• Piela

Namnbyte 2 åring

Hur har ni gjort som adopterat ett lite äldre barn och velat ge det ett nytt (svenskt) namn. Vårt barn (drygt 2 år gammal) har ett namn som är gångbart i Sverige (Bibliskt) men vi vill inte ha det som förstanamn.  Vi har inte träffat barnet ännu.

• Svar på tråden Namnbyte 2 åring
  • Piela

Hanya72: Dina tankar går ungefär i stil med det jag själv tänkt. Tack!

Tuffen: Jag ser att du märker ord. Jag tänker naturligtvis på barnets bästa och vill att det ska ha ett vanligt namn i sin åldersgrupp. Barnets nuvarande förnamn är ovanligt  bland barn/ yngre idag. Sedan kommer namnfrågan att beslutas slutgiltigt först efter att vi träffat barnet och känner barnet bättre.

• Piela

Vi måste inte byta namnet. Namnet är helt ok. Men i Sverige heter  de omkring 40 så, nästan inga yngre. Jag tänker att barnet som har en annan hudfärg, kommer att vara tillräckligt unikt ändå. Även med ett vanligare namn.

• Piela

Vad roligt att det blev en tråd med fart i! Jag har saknat att någon tar upp denna fråga. Jag tror att vi är ganska många som funderar/ funderat över detta med namnjusteringar på lite äldre barn. Tack alla som svarat på trådens tema och andra som ger intresanta synpunkter! Jag och maken får se vad som känns rätt i slutändan. Det får avgöras när vi lär känna barnet.
    Jag tror att vårt barn huvudsakligen kommer identifiera sig som svensk och europé snarare än med sitt ursprungsland eller världsdel. För mig är det därför viktigt att fundera kring namnval och vilka efterdyningar det kommer att ge att byta/ inte byta namnet. Barnet kommer att behålla namnet i vilket fall som helst. Som andranamn eller om vi känner annorlunda när vi träffats, som förstanamn.

• Piela

Tack Fabbeman. Vi reser till Kenya för att adoptera och kommer att ta en lång paus från vardagen i Sverige!!! Vi hoppas komma iväg andra veckan i augusti. Så nu förbereder vi oss på att lämna Sverige och inte återvända förrän till nästa vår.Cool

• Piela

Tack för alla bra råd och era berättelser om hur det varit för er andra adoptivföräldrar i denna trixiga fråga! Jag har fått massor av intressant input i frågan. Vi har lite olika namnförslag och de grundar sig på om vårt barn accepterar ett annat namn eller det blir tydligt att h*n vill heta sitt nuvarande namn. Vi kommer att bestämma oss slutgiltigt efter att vi träffat barnet och börjat lära känna varandra.

• Piela

Jag håller med om att det är förvånande att internet gör något med oss människor när vi plötsligt kan vara väldigt kritiska och korta mot totala främlingar... Fram för mottot behandla din medmänniska som du själv vill bli behandlad, även i cyberrymden! Frågor och ifrågasättanden är välkomna om de görs på ett vänligt, öppet sätt.
    Jag väljer själv att inte bemöta kritik som kan starta polemik. Det har vid tidigare försök aldrig lett till konstruktiv utveckling av en tråd. Men en öppen och ärlig fråga svarar jag gärna på även om den går emot det jag själv tänker. Vi är och tänker olika och det är bra!! Det ger nyans åt internetforum som detta. Så länge vi visar varandra respekt även när vi inte håller med ger det intressanta vinklingar i en fråga.  

Till något annat:
    Finns det någon som vet var man kan få tag i information om detta med namnbyte och praktiskt förfaringssätt utifrån en mer vetenskaplig/ proffessionell synvinkel. Jag har inte tid att beställa och läsa en bok innan avresan och den långa utlandsvistelsen. Men ringa någon, eller kolla på internet kan jag klämma in i hektiska packbestyr inför flytten till KenyaCool

• Piela

Umm Elias: Jag syftade generellt på alla som går in och skriver korta utrop med tyckkanden  både gällande denna fråga och överallt annars på olika internetforum. Tyckanden och korta utrop, speciellt de av negativ karaktär, upplever ialla fall jag som mer negativa och i vissa fall även dömande, än någon som ger uttryck för kritik men tänker till och förklarar sin annorlunda åsikt. Förklarar den som man skulle gjort om man sa den till en vilt främmande person/ eller en kär vän IRL. Jag formulerade mig som jag gjorde för att jag inte vill kritisera någon speciell och peka ut den. Jag tror inte det leder någon annanstanns än att jag riskerar att irritera/ såra. Jag tror att även jag ibland formulerar mig lite oövertänkt på internet när det ska gå snabbt. Det jag skriver kan andra såras av även om det inte varit min åsikt.

Vår önskan att byta namn grundar sig på att vårt barns namn är mycket ovanligt i X åldersgrupp (i Sverige). De som heter så är oftast kring 40 och då mycket vanligt. Vi kan tänka oss att behålla namnet men vill gärna att h*n ska ha ett namn som är hyfsat vanligt i åldersgruppen. Hade barnet haft ett gångbart namn som ingen eller få har, hade det på flera sätt varit enklare. Nu kommer X med ett namn som många har men dom är gamla i förhållande till X. Vi kan tänka oss att låta X ha kvar sitt namn i alla fall. Vi har inte fattat slutgiltigt beslut. Det som kommer inverka är om vi får kunskap om att namnet är satt av modern eller barnhemmet, om h*n är väldigt fäst vid sitt namn och hur det känns när vi lär känna varandra.

• Piela

Jag är väldigt privat på internet... Pga att man är så lätt att identifiera. Jag har redan sagt mer än jag egentligen tänkt avslöja. Jag vet att vissa med lite specialkännedom förmodligen identifierat mig redan. Adoptionsvärlden är ganska liten... Hoppas du ursäktar min försiktighet.

Sedan är det även så att vår adoptionsorganisation  avråder bestämt från att ge ut uppgifter om barnet. Eftersom adoptionen, det juridiska inte är klar avråds vi från att lägga ut namn och bild på internet. De råder även till att inte lämna ut för mycket information om barnets bakgrund till andra. Det är nog så svårt när vänner vill veta allt. Vi vill ju så gärna berätta om vårt barn! Men det är lätt att berätta lite för mycket om sådant som barnet kanske inte vill att alla ska veta när det blir lite äldre.

• Piela

Lite uppdatering:

Nu har  vi lärt känna vårt barn och efter mycket velande blev det namnbyte. Vi kallade barnet ursprungsnamnet under tiden på barnhemmet (1 vecka). När vi sedan kom hem till Nairobi igen började vi fasa in namnet genom att säga båda i 1 ½ vecka. Efter det föll det sig naturligt med bara det nya namnet. Nu efter att ha känt varandra i knappa 2 månader lyssnar h*n knappt längre till gamla namnet och kallar sig själv för det nya. Det gick väldigt smidigt och över  förväntan att byta namn i alla fall med vårt barn.

Kände att jag ville ge en återkoppling eftersom att tråden tog bra fart i somras.

Soliga sommarhälsningar från Kenya!

• Piela

Namnbytet är i första hand för barnets skull. Nuvarade andranamnet (tidigare förnamnet) är mycket vanligt  hos de som är i 35-45 årsåldern och annars ganska ovanligt i Sverige.  Vi valde istället ett namn som är vanligt i åldersgruppen. Bästa kompisen från samma barnhem har kvar sitt namn. Det namnet  (bibliskt) är istället ganska ovanligt i alla åldrar i Sverige. Jag hade haft lättare att behålla ett sådant namn, än ett som var typiskt för en viss åldersgrupp. Detta var grundorsaken. Vi hade kunnat tänka oss att behålla namnet om vi trott att det funkat bra hemma. Jag har mött människor under åren som haft namn ur fel generation . Jag har reagerat på att namnen inte stämt med åldern och funderat vad som gjort att de personerna fått sitt namn, hur deras föräldrar tänkt och hur jag skälv skulle göra. Nu vet jag. Jag vill inte att Lill*n ska ha ett namn som "gamla" har och som ännu inte blivit poppis på nytt. Lill*n justnu nyvakensom väldigt gärna vill pilla på datorn och allra helst se Pingu istället.

Svar på tråden Namnbyte 2 åring