobbigt att sitta själv. Var på två bröllop när trean var liten. På första var hon en månad men sov bra gnm sorl o tal. Andra bröllopet var hon 3 månader o sov mindre bra lite jobbigt.
    Bärselen kan fungera en liten stund, han kan ju ha en "bra dag" på lördag och då kan det fungera, eller så har han en mindre bra dag =)
    Får kolla lite idag och i morgon hur mycket han äter och sover på kvällen egentligen, man tänker ju inte riktigt  på det när man är hemma utan då tar man det som det kommer.
    FridaKarin skrev 2011-08-31 12:28:41 följande:
    Svårt. Förstår att du väldigt gärna vill gå på bröllopet men som sagt, inte så kul med en missnöjd bebis. Det är ju även svårt när man ammar. (Jag kör med ersättning) Men eftersom att du ammar så måste ju din son med. 

Jag hade nog åkt med son och sambo. Och låtit min sambo ta sonen när han är grinig. Gå till ett annat rum och lugna ner eller gå ut och gå med vagnen. Och att du bara kommer när det är dax för att amma.

Men det är ju svårt, förstår dig.  
    Problemet är att på kvällen är det oftast bara bröstet som gäller om han är missnöjd, självklart kan pappan ta honom en lite stund. Jag tränar en gång i veckan och är då borta lite drygt 1.5 timme. De senaste 2 veckorna har Malte skrikit nästan hela tiden när jag varit borta, inte så roligt för hans stackars pappa som känner sig helt maktlös så jag är rädd att jag kommer få dra det största lasset på bröllopet.
    Just nu lutar det nog åt att vi stannar hemma ändå.....fick reda på att det inte finns något direkt avskiljt rum heller, det är bara stora ytor vilket gör det ännu svårare att gå undan....

• timena
    amisej skrev 2011-09-01 12:11:17 följande:
    Idag e min lille 3mån. Va på BVC för o mätas o väga.
    Födelsevikt 4025g 53cm
    Nu: 7000g 64cm
    Bamsekillen hihi.

Sprutan skulle vi också ta idag men e lite nojjig för febern nu pga att vi ska bort på fredag o lördag kommer de 15 pers till oss.
    Så vi får ta sprutan på tisdag istället
    Vi var på BVC igår, 2 mån och lite drygt 1 v gammal vägde han 6200 g och var 62 cm lång. Stor kille här också :)
    Har jämfört med mina andra barn, de vägde mer men var kortare, tror Malte är ganska lång, ändå var han bara 50 när han föddes.

• timena
    LillaStora skrev 2011-09-05 07:32:56 följande:
    I många kommuner är det så att din köplats aktiveras fyra eller sex månader innan man vill ha platsen..så du kan söka om plats redan nu, men du ställs inte i kö förrän kanske ett halvår innan..
    Jag har precis satt Malte i kö =) Det är olika från kommun till kommun och jag har satt honom i kö till ett föräldrakooperativ och de tog emot ansökan så fort barnet hade ett personnummer.
    Vi har tänkt oss i september nästa år, sen hur mycket jag kommer jobba får vi se.
Svar på tråden Juni/Juli mammor...