Sthlm Cicci skrev 2011-07-27 10:55:33 följande:
varför är ni så negativa till staffen? Börjar fundera på vad det är för monsterstaffar ni träffat. Mina staffar och bekantas staffar stämmer inte alls in på eran beskrivning av att dom är så krävande. Därimot så är dom otroligt anpassningsbara. Staffarna kallas "The Nanny dog" av en anledning. Och det är för att dom funkar super med barn! Så länge barn och staff får lära sig hur man ska bete sig. Men det gäller väl alla barn och hundar?
Jag har träffat väluppfostrade staffar och just de fungerar väldigt bra ihop med barn, men de kan ändå inte leka som "normala" hundar. Så en anledning till att jag inte tycker om staffar är deras sätt att leka. De som vår hund lekt med naffsar henne i öronen, på övriga kroppen och är vääldigt på och triggar upp sig för minsta lilla. Leken går ofta övertyr och vi måste avbryta den, har aldrig hänt med någon annan hund och hon har lekt med många olika raser. Finns många fler exempel på hur lek med staffar har gått till för oss och jag reagerar som sagt över deras sätt att leka och inte hur de är som individer, hunden i sig väldigt trevlig men för mig väger det inte upp.
Jag håller inte med om att de inte är krävande, jag har mött många staffar som får dåligt med motion och stimulans och det fumkomligt klättrar på väggarna och är fruktansvärda. De är dock lika vanligt oavsett vilket ras man har. Jag anser fortfarande att man måste lägga ner extra mycket när man har en hund som är så pass "hatad" i samhället för att inte förstöra rasens rykte ännu mer.