Sthlm Cicci skrev 2011-08-05 07:25:14 följande:
Jag håller med om att göra en schäfer till soffpotatis är elakt. Men kolla hur många det är som har dom som sällskapshundar. Som bara får gå små kissrundor. Självklart så behöver alla hundar motion och mentalträning. Men att staffen ska vara så svår och krävande är bara skitsnack tycker jag. Dom är inte mer krävande än någon annan ras. Jag kan förstå att man uppfattar dom som krävande pga att dom är energiska. Men det är en helt annan sak.
Jag vet skillnaden på vad energisk och krävande är och de staffar som finns i släkten och vänskapskretsen är energiska men de är även riktigt krävande, de klarar inte av att bara slappa en dag utan behöver mycket stimulans och motion för att ens vara harmoniska hundar. De är mycket mer krävande än schäfern som finns i familjen och han är absolut ingen soffpotatis utan vill alltid jobba. Alla hundar är olika oavsett ras, vi har en labbe och till och med hon kräver mycket! Visst finns det labbar som är soffpotatisar men hur lyckat är det? De kanske är lugna till ytan men det är oftast överviktiga, och antagligen inte speciellt lyckliga i själen.
Nä man ska tänka till ordentligt innan man skaffar hund, det är en annan individ man har ansvar för och då måste man vara säker på att det finns tid. Du verkar vara en staffe människa, och jag kan inte låta bli att undra varför du tar så hårt i att många andra inte rekommenderar en staff till vem som helst?
Värnar du inte om rasen så att den inte hamnar i fel händer? De staffe människor jag känner är måna om att rasen hamnar hos rätt människor då de inte vill att rasen ska få ännu sämre rykte!
Och jag har absolut inget emot rasen varken pga utseende eller för att de är terriers.. men jag vet att samhället är väldigt reserverade mot dem pga allt ont som händer runt och med dem och de är främst för att hundarna får fel/dålig uppfostran, ingen stimulans och hamnar helt enkelt i fel händer.