• Helena H

Min 1-åring vaknar för tidigt!

Hej! Jag har tre barn, en flicka på 5 år, en pojke på 2,5 och en pojke på 1 år. Mina två äldsta har haft sina berg-och-dalbanor när det gäller nattsömn, men det har alltid gått att relatera till ett steg i deras utveckling, eller sjukdom, tänder osv. Vår minsting däremot, vaknar kl 5 varje morgon och har gjort så varenda morgon (i alla fall mellan halv fem och halv sex) sedan december, så alltså i 7 månader nu. Jag håller på att bli tokig, ärligt talat! Nu tycker jag att vi har provat allt för att han ska börja sova lite längre. En timme till hade varit tillräckligt, men vi lyckas inte. 
    Vi har provat att lägga honom senare på kvällen, men det gör ingen skillnad förutom att han är övertrött och supergnällig på kvällen, så det känns helt fel. Dessutom vill jag att alla barnen går och lägger sig samtidigt, eftersom det blir en mysigare läggtid då. Det brukar vara vid 7-7.30 på kvällen som barnen går och lägger sig.
    Vi har provat att byta blöja på honom när han vaknar, ifall han är obekväm med en full blöja, men då vaknar han bara till ordentligt istället, och det går inte alls att lägga honom efteråt.
    Vi har provat att sitta och sjunga och gunga med honom för att få honom att somna om, men han vill inte alls kramas. Han vill inte ens att jag stryker honom över pannan eller klappar honom över ryggen när han ligger i sängen. Han puttar bara bort mina händer och skriker.
    Vi har provat att lägga honom hos oss i vår säng, men han skriker bara vi tar in honom i vårt rum, för han är inte intresserad av att sova mer, och om vi lägger honom mellan oss i sängen så börjar han direkt att klättra på oss och krypa runt.
    Vi har provat att göra en flaska välling till honom och se om han somnar igen efter det, men efter vällingen (som han gärna dricker) vill han leka och skriker om vi försöker lägga honom.
    Vi har provat att låta honom leka själv i sitt rum eller i vårt rum, medan vi går och lägger oss själva, så att vi åtminstone får sova, men han vill inte leka själv. Han vill att alla andra ska stiga upp också, i alla fall att jag ska stiga upp med honom, så han gråter och skriker tills vi hämtar honom.
    Vi har till och med provat att låta honom gråta i sängen, och hoppas att han somnar om själv, fastän det gör ont i hjärtat att göra så, men han slutar inte skrika och gråta. Fastän vi går in var 5:e minut och lägger honom igen så reser han sig direkt upp och skriker, och vi höll på så i 45 minuter tills vi gav upp eftersom alla andra ändå redan hade vaknat och då kunde vi lika gärna stiga upp.
    Saken är den att han fullkomligt gallskriker, så högt det bara går, från första sekund som han öppnar ögonen och sen gallskriker han tills vi tar upp honom, går ner och gör välling och sedan sitter och leker eller gosar i soffan. Han tvingar sig till vad han vill genom att skrika så högt, och det är oftast jag som stiger upp, eftersom jag vet att min man behöver sova för att kunna jobba sedan, och jag vill inte väcka de andra barnen heller.
    Jag vet att han är trött fastän han vaknar, eftersom han gnuggar ögonen och gäspar hela tiden han är vaken, och om jag lägger honom i sängen efter 1,5 timme så somnar han direkt.
    Han verkar ha kommit in i sin egen lilla dygnsrytm, men den fungerar inte för resten av familjen. Eftersom det här har hållit på så länge, så kan jag inte längre koppla det till varken utvecklingstadie, sjukdom eller tänder. Jag börjar förlora tålamodet när jag tvingas upp kl 5, och jag vill inte heller behöva lägga mig kl 9 på kvällen och missa värdefull ensamtid med min man bara för att kunna stiga upp i ottan. Vad kan vi göra för att få vår lille pojke att börja sova längre?

• Svar på tråden Min 1-åring vaknar för tidigt!
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Du har verkligen prövat alla metoder för att få din yngste son att sova lite längre på mornarna.
    Det du bland annat har konstaterat är att det inte går att tvinga barn att sova. Därför måste man hitta ett sätt att hantera just det barnets sömnrytm.
    För mig låter det som om han vaknar av att han är hungrig och har sovit färdigt och då är det omöjligt att få honom att somna om. Att han sedan somnar igen 1,5 timme senare antyder att han har kvar en del av spädbarnsmönstret att sova - vakna - äta - sova -vakna-äta. Du uppger inte om han har ytterligare sovstunder under dagarna och hur långa de i så fall är. Men den totala sovtiden har ju också betydelse.
    Som förälder strävar man ju efter att barnen ska få samma sovmönster som man själv, och att man dessutom får sin vuxentid. Detta är ett mål och ett förståeligt behov som det tar olika lång tid för barn att anamma.
    När barnet är så litet som 1 år har de vanligtvis inte anpassat sig efter föräldrarnas mönster än. Din lille son verkar dock ha vant sig vid att somna tidigt på kvällen och sover 10 timmar i sträck vilket får anses bra.
    Som du hör så är mitt svar att du inte kan få din pojke att sova längre tid, men om du är beredd till egna eftergifter så är det att lägga honom lite senare och dig själv lite tidigare tills den här vanan bryts.
    Be pappa ta några tidiga mornar, om inte annat när han är ledig så blir det inte lika betungande.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark

Svar på tråden Min 1-åring vaknar för tidigt!