Vad tror pingstvänner på?
Det skulle jag vilja veta så därför öppnar jag en tråd i detta ämne, hoppas någon vill svara mig?
Trevlig helg allihopa.
Det skulle jag vilja veta så därför öppnar jag en tråd i detta ämne, hoppas någon vill svara mig?
Trevlig helg allihopa.
Jag är i grunden Pingstvän, för tillfället med i en annan församling, men är uppväxt inom Pingst och min pappa är pingstpastor...
Vad exakt är det du vill veta? Vi tror på bibeln, i princip samma som de flesta kristna, men det som kan skilja är ju att vi utövar vuxendop istället för barndop som många andra gör. tex, svenska kyrkan.
Fråga gärna om det är något specifikt du vill veta!
Bokstavstroende kristna. Är också i grunden pingstvän (växte upp som sådan) men har flyttat över till babtistsamfundet för att de är en smula mindre fördömmande jämfört med församlingen jag växte upp i... :)
Hur ser ni på homosexuella resp kvinnliga präster?
Anna68; det är nog väldigt olika från person till person, men personligen har jag inget problem med kvinnliga präster, även om jag förstår de som tycker att det är fel, jag har försökt kolla en hel del om vad bibeln säger i den frågan och fått fram både för och emot, så det beror nog lite på sammanhang och syfte.
Angående homosexualitet så kan inte jag hitta något i bibeln som säger att det är sunt och normalt, utan bibeln säger att det är synd. Men däremot så kan jag inte döma en person, det är endast upp till Gud. Gud vill att vi ska älska alla människor, och det försöker jag göra. (vilket inte alltid är så lätt
) Men just att acceptera homosexualitet (nu pratar jag om den sexuella läggningen, inte om personen), det kan jag inte. Så jag personligen skulle inte kunna gå med i en församling där man accepterar ex, präster eller dylikt som lever i ett homosexuellt förhållande.
Det är min ståndpunkt, och vad jag kan hitta. Jag tror att de flesta pingstvänner tror ungefär på mitt sätt, men det är som sagt väldigt olika från person till oerson och från församling till församling.
Homosexualitet är nog inte speciellt tillåtet. Kvinnliga pastorer , som det heter är helt OK jag har haft en .
Om pingstvänner tror som kyrkan så tror ni då på
treeningheten?
Himlen och helvetet?
Sen har jag alltid undrat vad människor som tror på himlen och helvetet tror ska hända med jorden efteråt?
Det skulle jag gärna vilja veta om någon vill svara mig :)
Jag är pingstvän.
Pingstkyrkan kommer ursprungligen från USA och i början av 1900-talet kom den till Sverige och Filadelfiakyrkan i Stockholm, som då var en baptistkyrka. Lewi Pethrus var pastor där och han började dela ut nattvard även till sådana som inte var med i en baptisförsamling, detta ledde till slut till att församlingen blev utesluten ur baptistsamfundet.
De största skillnaderna mellan pingstkyrkan och svenska kyrkan är följande:
1. Man döper inte barn utan utöver troendedop, vilket i praktiken innebär att man ska vara så pass gammal att man själv vill döpa sig, oftast är man minst 10-12 år.
2. man har inget riktigt ämbete av det slaget som präster är, man har pastorer men det är inget formellt utbildningskrav utan i praktiken kan vem som helst bli pastor. Alla får predika, dela ut nattvarden och döpa
3. Det finns ingen fastslagen liturgi (gudstjänstordning) av det slaget som finns inom statskyrkan. Ofta ser gudstjänsterna, som brukar kallas möten, lika ut men det är mycket friare än i en statsskyrka.
4. Det finns ingen organisation likt svenska kyrkan utan varje församling är självstyrande och bestämmer själv över sin lära och hur man ska fungera. Det finns en övergripande organisation som heter Pingst FFS, men de har egentligen inte så mycket att säga till om.
På grund av detta är det svårt att säga vad pingstvänner tror, rent generellt är Bibeln väldigt viktig och på din fråga om homosexualitet anser nog de flesta att en sexuell relation hör hemma i ett äktenskap mellan man och kvinna. Sex innan äktenskapet ses generellt som felaktigt, eller inte att rekommendera.
Pingstkyrkan följer trosbekännelsen från Nicea år 325, där treenigheten bekräftas.
Gällande himmel och helvete finns nog lika många uppfattningar som det finns pingstvänner. Jag personligen tror att helvetet är lika med att vara avskild från Gud, alltså att inte få komma till himlen eller paradiset.
Bibeln säger att det ska komma en ny himmel och en ny jord då tiden är inne, det tror jag på, hur det ska gå till mer konkret vet jag inte.
Fråga gärna med om du undrar!
/Xyra, pingstvän och religionsvetare
Pingstkyrkan följer trosbekännelsen från Nicea år 325, där treenigheten bekräftas.
-Vad är det?
Jag tror för övrigt inte på någon treenighet.
Gällande himmel och helvete finns nog lika många uppfattningar som det finns pingstvänner. Jag personligen tror att helvetet är lika med att vara avskild från Gud, alltså att inte få komma till himlen eller paradiset.
-Har liknande uppfattning om helvetet..tror inte att det är en evig pinoplats.
Jag tror på det som står i bibeln om att dom döda vet ingenting..döden liknas även vid en sömn.
Matt 3:17
Och en röst från himlen sade: ?Detta är min älskade son, han är min utvalde.?
Joh 14:28
Ni hörde att jag sade till er: Jag går bort och kommer till er igen. Om ni älskade mig skulle ni vara glada över att jag går till Fadern, ty Fadern är större än jag.
Joh 20:17
Jesus sade: ?Rör inte vid mig, jag har ännu inte stigit upp till min fader. Gå till mina bröder och säg dem att jag stiger upp till min fader och er fader, min Gud och er Gud.?
Tänkte bara hänvisa till varför jag inte tror på treenigheten utan varför "jag" tror att jesus och gud är olika personer.. :) Vill gärna höra dina tankar om det jag skrev...och vad du tror?
Fia sthlm: Jag är pingstvän, dock inte så väldigt insatt i Bibeln och är definitivt ingen religionsvetare, tänkte ändå ge dej min syn på treeningheten:
Pingstvänner tror precis som du att Jesus, Gud och Den Helige Ande är olika personer, men att de ändå hör ihop. Du skulle kunna likna det vid is, ånga, vatten, snö. Alla dessa element hör ju ihop då de har den kemiska beteckningen H2O, men är ju ändå åtskilda och helt olika varandra. Förstår du vad jag menar?
På denna sida kan du läsa allt om pingströrelsen:
www.pingst.se