Vad tror pingstvänner på?
Det skulle jag vilja veta så därför öppnar jag en tråd i detta ämne, hoppas någon vill svara mig?
Trevlig helg allihopa.
Det skulle jag vilja veta så därför öppnar jag en tråd i detta ämne, hoppas någon vill svara mig?
Trevlig helg allihopa.
Jo men exakt dom är del av samma sak men "är" inte samma sak
Isf är ju alla guds skapelser del av honom? och det är dom ju, vi skapades till guds avbild men vi är ju inte gud.
Gällande treenigheten.
Jag har inom kyrkan fått treenigheten förklarat på olika sätt, liknelsen med vatten, även som en pyramid och liknelsen om solen.
Jag är inte helt överens med mig själv om vad jag tror om treenigheten. Jesus är en person, avskild från Gud. Det bevisas ju av att han ber då han finns på jorden, man ber ju inte till sig själv. Dock så är Gud och Jesus ändå samma, Jesus är Guds son, de har samma "blod" (om vi pratar fysiologi) och är således en individ. Ordet fanns hos Gud och ordet var Gud.
Det är väldigt knepigt med treenigheten och jag tror inte att jag talar för alla pingstvänner då jag skriver ovanstående
Håller helt med dig Xyra..
Din beskrivning av att dom har samma blod, som vid ett släktband är en bra beskrivning, Men dom är inte samma person enligt mig.
Vilken människa skulle be till sig själv som sagt, isf måste ju jesus varit skitzofren. :)
Gud talade ju oxå till jesus när han var på jorden..
Men detta med att ordet var hos gud och ordet var gud..
hur tolkar man det till att jesus var ordet? någon som vet?
Ordet tolkas in som Jesus om du fortsatter och laser vers 14. Dar det star att ordet tog mansklig form och kom ner pa jorden.
Joh 1:14 Och Ordet blev kött och bodde bland oss,* och vi såg hans härlighet, en härlighet som den Enfödde har av Fadern, och han var full av nåd och sanning. Men det star i vers 1 att ordet var HOS Gud, inte att det ar samma person som Gud. Gud ar ju bara en titel, som Fader, pappa, mamma osv. Att Fadern ar Gud utesluter ju inte att Jesus ar Gud ocksa.
Joh 10:34 Jesus svarade dem: "Står det inte skrivet i er lag:*Jag har sagt att ni är gudar? 35 Om han nu kallar dem som fick Guds ord för gudar - och Skriften kan inte göras om intet - 36 hur kan ni då säga till honom, som Fadern har helgat och sänt till världen: Du hädar, därför att jag sade: Jag är Guds Son.
det later, nar man laser inlaggen har, att aven pingstvannerna har gatt ifran den treditionella treenighets laran om att Gud Fadern och Jesus ar samma materia.????
Stammer det?
vad det galler forklaringen om treenighets laran och vattnet, sa kan jag inte hitta var jag laste att det anses vara villara och det var dumt av mig att ta upp det. Forlat...
saarg
Förstod inte riktigt, mn det kan bero på att du saknar å ä ö på din dator :)
Tror du på treenigheten?
tack för din förklring ang ordet var gud.
Jag hade inte slagit upp o läst hela skriftstället.
Fia, nej jag tror inte pa teenigheten som den beskrivs av "traditionella" kristna. Jag tror att Jesus och Fadern ar helt skilda Personer. Bada har uppstandna kroppar av kott och ben.
jag forsokte bara forklara hur ORDET tolkas in att vara Gud. Laser man den versen enbart kan jag forsta att man tror pa treenigheten, men inte om man laser resten av kapitlet och definitivt inte om man laser resten av Bibeln.
Daremot skiljer jag mig fran JV da jag tror att Jehova var namnet Jesus anvande innan han foddes pa jorden, men det ar en annan diskussion...:)
Daremot skiljer jag mig fran JV da jag tror att Jehova var namnet Jesus anvande innan han foddes pa jorden, men det ar en annan diskussion...:)
Det skulle vara en intressant disskussion tror jag :)
Tänk er solen. Det är både en himlakropp, värme och ljus. Tre separata ting från en källa, men allting är ändå en del av solen. Så ser jag på treenigheten. Vi träffas av ljuset och värmen, men himlakroppen är en bit ifrån. Vi kan ta del av olika delar, men det är ändå samma ursprung. Så ser jag på Gud också. Fadern, Jesus och Den Helige ande är Gud, fast de uttrycks på olika sätt.
Tänk er solen. Det är både en himlakropp, värme och ljus. Tre separata ting från en källa, men allting är ändå en del av solen. Så ser jag på treenigheten. Vi träffas av ljuset och värmen, men himlakroppen är en bit ifrån. Vi kan ta del av olika delar, men det är ändå samma ursprung. Så ser jag på Gud också. Fadern, Jesus och Den Helige ande är Gud, fast de uttrycks på olika sätt.
jag kan forsta sjalva tankegangen dar, men hur jag an laser Bibeln sa ser jag inte den tankegangen dar??? Om nu sol ljuset skulle kunna prata med oss( har en rolig historia ang. det by the way...:) )sa skulle ju ljuset inte saga att det var gasklotet utan stralningen fran gasklotet. Dvs, inte samma sak/materia.
Samma med Fadern och Jesus. Jesus ar valdigt klar med att Han inte AR Fadern, utan sand av Fadern. Att Fadern ar i Honom och Han ar i Fadern och att de ar Ett, kan naturligtvis tolkas som att de ar samma person/materia, men med tanke pa att jag och min man ar ett/gift och min man just nu ar i skolan och jag hemma sa...
Plus Jesu egna uttalande i Joh 17:21 Jag ber att de alla skall vara ett, och att såsom du, Fader, är i mig och jag i dig, också de skall vara i oss, för att världen skall tro att du har sänt mig. 22 Och den härlighet som du har gett mig har jag gett dem, för att de skall vara ett, liksom vi är ett: 23 jag i dem och du i mig, för att de skall vara fullkomligt förenade till ett. Då skall världen förstå att du har sänt mig och har älskat dem så som du har älskat mig.
For jag ar inte samma materia som Fadern......
Ska bara tillägga att denna lära treenighetslärar är inget ord som är hämtat ifrån bibeln.
Utan en lära där man vill påstå att gud jesus och anden är 1 person.
Om man nu inte kan förklara läran varför då inte frångå den?
Låter som att flera inte kan förklara den men ändå håller fast vid den?
Flera har skrivit att den är så komplex, att den är svår att förklara, men varför då tro att det finns en treenighet om man inte ens förstår sig på den eller kan förklara den.
Bibeln säger ju klart o tydligt att jesus och gud är olika individer.
Om dom hade varit samma person hade ju det stått i bibeln rakt på sak att gud sände ner sig själv till jorden tänker jag.
Och alla skriftställen som citerats till säger ju väldigt tydligt att jesus och gud är olika personer, men visst, en del av samma gudomlighet men det betyder inte att dom är samma person.
Men gud skapade jesus lixom han skapade resten av andevärlden och sedan oss.
Men varken andevärlden "änglarna" eller vi tillhör någon treenighet heller.
Jag hittade antligen hanvisningen om liknelsen med vatten osv att det ar forkastat.
Treenighetsläran utvecklades bit för bit, ofta i polemik mot rörelser som försökte forma en lära om Gud enligt hellenistiska förebilder. Modalismen menade t.ex. att Fader, Son och Ande var tre uppenbarelseformer av samma Gud (jfr. is, vatten och ånga men samma molekyler).
Modalism, benämning på riktning inom fornkyrkans kristologiska diskussion av Treenigheten. Modalisterna hävdade, att Fadern, Sonen och den Helige Ande inte kan uppfattas som tre personer utan som tre uppenbarelsesätt, lat. modi. Modalismen kom så småningom att förkastas.
Modalismen är dock inte kristen. Varken katolicismen, ortodoxin eller någon av reformatorerna har gjort de tre gudomliga personerna en sådan orättvisa som att säga att de endast är tre olika sätt för Gud att uppenbara sig på. Det låter som Krshna som uppenbarar Vishnu. Men så är det inte i kristendomen, där Sonen är en egen person, eller hypostas, med egen vilja och som har tagit kött och därmed utsatts för lidande. Den helige Ande är också en egen person/hypostas, med egen vilja. Däremot är de olika gudomliga personernas vilja riktade åt samma håll, men inte av nödvändighet, utan för att det vill sig så. Darav kommer var tro om Guddommen in. Att det verkligen ar tre olika personer, men samma mal och andamal. De jobbar ihop, men ar inte samma materia.
sv.wikipedia.org/wiki/Modalism
Intressant.
Jag har vetat länge att treenighetsläran inte härstammar från kristenheten från början.
Jag har hört att treenighetsläran kommer från egyptiens gudar, men det kanske inte stämmer?
Dom hade hur som helst treeniga gudar, triangeln som man ofta ser i egyptiskt historiska filmer
Läste en tidning häromdan att man hittat i israel tror jag det var, en massa mosaikplattor som härstammade från dom första kristna församlingarna runt 100-200 ef kristus.
Det intressanta var att dom inte använde sig av korset på den tiden.
Detta är också något som kyrkan plockat in, och härstammar från något romerskt, vet ej vad?