• rosadenrosa

Mobbad/nertryckt av min pojkvän

Träffade min pojkvän för snart 2 år sedan.
    För ca 1 år sedan började detta. Han klagar på mina kläder " Usch va barnslig tröja du har"
    ( Hade då en helt vanlig svart huvtröja köpt på gina tricot.)
    Försvarade mig med att " Behöver jag klä upp mig i fina kläder för att träffa dig och för att jag ska duga?"

När det var vinter kom han jämt med kommentarer som tex " Men skaffa en mössa, ser skitdumt ut att du inte har mössa och alla andra!"
    ( Jag har världens tjockaste hår och resultatet av mig i mössa blir att den sitter högst upp på huvudet som en kockmössa!)

Andra kommentarer jag ofta får är

" Du borde typ hitta på nån motionsform. Jag tror det vore enkelt för dig att gå ner 10 kg bara du rörde på dig".

En annan gång jag skulle tala om att jag varit med och vnnit en löpartävling sa han

" Haha det skulle du aldrig klara nu när du är lite halvtjock".

( Jag blev ledsen eftersom jag då gått ner minst 15 kg sen dess...)

" Men kan du inte blondera håret? Ser fult ut med din utväxt."

"Gud, rakar du aldrig benen? Vet ingen annan tjej som får stubbiga ben efter 3 dar."

" jag vet en jättesnygg jacka. Sett massa tjejer som har såna. Kan inte du köpa en sån?"

Såhär håller det på... dag ut och dag in... Pikar, kommentarer... Vafan ska jag göra?
    BLir ledsnare och ledsnare... Orkar snart inte ses mer.

Är ibland ute med mina vänner och ibland kommer det till och med fram killar och raggar jätte mycket. Jag får ofta höra från tjejkompisar att mina kläder är snygga osv..

Jag har blonderat håret, gått ner snart 10 kg ( fast han har inte ens märkt det.) Gör allt för att vara fräsch osv.. Springer och borstar tänderna en kvart innan han vaknar så han inte ska klaga på min andedräkt..

Själv beter han sig svinigt och sitter och skämtar om tjejer på tv att hennes skulle han vilja ligga med hit och dit! Säger jag att jag tycker att Måns zelmerlöw sjunger bra så blir han jättearg och tror jag tänder på måns.

KÄnner mig så förbannat värdelös... Jag som tyckte att jag har ryckt upp mitt liv, blivit hälsosam ( för det har jag!) Och så klankar han bara ner på mig... :/

Orkar inte ens ha sex längre.. Känner mig skitful och äcklig.
    Måste tänka på hur jag står går sover, För att inte se ful ut så han ska klaga..

Någon som är i samma situation? Som känner sig "mobbad"  av sin pojkvän/sambo?
    Eller någon som kan tala om för mig hur jag skall hantera detta?

Värdelös på allt. Eller?
  • Svar på tråden Mobbad/nertryckt av min pojkvän
  • etthjerta

Vad du ska göra? DUMPA GRISEN TILL POJKVÄN!!

Fy fan att han ens tror att han får bete sig så! Man säger ju inte så till nån man älskar,eller hur?
    Han verkar rakt igenom otrevlig i mina ögon. Har han själv en så usel självkänsla att han måste trycka ner dig för att må bättre själv?
    Hur som så ska du inte acceptera nåt sånt! Säg åt honom att om han säger ett enda ord till om din vikt,hårfärg,kläder,utseende och beteende så får han hitta nån annan att vara med! Han får gilla dig som du är eller inte alls!

• kille33

DEt finns inga genvägar till det perfekta ljudet!

• Frontline
    kille33 skrev 2011-07-19 13:21:52 följande:
    DEt finns inga genvägar till det perfekta ljudet!
    Eeeeeh vad?
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • rosadenrosa

Någon som varit i liknande situation?

• etthjerta
    rosadenrosa skrev 2011-07-19 13:27:47 följande:
    Någon som varit i liknande situation?
    Aldrig och skulle aldrig acceptera det heller! Men förstår samtidigt at det inte änns så lätt att bara lämna honom heller.. Men nånstans.. Svalnar inte dina känslor för honom ju mer han håller på?Obestämd
  • rosadenrosa

Jo en del av mig hatar honom...
    Den andra älskar honom..

Känner det dock ändå som att det är mitt fel. Vore jag tillräckligt smal och perfekt vore det j inte såhär. Helt fel! jag vet! Men jag fastnar i det på något vis...
    Sen önskan om att det kanske tar slut på "klankandet" en vacker dag...

• etthjerta
    rosadenrosa skrev 2011-07-19 13:38:53 följande:

Den andra älskar honom..

Känner det dock ändå som att det är mitt fel. Vore jag tillräckligt smal och perfekt vore det j inte såhär. Helt fel! jag vet! Men jag fastnar i det på något vis...

En sak är säker - DET ÄR INTE DITT FEL!
    Du har bara haft en jäkla otur som måste ha hittat en av dom största grisarna nånsin.. Försök inse att du är värd såå kt bätre och at dig ur det här snarast! Att bli behandlad så av den personen som ska ge en kärlek och respekt är helt fel! Försök vara stark och fokusera på alla elaka saker han säger och hur ledsen han gör dig. Det kanske är hårt men jag tror faktiskt att det bästa du kan göra är att lämna när det tydligen inte går in i hans huvud det du säger åt honom! Det ska räcka med att du säger ifrån EN gång och han ska sluta.
  • Purpurbräcka

Den andra älskar honom..

Det är inte ditt fel och det handlar inte om hur du ser ut. Han trycker ner dig för att han vill trycka ner dig. Han hade hittat fel hos dig oavsett.

Kräv respekt! Kan han inte ge dig det så har du det bättre ensam än med honom.
  • Ramborg

Bättre att bli förbannad än att bli ledsen. Och när du tröttnat på att behöva gå omkring och vara förbannad jämt så lämnar du honom.

• danijova

Det jag undrar är, varför vill du vara tillsammans med en människa som beter sig på ett sådant sätt som du i vanliga fall (antar jag) skulle avsky att människor gör? Om du inte kan lämna honom för att det är svårt att se vart hans 'felande' ligger i gentemot dig, ta då ett kliv åt sidan och kolla på honom med andra glasögon; är han en sådan människa som du skulle vilja att din bästa väninna eller syster skulle vara tillsammans med? Om inte så ska du vara medveten om att detsamma gäller dig!

Tycker det är dags att du inser att du inte kan förändra honom snabbare än att han hinner sänka dig innan. Det är sällan som dessa människor som engagerar sin tid i att vara elaka mot dem som de anser sig älska, är värda den skada de åsamkar.
    jag vet vad jag talar om........

• Fru Sveden

Du är inte mobbad av din pojkvän du är psykisktmisshandlad om du har tur så stannar det vid psykiskmisshandel om du har otur övergår det till fysiskmisshandel, men när det övergår till fysiskmisshandel är du så nertryckt och du mår så dåligt att du kommer ta på dig skulden att det är ditt fel att han slår. Bara DU ändrar dig kommer han aldrig mer att slå osv.

Jag levde med en man som ständigt tryckte ner mig i ca 2år. När jag tog steget/valet att göra slut var jag deprimerad och hade dödsångest

Idag är det drygt 5,5år sedan det tog slut. Jag trodde inte att det fanns en enda människa som kunde älska mig. Jag var singel i 6 veckor sedan blev jag ihop med en jätte snäll och underbar kille som var raka motsatsen till mitt ex.

Idag har vi varit ihop i drygt 5,5år (dec 2005) vi fick vårt första barn juni 08, gifte oss aug 08 och vi fick vårt andra barn juli 10.

Den stor frågan är väl vill du fortsätta leva som du gör nu för om din kille inte vill gå till en kurator/psykolog eller liknande och ta tag i sina problem så är chanserna att ert förhållande blir bättre väldigt små. Så vill du leva så här resten av livet eller vill du ta steget ut i det okända och försöka hitta lycklig kärlek?

• Jizzie

Psykisk misshandel, gör slut. Vem fan vill vara tillsammans med en så elak människa?

• Livisu
    Frontline skrev 2011-07-19 13:23:30 följande:
    Eeeeeh vad?
    :p Farbror Barbro...

(TS, dumpa. Du är värd någon mycket bättre.)
  • faffner

Jag ställer frågan som jag brukar ställa:

Hade du accepterat samma beteende av din bästa vän?

Din pojkvän ska vara din bästa vän och det ska finnas en ömsesidig respekt mellan er. Man skall inte må dåligt i ett förhållande, och det ska absolut inte vara svårt. Man måste inte ha ett förhållande om priset är att man själv blir nedtryckt och mår dåligt. I din situation hade jag valt att bli singel, ta hand om mig själv och bli lycklig.

• rosadenrosa
    Fru Sveden skrev 2011-07-19 21:15:44 följande:
    Du är inte mobbad av din pojkvän du är psykisktmisshandlad om du har tur så stannar det vid psykiskmisshandel om du har otur övergår det till fysiskmisshandel, men när det övergår till fysiskmisshandel är du så nertryckt och du mår så dåligt att du kommer ta på dig skulden att det är ditt fel att han slår. Bara DU ändrar dig kommer han aldrig mer att slå osv.

Jag levde med en man som ständigt tryckte ner mig i ca 2år. När jag tog steget/valet att göra slut var jag deprimerad och hade dödsångest

Idag är det drygt 5,5år sedan det tog slut. Jag trodde inte att det fanns en enda människa som kunde älska mig. Jag var singel i 6 veckor sedan blev jag ihop med en jätte snäll och underbar kille som var raka motsatsen till mitt ex.

Idag har vi varit ihop i drygt 5,5år (dec 2005) vi fick vårt första barn juni 08, gifte oss aug 08 och vi fick vårt andra barn juli 10.

Den stor frågan är väl vill du fortsätta leva som du gör nu för om din kille inte vill gå till en kurator/psykolog eller liknande och ta tag i sina problem så är chanserna att ert förhållande blir bättre väldigt små. Så vill du leva så här resten av livet eller vill du ta steget ut i det okända och försöka hitta lycklig kärlek?
    Tack för ditt svar. Känns ändå "bra" att det finns fler som jag. ( Förlåt, menar det inte att jag tycker det är bra på något vis, hoppas du förstår vad jag menar!)
    Men jag trodde/ har känt det som att jag är ensam i hela världen om det här.

Känner mig så himla dum på något vis... Vet ju hur himla fel allt är.. Men känns ändå som någon slags känsla att " det händer inte mig". "Det kan väl inte hända mig?"
    Jag menar, Jag fattar inte hur jag kan tillåta det här.. Hur det blev såhär.. Inget va ju såhär från början utan det växte sig fram sakta men säkert.

Känner mer och mer skuld att det verkligen är mig det är fel på. Varje dags upprepning från honom blir ungefär som att jag sakta men säkert övertalas. Fast det skriker inom mig att det är så himla fel...
  • Ochsåvidare

Jag har exakt likadant. Dumpa är lätt att säga, men svårt att genomföra. I alla fall för min del som har barn med honom. Det finns ju trots allt fina stunder med honom också. Men jag börjar fundera på om inte allt det negativa väger tyngre.
    Idag sa jag åt honom att skärpa sig eller så lämnar jag honom. För jag har också rätt att må bra. Det gör du med! Stå upp för dig själv, hur svårt det än är så känns det bättre när man ställt sig stadigt. Välj att må bra!

Svar på tråden Mobbad/nertryckt av min pojkvän