• pappa01

Gemensam vårdnad, tvist.

Hej.

Är en pappa som har problem i en vårdnadsfråga.

Jag och mitt ex har varit tillsammans i ca 10 år, vi har en son på 6 och hon en dotter i övre tonåren sedan tidigare. Hon ville göra slut i maj, hon ville vara fri och få tid för sej själv sa hon.

De sista tre åren har vi varit särbo pga att hon läser på högskola. Hon fick inte ro att plugga hemma pga barnen,jag lyckades ordna en lägenhet till i samma område.
    Hon har vårdnaden om sonen pga att vi inte var gifta och eftersom vi planerade att flytta ihop efter hennes studier igen såg jag ingen anledning att ändra.
    Under de här åren har jag haft sonen ca 75-80% av tiden. jag har skött allt med dagis,lämnat och hämtat, föräldramöte suttit i styrelsen (koperativ). Helgerna går till hans fotbollsträning, innebandy, simskola. Mitt ex har varit ca 5 ggr på hans aktiviteter sista året.
    Jag har en väldigt bra arbetsgivare som känner till situationen och låter mej komma och gå som jag vill så jag slipper dra upp sonen kl 6, lämnar vid 8 och hämtar halv 5.
    Jag har betalat alla räkningar för oss bägge utom hennes hyra hela tiden.
    Sista 2 månaderna har han sovit hos henne 3 nätter, Hon var på praktik utomlands i en månad, kom hem, hade pojken 2 nätter, behövde "tid för sej själv" igen 3 dar, hade honom en natt och reste sedan och hälsade på en vänninna i 8 dar.
    Jag har försökt få henne att gå med på gemensam vårdnad men hon vägrar. Förlorar bostadsbidrag, underhåll säger hon, hon tycker också det är för tidigt efter separationen.
    Nu har hon begärt att jag ska betala underhåll via FK, vilket jag vägrar!
    Hon är egentligen ingen dålig mamma och sonen vill ju självklart vara hos oss båda.

Efter en hetsig diskussion polisanmälde hon mej för hot!!!
    Jag hade kontakt med advokat och samma dag jag skulle dit ändrade hon sej, jag avbokade. När jag kom med papprena vägrade hon skriva under med tidigare motivation. Får vänta i 6 veckor på nytt möte pga semester....
    Har försökt med allt för att få med henne på samtal hos kommunen men hon vägrar...
    Jag vill helst inte gå till domstol, tycker att alla förlorar på det, sedan är min ekonomi lite skral
    efter 3 år med dubbla utgifter. Jag är också livrädd att förlora, jag har ingen som helst erfarenhet av sånt här.
    Tacksam för råd och tips från er,
    hur funkar det, vad ska jag göra/inte göra, säga/inte säga?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-24 12:14
    Har även betalat hyran för henne på sommaren ,tidigare år kommer jag på nu, 7-8 ggr totalt. Hon har inte kunnat jobba så mycket på sommarlovet, hade ju inte hunnit hälsa på släkt och vänner då.....

• Svar på tråden Gemensam vårdnad, tvist.
  • pappa01

Åter en dag med nya händelser. Jag hämtade sonen i tisdags (med en dags varsel) tog ledigt från jobbet resten av veckan, skulle ha honom till söndag var det bestämt! Fick sms från mamman i förmiddags om att hon skulle hämta honom i eftermiddag!!! Varför frågade jag, jag vill träffa honom skrev hon, jag saknar honom. Ringde advokaten och bad om råd, hon frågade om jag tänkte lämna honom och jag sa ja, har jag något val? Minns inte vad hon svarade riktigt mer än att hon skulle skynda på processen.
    Jag svarade mamman via sms att jag ansåg detta var umgänges sabotage men att jag gick med på det under protest.
    Frågade sedan när hon skulle lämna honom till mej igen? Det har hon fortfarande inte svarat på.
    Jag lämnade honom till halvsystern innan mamman kom från jobbet, var på väg att explodera så ville inte träffa henne.
    Till saken hör att jag inte träffat honom på 2 veckor, han som är van att vara med mej jämt, släppte mej inte ur sikte en sekund, kunde inte ens gå för att hämta posten utan att han måste stå i dörren och titta så jag inte försvann...
    Han vägrade att sova ensam i sitt rum utan skulle absolut sova med pappa bägge nätterna!

Jag undrar vad mamman egentligen säger om mej?

• Anonym

Hej igen.

Fick hämta honom igen på fredag em.... Halvsystern lämnade över som vanligt.
    Hade honom till söndag då mamman skrev att hennes dotter skulle hämta efter jobbet vid 5 tiden.
    Jag fick senare höra att mamman kom hem vid 8 tiden. Vid ungefär 14 måndag morgon ringer mamman till mej på
    jobbet mer eller mindre hysterisk och skriker att jag får hämta honom för hon klarar inte av honom, det visar sej att han har varit bråkig med mamman och sagt dumma saker.
    Jag får inte veta vad han sagt men hon skriker att jag måste komma och hämta honom och att jag ska ta med mej pappren för nu ska hon skriva under...
    Jag förklarar att jag är uppbokad på jobb och det är inskolning som hon har sagt att hon inte vill ha med mej på!
    Hon svarar att jag kan lämna honom hos henne på morgonen innan jobbet så går hon dit med honom.
    I går kväll sa hon att hon ville ha honom hela veckan till på söndag...
    Jag sa att jag ville att min advokat skulle ordna med allt men det vill hon inte höra talas om för hon skulle minsann inte prata med henne.
    Det var ju bara för mej att hämta honom, jag satt länge och pratade med honom och försökte att förstå varför det hade blivit bråk.
    Till slut kom det fram att mamman träffat en ny som hon tydligen mer eller mindre försökt pressa sonen att tycka om.Det gör han inte sa han, för att "han försöker låtsas att han är min pappa".
    Det han berättade tyckte jag inte var vidare smart agerat av henne.
    Jag kan ju inte lita på att allt han säger ar sant men om bara en del är det så måste jag omvädera mina tankar om henne som mor.
    Jag börjar bli tämligen trött på detta ändrande hela tiden, om hon har en ny skiter jag rent ut sagt i men jag måste få lite ordning för sonens skull.
    Jag kommer att gå till FM i morgon och visa upp sms konversationen för dom, och förklara att nu stannar han hos mej tills hon har lugnat ner sej, sedan får advokaten lösa resten.
    Hoppas bara att det inte ligger mej till last senare.

• Anonym (kämpande)

Nu har jag inte läst hela tråden, men tycker det är kanon att du ts vill kämpa för ditt barn. 

Min sons pappa har knappt varit delaktig under sonens första år.  
    Förra sensommaren/hösten tog JAG kontakt med honom och vi började träffas alla tre. Flöt på bra under några månader och vi ansökte om gemensam vårdnad.
    Nu så skiter han i sin son totalt. Jag ska starta en vårdnadstvist där jag kräver ensam vårdnad. Och det gör jag för sonens skull. Sonen bor i en stödfamilj ibland, så pappan och jag har ingen kontakt. Men till våran soc har han sagt att vi inte kan samarbeta. Men det är han som vägrar prata med mig.  

Så jag hoppas att du vinner en ev "rättegång"

Fler pappor borde vara som du! 

• pappa01

Tror nog inte att någon vettig advokat råder henne att gå upp i rätten, då jag har alla från dagis till till idrottsklubbarna på min sida.
    Jag har gott hopp om att detta är löst innan tingsrätten.

Från början fick jag många råd osv i detta forum som jag uppskattar och jag är väldigt tacksam!!!
    På senare tid har det på många sätt varit lika viktigt att få utlopp för all frustration jag känner när jag inte kommer någonstans. När man känner att man får ut mer av att köra huvudet i väggen, går osökt tankarna till dom föräldrar
    som har kämpat år ut och år in....
    Hur orkar dom...?

• korp3n
    pappa01 skrev 2011-08-08 21:57:32 följande:
    Tror nog inte att någon vettig advokat råder henne att gå upp i rätten, då jag har alla från dagis till till idrottsklubbarna på min sida.
    Jag har gott hopp om att detta är löst innan tingsrätten.

Från början fick jag många råd osv i detta forum som jag uppskattar och jag är väldigt tacksam!!!
    På senare tid har det på många sätt varit lika viktigt att få utlopp för all frustration jag känner när jag inte kommer någonstans. När man känner att man får ut mer av att köra huvudet i väggen, går osökt tankarna till dom föräldrar
    som har kämpat år ut och år in....
    Hur orkar dom...?
    Det gäller ens barn, det är där man hittar styrkan. Kärleken till sina barn att man vill ge dem en trygg miljö och en kärleksfull miljö. Har kämpat i mer än 3 år och kampen fortsätter varje dag. 
  • Jonas 183

Jag är med om nästan exakt samma sak. vi har redan varit i rätten 1 gång. nu ny tur med advoketer o tingsrätt! ja trodde det var om mitt ex jag läste ! Hon är nämligen exakt likadan! Ringer o säger ja ska komma o hämta sonen helt plötsligt! Hysterisk!

• pappa01
    Jonas 183 skrev 2011-08-09 17:45:26 följande:
    Jag är med om nästan exakt samma sak. vi har redan varit i rätten 1 gång. nu ny tur med advoketer o tingsrätt! ja trodde det var om mitt ex jag läste ! Hon är nämligen exakt likadan! Ringer o säger ja ska komma o hämta sonen helt plötsligt! Hysterisk!
    Mitt ex har ingen syster med omyndiga barn vad jag vet.
    Ungefär samma sak hände idag som igår, sonen och mamman ringde och sa att han skulle sova hos henne.
    Tog ca 90 minuter innan jag fick sms från henne om att måste hämta honom,då hade dom blivit oense om tv tittande!!!
    Efter en stund gav jag mej och sa att jag är där om fem min, jag tar med papprena om GV så kan du skriva under,
    jag orkar inte idag blev svaret!
    Det var inte oväntat......
    Nu ska jag lämna honom till henne när jag åker till jobbet i morron, så ska hon ta honom till inskolningen. Jag ska hämta
    på eftermiddagen då hon ska jobba kväll.
    Har tyvärr inte lyckts nå FR idag och be om råd, väntar på att dom ska ringa tillbaks.
  • Nina88

Fråga bruden om hon tycker de e rätt o skicka barnet fram o tebax som en vante !?!? Hur fasiken tänker hon?!
    Låt honom stanna hos dig om hon inte kan klara av honom själv, låt honom vara där varannan helg !!

• pappa01
    Nina88 skrev 2011-08-09 21:29:24 följande:
    Fråga bruden om hon tycker de e rätt o skicka barnet fram o tebax som en vante !?!? Hur fasiken tänker hon?!
    Låt honom stanna hos dig om hon inte kan klara av honom själv, låt honom vara där varannan helg !!
    Jag är mer och mer övertygad om att hon har problem med sej själv,vi var tillsammans i nästan 10 år och jag känner inte igen henne längre, har alltid haft höga tankar om henne som mamma även om vi bråkat ibland.
    Ska försöka behålla sonen hos mej fom i morgon em, men vill gärna ha ett möte med FM först och visa hennes sms.
    Kan vara bra om dom är informerade eftersom jag inte har ett umgängesavtal.
Svar på tråden Gemensam vårdnad, tvist.