• Lovey

    Har du skänkt pengar för att hjälpa Afrika?

    Varje dag läser man om svälten i Afrika, om hur den blir värre och värre. Det gör så ont att läsa om de .

    Hjälper du till genom att skänka pengar?

    Har du skänkt pengar för att hjälpa Afrika? 

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du skänkt pengar för att hjälpa Afrika?
  • Loriyana

    Nej. Jag skulle aldrig skänka pengar till Afrika. Den kontinenten är korrupt, de som har makten är korrupta människor och välgörenhetspengarna går alldeles för lätt in i deras fickor istället för till de behövande. Det pumpas otroligt mycket pengar in i Afrika och det mesta går till fel människor.

    Ok, jag har köpt en get eller två.

  • wity

    Nepp, kommer inte heller att göra!


    ♥ Tyra 031010 ♥ Wilhelm 050628 ♥ Alvin 100826 ♥
  • Lovey

    Jag funderar på ska, ska inte .

    Men är det inte så att de får väldigt mycket hjälp varje år från länder runt omkring, eller har jag fel för mig?

    Det är så synd att det drabbar de som behöver pengarna och hjälpen allra mest bara  


    Loriyana skrev 2011-07-21 10:08:14 följande:
    Nej. Jag skulle aldrig skänka pengar till Afrika. Den kontinenten är korrupt, de som har makten är korrupta människor och välgörenhetspengarna går alldeles för lätt in i deras fickor istället för till de behövande. Det pumpas otroligt mycket pengar in i Afrika och det mesta går till fel människor.

    Ok, jag har köpt en get eller två.
     Det är ju helt klart en tankeställare. Men om man tex skänker till en organisation så går väl en viss del av pengarna till de som verkligen behöver, eller?
  • oOMayaOo

    Din fråga är lite konstigt formulerad tycker jag. Vad menar du när du frågar om man skänkt pengar för att "hjälpa Afrika"? Om du syftar på svälten vid nordöstra Afrika, afrikas horn, så nej, jag har inte skänkt några pengar som är öronmärkta för det. Varför? Jag litar inte på dem som samlar in pengarna. Men jag betalat skatt, så jag bidrar ändå.

  • Lovey
    oOMayaOo skrev 2011-07-21 10:14:19 följande:
    Din fråga är lite konstigt formulerad tycker jag. Vad menar du när du frågar om man skänkt pengar för att "hjälpa Afrika"? Om du syftar på svälten vid nordöstra Afrika, afrikas horn, så nej, jag har inte skänkt några pengar som är öronmärkta för det. Varför? Jag litar inte på dem som samlar in pengarna. Men jag betalat skatt, så jag bidrar ändå.
    Jag är inte så bra på att formulera. Men du förstod hur jag menade
  • Naoko

    Inte specifikt för att hjälpa Afrika, däremot tror jag att de organisationer jag har skänkt till verkar även där.


    Jag tror inte att man kommer åt svält genom att skänka pengar till mat, jag tror att man kommer åt svält genom att arbeta för demokrati.


    There used to be a real me, but I had it surgically removed
  • Zenobia

    Nopp, har gjort andra saker. Har bland annat varit där nere när ja gick en utbildning 1 månad för många år sen dock.
    Sen skänker jag kläder som senare säljs eller går vidare dit.

  • josephine89

    Jag skänkte till organisationer förut, men nu har jag slutat med det då jag har lärt känna en del personer i östra afrika som jag skänker pengar till direkt när jag vet att de verkligen behöver det till skola, hus osv. Men det är väl få som har möjlighet till det...
    Jag kommer inte skänka pengar till den här svältkatastrofen även om den är hemskt och man vill hjälpa. Jag tror på att istället främja demokrati och fred och försöka bygga upp de drabbade länderna för att undvika fler svältkatastrofer i framtiden, och det måste nog till största del ske innifrån.

  • Ari Gold

    Jag känner mig oerhört kluven till att bidra ekonomiskt till en terrororganisation som försökt vinna politiska poänger genom att slänga ut alla hjälparbetare och hävda att "vi klarar oss själva". Det är fruktansvärt att människor svälter men hjälpen måste ges på ett sätt som inte gynnar al-shabab för då rullar problemet bara vidare.


  • Anova

    Jag är osäker på att ge pengar till större organisationer. Någon gång har jag givit pengar via något kyrkligt biståndsprojekt och har givit pengar direkt till projekt där jag har haft vänner som arbetat. Jag tycker givetvis det är otroligt trist att Afrika drabbats av en ytterligare svältkatastrof och lider med folket.. Men ger jag pengar till en större organisation är jag ju aldrig säker på att pengarna hamnar hos den svältande pojken, den kan lika gärna hamna hos den rika farbrorn som sitter på ett tryggt kontor i Västvärlden.

  • Jennie med ie

    Nej inte medvetet så att säga. Jag stödjer ett par organisationer som sedan i sin tur kan fördela resurser dit men jag har inte skänkt riktat dit. Jag väljer att fokusera mitt stöd till bl a Amnesty och Djurens rätt (inte enbart med pengar utan även tid, saker, engagemang o s v) och ger aldrig vid särskilda galor och insamlingar.


  • Livisu

    Ja, skänkte 350:- till Unicef i det syftet, dvs. barnen som svälter i Östafrika är det väl?

Svar på tråden Har du skänkt pengar för att hjälpa Afrika?