Vad tror pingstvänner på?
Det skulle jag vilja veta så därför öppnar jag en tråd i detta ämne, hoppas någon vill svara mig?
Trevlig helg allihopa.
Det skulle jag vilja veta så därför öppnar jag en tråd i detta ämne, hoppas någon vill svara mig?
Trevlig helg allihopa.
...Och här är min församlings hemsida: www.lkp.pingst.se
Med treenigheten avses det förhållandet att Fadern, Sonen (Jesus Kristus) och den [Helige Ande]? inom kristendomen anses vara en Gud i tre hyposteser. Inom den tidiga kristna kyrkan var detta en mycket viktig distinktion och föremål för omfattande debatt, vilken sedermera slutgiltigt avgjordes genom ett kommittébeslut.
så står det om treenigheten
Måste säga att jag tycker både Xyra och Mallan76 beskrev väldigt bra. Jag ställer mig bakom deras ord! Tänk att det finns folk som är så bra på att uttrycka sig
.
Mallan76: Kul att se att du är pingstvän, kände på mig när jag var inne på ditt krypin här i veckan att du var kristen, men det stod inte på pränt någonstans där, så jag vågade inte fråga rakt ut.
Jo jag förstår vad du menar men H20 beskrivningen. :)
Men jesus sa ju att fadern var störrre än han och att gud var hans gud lixom våran gud.
Hur skulle då jesus kunna vara likställd med gud, eller för den delen vara som gud?
Treenigheten går ju ut på att jesus gud och heliga anden är en gud i olika verksamma krafter, men enligt jesus själv, så var han ingen gud utan han var mindre än fadern?
Om du mallan76 tror att dom var olika personer så tror du ju inte heller på treenigheten..eller?
Dessutom så skapade ju gud jesus, men oxå människan och hela den andling världen av änglar, borde inte då oxå änglarna tillhöra samma enhet?
Jag vet att katolikerna tror på treenigheten och dom dyrkar ju maria som guds (jesu) moder. Alltså måste det ju betyda att treenigheten betyder att jesus o gud var samma person det har jag alltid trott ialf?
Förstår du min fråga? :)
Mallan 76,
Jag tycker det ar intressant att du forklarar treenigheten som vatten i dess olika stadier da detta anses vara heresy. Dvs nagot som avfardats av kristenheten som villara.
Forklarar pingstkyrkan treenigheten som vatten eller ar det din egen tolkning for att forsta den?
Den andra fragan jag har ar om organisationen som sadan och var auktoriteten finns.... Vem har auktoritet och var kommer den ifran?
Tack pa forhand.
fia shlm och saarg: Jag visste väl att jag skulle få kluriga följdfrågor från er som funderar mycket mer än jag!
saarg: Att förklara treenigheten utifrån vatten i dess olika stadier är bara en liknelse, som jag själv tycker hjälper mej att förstå treenigheten. Vet att många andra pingstvänner och kristna använder sig av denne liknelse liksom jag. Har aldrig hört att det skulle ha avfärdats som en villolära!? Hur kan en liknelse vara en villolära? Jesus använde ju sig av liknelser hela tiden. Angående dina frågor om ledning och organisation tycker jag att både Xyra här ovan och www.pingst.se förklarar väldigt bra.
fia sthlm: Du skriver att "Jesus själv säger att han inte var Gud", men så har inte jag tolkat hans budskap i NT i alla fall.Han säger ju på flera ställen i Bibeln att "ingen kommer till Fadern utom genom mej". Han säger också i Joh 17:10 i sin bön till Fadern: "Allt mitt är ditt och allt ditt är mitt". I Joh 10:30 säger han att "Jag och Fadern är ett". Jesus säger också att Han fanns till INNAN skapelsen blev till, i Joh 1: "I begynnelsen fanns Ordet, och Ordet fanns hos Gud, och Ordet var Gud" (Ordet= Jesus).
Varför menar du att jag inte skulle tro på treenigheten? Treenigheten går väl ut på att man erkänner de tre delarna i Gudomen som olika personer, men ÄNDÅ ett? Jag vet att det låter som en paradox, men det är det som är det kluriga här och kan vara väldigt svårt att förstå.
Vill hänvisa er båda till en sida jag hittade som förklarar treenigheten på ett mycket bra sätt.
Oj, glömde skriva upp sidan, här är den:
www.crossnet.se/kyrkor/brobyggarna/299.treenig.gudom.html
Hej.
Jo jag vet om dom skriftställen som du citerade.
Men man kan ju ändå inte frångå dom jag citerade till.
Där jesus säger att fader är högre än han och att gud är hans (jesus) gud lixom våran gud.
Men det spelar kanske inte så stor roll vi tror olika helt enkelt :)
Ang att dom jesus och gud är ett som det stod i joh 10:30 är ju inte så konstigt.
Så beskrivs ju tex äktenskapet i bibeln, att fur och man ska vara ett kött.
Men det betyder ju inte "bokstavligt" att make och fru är samma person.
Men dom tillhör samma äktenskap.
Jesus och gud tillhör ju samma himmel och styre.
Men gud är ändå högre än jesus.
Den grundenliga treenighetsläran som katoliker tror på säger ju att jesus var gud och att maria var guds moder, men det tror inte ni på ialf då, det låter ju bra :)
För det är just den uppfattningen jag aldrig har kunnat förstå.
Var det jag menade med att då tror du egentligen inte på treenigheten eftersom du isf oxå skulle tro att maria var guds moder och att jesus och gud var "samma" person.
Du citerade till joh 1:1
I begynnelse fanns Ordet, och Ordet fanns hos Gud, och Ordet var Gud.
Det står där att gud var ordet?
Varför skulle ordet vara jesus då, förstod inte..?
fia, treenigheten i sig ger inte som direkt följd att Maria skulle vara guds moder. Visst kan man tro på treenigheten utan att erkänna Maria som annat än Jesu moder. Kärnan är inte att Fadern, Sonen och Anden alla är samma, utan att de alla är delar av samma sak, utan att vara samma sak. Lagom flummigt uttryckt.