• Hrönn

Valp

Vi är en familj på 3 blir 4 i december. Vi är sugna på att skaffa en staffe valp som är lev klar i början av september. Staffen skall vara en väldigt vänlig och bra familje hund, nu till min fråga, tror ni vi orkar med valp och 2 barn? Valpen kommer ju att vara dryga halv året när bebben kommer, kommer antagligen att gå hemma med havandeskaps penning så fort jag får. Vad tror ni? Blir vår första hund, har bara haft katter innan.

• Svar på tråden Valp
  • lillastumpan

Det är ju inte omöjligt att ha en valp när man har små barn. Men en hund krävr otroligt mycke, särskillt dom två första åren. Men det varierar också från hund till hund. En hund behöver ju träning både fysiskt och mentalt varje dag. Jag hade pratat med uppfödaren om va dom tror. Ta reda på hur mycke tid hunden kommer ta och vilken träning som behövs. Så får ni väl väga för- och nackdelar sedan.

Jag går med min hund minst 2 timmar om dagen och tränar mentalt med spår och lydnad i minst en haltvimme varje dag. Jag har också möjlighet att ha min hund ute större deln av dagen. Jag har vuxit upp med hund och haft hund själv i flera år. Så jag ser inget hinder när jag nu får mitt första barn i vinter. Men som sagt, ta kontakt med uppfödaren så får ni säkert hjälp. 

En hund kan vara ett underbart tillskott i familjen!
    Lycka till!   Solig

• Modgun

Som skrivet så är det inte omöjligt. Men frågan är hur mycket ni orkar. Hunden ska ju rastas, motioneras, aktiveras ja hur mycket som helst. Jag hade nog väntat med det tills barnen blev större.

• LovleyMamma

Jag rekommenderar inte den rasen när ni väntar smått eftersom rasen är mycket krävande. Den behöver motion och att få arbeta med huvudet. Det är inte heller en förstahunds ras. (Obs! Jag har inget emot rasen) 
    Kanske en äldre hund passar bäst? 

• Flisan79

Håller med alla ovanstående. Visst KAN man men hu vilket jobb. Har haft två hundar med am staff blandning och de är inte så lätta att ha att göra med. Kräver ett hårt hantag.

Nu har jag en chihuahua och kan tom tycka det är mycket..haha...han är endå 9 år gammal och gillar inte långa promenader.
     Skulle aldrig skaffa valp nu när barnen är små, oavsätt ras. Däremot när yngsta är sisådär 4 år men då skulle jag välja en betydligt "enklare" ras.

En lite tillfällig blogg/hemsida www.nogg.se/glansitillvaron
  • Hrönn

Det är en Staffordshire terrier vi skall titta på, och jag har bara läst gott om dem.

• Flisan79
    Hrönn skrev 2011-07-18 19:22:36 följande:
    Det är en Staffordshire terrier vi skall titta på, och jag har bara läst gott om dem.
    Det förstod nog vi alla av din förkortning. Träffade föresten en idag. Han är drygt ett år. Jättegullig, javisst men kräver en hel del. De två gångerna jag mött honom tidigare har han varit sktjobbig. Typiskt valp såklart med sylvassa tänder som skulle testas på allt och alla. Även om det är lek så gör det skitont.

Jag har inget emot rasen men det finns lättare hundar. Sen skulle jag aldrig rekomendere någon att skaffa valp samtidigt som små barn. Oavsätt ras. Det är som ytterligare ett barn.
    En lite tillfällig blogg/hemsida www.nogg.se/glansitillvaron
  • VRVL

det är INGEN annan än ni som kan avgöra det,

Jag har själv sju hundar (dock är 2 på foder) Jag väntar barn nr 5 och allt funkar fint fint med fem hundar hemma. Det är också raser som är krävande lite mer krävande än en staff kan jag tycka,,,, men allt funkar om man vill, men tänk på att hunden kan bli 12 år och att den mår inte bra av o få byta hem för ofta.

Så tänk lite mer på hunden än er i det läget är det enda rådet jag egentligen har=)     

• avocadoo

Kanske är bättre och vänta tills efter barnet kommer så att ni känner att ni orkar. Vet flera som ångrat sig och lämnat tillbaka valpen när de haft små barn samtidigt. Otroligt tungt blir det faktiskt...

Kan ni inte vänta tills bebisen är född och börjar sova bättre och då känna efter om orken räcker till? Då kanske ni tycker att det är nog iaf som det är? Det är inte enda Staff-valpen, det är en poppis ras och går att få tag i ganska ofta... 

• elinson

Vi har en jämthunds valp på 7 månader idag... och jag är sååå glad att bebis inte tittar ur förrän i Januari då valpen är dryga året.

En hund kräver inte bara motion, den skal ha stimuli och massa kärlek precis som en bebis. Jag kan ge vår valp allt och lite till, träna honom inför kommande jaktprov, gosa, dessera, mysa och skapa ett tätt band mellan mig och Jo (som han heter).  Hunden ska lita blint på sin matte och husse och finna sin plats i flocken det kan vara svårt om det plötsligt är en till liten/mindre person att hävda sig mot och visa styrka.

Så för dem som är intresserade: Jo möter en plastkråka;)

">

Svar på tråden Valp