• auo

Juni/Juli mammor...

vi har en lite jobbigt problem . e har börjat knisla tänder .. och det låter riktigt illa . tycker jag .. hur får jag henne att sluta .   Tyst

• auo

hemma hos oss går det somna utan bad .  vi använder natusans bedtime bath och sen samma olja ... sen jag ligger med henne typ 30 min- 1 h i sängen så att hon ska snutta tutten .. men när e började vakna på nätter då la jag henne timme senare .. och då gick det rätt igen ....   det är nån utvecklings faser ... och innan tänder .. våran stakars tjej fick ju sina upp tänder nästan alla samtidigt . 4 på en gång bara några dagar imellan .. 

• auo

obs .. glömde .. när hon är inte alls trött och det är sängdax då tar jag henne även i stora badkaret med mig tillsammas .. då är natten fint garanterad .. 

• auo

men min undra är nu att kan eran barn sitta helt själva ... e kan inte än mera än en kort stund . jag tränar detta hela tiden .. hon sitter typ max 3-5 min och då läger sig ner igen . själva . sen hon försöker krypa lite lätt men det går inte heller rumpan är lite för tungt fotfarande . men denna gåstolen är poppis här hemma .. med detta går värsta rally här hemma .. 

• auo

oj men jag ammar vårt lika mycket och nätter kan va så att hon hänger på tutten ......   :)

• auo

jag har gjort gastric bypass innan när jag blev gravid . och när jag hade hunnit att komma ner från 115 kilo till 77 i 3 års tid .. med gravidet blev ja mest 106 kilo igen men nu har jag bara kvar 2 kilo till min 77 igen .. jag gör ganska långa promenader med hunden och tjejen .. Cool

• auo

jahha nu vet vi då att varför fick vi inte sova på nätter .. våran 7 tand tittade ut igår ..  annars växer hon fint . va igår och gjorde hennes första passet . vi ska nästa månad till estland .. hälsa på släkten och fira morfars 70 ... 

• auo

haha jag känner igen det .. fast vi har våran vid mig ändå ...  hon pressar sig mycket när mig så att även jag måste kolla att jag själva ska ha lite andrum i sängen . nu när vårt 7 tänd började titta ut har vi haft en hel månad liknande . inga riktiga sömnstunder vid dagen sen på natten vaknade hon hela tiden 2-3 gånger och då va det oftast 1 timme vakentid . sen började hon helt blötsligt att vakna kl5 eller 6 på morgonen . och va vaken nästan hela dan .. och mycket arg när det var dax att vila men övrigt har det vart roligt  att se hur hon utvecklar hela tiden . fast vi har haft strul igen med d vitaminer .. magen blev hård igen med detta .. gav hel månad nytt sort av dvitaminen men nähhe vi kan inte helt enkelt . allt har jag försökt .. även med kiwi .. men det tyckte hon inte ens om . men nu har jag börja ge extra olja i maten . köper burkmat . och till lägger en matsked extra till ..jaja tänder dom är roliga .. räknade . att det är bara 13 kvar .. Tungan ute

• auo

vi kämpar här med burk mat till 8 månader . hon vill inte dugga ...  vill bara gapa och svälja .. härom dan trog i halsen och va skit arg på mig att vad ger du för mat till mig . frukt och fisk och pasta går bra men allt vad är att kött eller kyckling att göra det går inte ..  oki visst är hon ju 7.5 månader. vi biter fint sina majsbuffar och sen ta hon och provar på bröd . men inget annat .. mesta ger till hunden . det lärde hon snabbt och hunden den tiggmajja är ju i vakt att snart ramlar nått .. 

• auo

och här har vi problem med damsugaren ... direkt när jag sätter den igång då skriker hon så att skakar ..  fast vi borstar våran 7.5 tänder innan amningen . och varje gång när det är dax till ny tand är en jobbigt period . hon sover inte och gnäller .. men hon växer och äter som ska .. 

• auo

idag va vi på bvc  8 månader kontroll .. min tjej har inte gått upp i vikt  mera än 30 gramm på 2 veckor . och inte växt heller ..  fast hon äter som ska .. tror att måste öka då portionen .. bvc sköterska tyckte att jag ska ge ännu mera mat .. viss har vi vart nu förskyld med men .. hmm bara 30 g på 2 vecka .. 

• auo

här ålar vi så att det är maroton .. gåstolen åkte ut eftersom hon hittade att man kan klättra ut med .. och landa på huvud . men nu i påsken har vi haft en konstigt feber .. började med 37.8 och sen landade två dagar rakt till 39 . vi va även akuten att vad kan det va .. ingen kunde förklara .. men när jag berättade min far då frågade att hur är det med tänder ... ja trodde inte .. eftersom vi har fått redan våra 8 stuken i munnen .. men hon har börjat dregla igen .. och klia där bak i munnen ... kan det va att är dom nu i g .. usch .. och hon har seperation ångest .. jag har börjat jobba och min man har tagit över det här ... viss har dom kul tillsammas men haha hon ju vägrar sova ju nu ..   utan tutte ..   eller sover nu på hans famn ... haha och han stakkan vågar inte då ju röra .. det finns en gammal ordspråk där hemma att man ska inte väcka sovande björnen ...  sen har vi fått blöjexem .. första gången men det börjar bli bättre med .. med massa salva på ..   vi är snart 9 månader .. jössas kollade efter förlossnings bilder om henne ... aaa  vad jag saknar den lille lille plutten vem sov så fint .. 

• auo
    Larsson2006 skrev 2012-04-15 03:06:23 följande:
    Sååå sött. Kl:03.00 Grodan vaknar och jag går in och hychar och vaggar sängen lite sen jag stoppat om honom. Efter en liten stund hör jag hur han skrattar (suck e han pigg?) tittar ner och ser han drömma. Kan inte låta bli att sitta kvar och titta på hur han skrattar, ler och "pratar" i sömnen.
    min far säger när vårt unge ler och skrattar så att stutsar i sängen att barnet är lycklig ... 
  • auo

här har vi fått en eländig tjej med med sömnen .jag har börjat jobba från måndag till fredag och söndag är hon redan oroad .. men fredag och lördag natt sover bra ...   känner hon att jag ska bort . men annars går det bra vi står nu upp mot saker och ting , sen har vi börjat träna att gå lite .. :P 

• auo

vi har gått nu hel vecka själva på dagis ... hon har inte bryt att jag eller min man har gott iväg och att hon stannar ... hon sover bra och äter bra .. så säger pedagoger .. och att hon är så snäll och inte skricker efter mamma ...   och hon är där mellan ..9-15 ... men vi har detta lux att jag ser ju vad dom gör på dagis .. deras lekpark är under vårt fönster .. och när nån gråter går jag ju kollar så klart .. nyficken som jag är .. men nu såg att hon är så duktig .. 

• auo

här är det typ samma .. en vecka dagis andra vecka hemma ... nu har vi vart nästan 2 veckor hemma .. det gick runt halsfluss ...  sen har vi haft hosta upp till snart 4-5  veckor .. 10 dagar antibiotika har vi nu slutat .. men FOTFARANDE hosta . fattar inte varför det inte släpper ... på måndag ska hon till dagis igen ... 

• auo

tänkte lite berätta att hur har vi haft ... så otroligt besviken på svensk medicin system . båda privata läkarna och landstingets . alltså allt började för ca 5 månader sen . vårt tjej frös på dagis när dom var ute .. fröken klädde henne bara en tunn body och ofodrerat overall . och det var ca +9 ute kanske . och mycket kall vind .. hon blev sjuk på en gång . även jag hade ju då den tiden en tröja i mellan att inte ha kalt .. vet inte hur tänkte hon då .. men hur som helst . elisabeth började hosta . sen kom hög feber vi åkte in .. där sa dom ett vanligt virus och inget mer att ta kontakt med lokala vc . oki vi åker dit .. där kollar dom henne och förklarar till mig att det är helt oki det är snabbt över . oki var lugnt . det går ett tag vidare och hon fotfarande hostar hur mycket som helst . gör allt vad jag kan men hosta den går bara segare och slemmigare . och sen kommer den långvarig nästäppa . läkaren skriver igen massa olika hostmediciner .. men jag hör med att hon har fått öroninflammation med . och får äta två olika tillfällen antibiotika .. men hosta är kvar och lika slemmig och seg . det har gått nå 3 månader och då tror en av läkarna att hon har förkylningsasmta och skriver 2 olika astma mediciner .. men jag tycker inte att det är inte diagnos när läkaren säger JAG TROR . det är eller inte men inte jag tror . sen går det vecka igen feber kommer och går helatiden periodvis och hög .. alla vem har lyssnat henne alla tycker att hon piper i ena lugnen . jag säger att jag som förälder misstänker att det är lunginflammation . alla läkarna att nej det kan inte va eftersom blodprovet från fingret visar inte ..  daa tänker jag att till småbarn det oftast inte visar så .. inte händer nått hon mår dåligt hela tiden . har varit samtid i akuten in och ut inte även där händer nått .. ingen tar allvar på detta . tog beslut att ta kontakt med privat läkaren men fanskapet  frisk förklarade en hostig barnet vem har haft detta hosta i över 4 månader och skickar hem oss och säger att inte ta dom astmamediciner .. jag hade ju redan efter en vecka slutat med detta ... hade ju pratat med mina bekanta och dom sa att kortison puffar och den andra astma medicisin ska man inte ta om man har en diagnos .. sen när 5 månader är gått efter tusengång tjat att snälla kan ni göra röntgen då ser vi är det eller inte och vad är det .. EFTER 5 månader kommer läkaren på att skicka remiss till röntgen .. och där visar ..  gissa vad ...   vätska i vänstra nedre delen av lugnen och långvarig lunginflammation . alltså vårt tjej har gått runt i 5 månader med lunginflammation och inte en enda läkaren har lyssnat mig som förälder och vem beskriver tydligt hela tiden lunginflammations symtomer . och inte en enda lyssnar ., inte vårdcentral , inte akut , och inte en privat läkaren .. och den stackars 18 månader har gått och varit dåligt hela tiden och haft hög feber attacker , jobbig hosta .. inte fått sova ordentligt .. jag är sååå besviken svenskt sjukvård att inte lyssnar .. och jag har inte vart med sånt första gången själva en gång i tiden fick jag genomgå 3 olika operationer på en och samma månad att dom inte lyssnade att det var gallblåsa ... sista operation sa dom att jag hade rätt .. stå på er om ni misstänker nått annat .. dom är sååå slarviga . 

• auo

ohh vi kämpar på ..  tjejen hon leker som vanligt men man märker att hon tröttnar snabbare .. och då blir hon arg . och gråter ajaj .. vi har inte fått än nån behandling . eftersom nu ska dom ljusa henne och kolla vad är detta .. läkaren vill att jag ska fotfarande ge  den astmamedicinen men jag vägrar .. vi har inte fått nån riktigt diagnos än . men nu säger dr att det är fotfarande inte inflammation eftersom snabb test från fingret visar inget . då misstänker hon ( dr) att tjejen har lyckats stoppa nån in näsan då när hon var i dagis . vilket vi byta vid årsskifte . vägrade ha kvar den hemska stället . nopp och ingen tar sitt ansvar .. det är det värsta . ringde till dom privata idag och skällde ut att hur fan kan man frisk skriva ett 18 månaders barn om hon har gått runt med lugninflammation i 5 månader .. hoppas att dom sover gått .. men nu imorgon ska jag börja jaga astrid lindgrens .. där ska vi göra ul .. 

Svar på tråden Juni/Juli mammor...