Umm Elias: Jag syftade generellt på alla som går in och skriver korta utrop med tyckkanden både gällande denna fråga och överallt annars på olika internetforum. Tyckanden och korta utrop, speciellt de av negativ karaktär, upplever ialla fall jag som mer negativa och i vissa fall även dömande, än någon som ger uttryck för kritik men tänker till och förklarar sin annorlunda åsikt. Förklarar den som man skulle gjort om man sa den till en vilt främmande person/ eller en kär vän IRL. Jag formulerade mig som jag gjorde för att jag inte vill kritisera någon speciell och peka ut den. Jag tror inte det leder någon annanstanns än att jag riskerar att irritera/ såra. Jag tror att även jag ibland formulerar mig lite oövertänkt på internet när det ska gå snabbt. Det jag skriver kan andra såras av även om det inte varit min åsikt.
Vår önskan att byta namn grundar sig på att vårt barns namn är mycket ovanligt i X åldersgrupp (i Sverige). De som heter så är oftast kring 40 och då mycket vanligt. Vi kan tänka oss att behålla namnet men vill gärna att h*n ska ha ett namn som är hyfsat vanligt i åldersgruppen. Hade barnet haft ett gångbart namn som ingen eller få har, hade det på flera sätt varit enklare. Nu kommer X med ett namn som många har men dom är gamla i förhållande till X. Vi kan tänka oss att låta X ha kvar sitt namn i alla fall. Vi har inte fattat slutgiltigt beslut. Det som kommer inverka är om vi får kunskap om att namnet är satt av modern eller barnhemmet, om h*n är väldigt fäst vid sitt namn och hur det känns när vi lär känna varandra.