• pappa01

Gemensam vårdnad, tvist.

Hej.

Är en pappa som har problem i en vårdnadsfråga.

Jag och mitt ex har varit tillsammans i ca 10 år, vi har en son på 6 och hon en dotter i övre tonåren sedan tidigare. Hon ville göra slut i maj, hon ville vara fri och få tid för sej själv sa hon.

De sista tre åren har vi varit särbo pga att hon läser på högskola. Hon fick inte ro att plugga hemma pga barnen,jag lyckades ordna en lägenhet till i samma område.
    Hon har vårdnaden om sonen pga att vi inte var gifta och eftersom vi planerade att flytta ihop efter hennes studier igen såg jag ingen anledning att ändra.
    Under de här åren har jag haft sonen ca 75-80% av tiden. jag har skött allt med dagis,lämnat och hämtat, föräldramöte suttit i styrelsen (koperativ). Helgerna går till hans fotbollsträning, innebandy, simskola. Mitt ex har varit ca 5 ggr på hans aktiviteter sista året.
    Jag har en väldigt bra arbetsgivare som känner till situationen och låter mej komma och gå som jag vill så jag slipper dra upp sonen kl 6, lämnar vid 8 och hämtar halv 5.
    Jag har betalat alla räkningar för oss bägge utom hennes hyra hela tiden.
    Sista 2 månaderna har han sovit hos henne 3 nätter, Hon var på praktik utomlands i en månad, kom hem, hade pojken 2 nätter, behövde "tid för sej själv" igen 3 dar, hade honom en natt och reste sedan och hälsade på en vänninna i 8 dar.
    Jag har försökt få henne att gå med på gemensam vårdnad men hon vägrar. Förlorar bostadsbidrag, underhåll säger hon, hon tycker också det är för tidigt efter separationen.
    Nu har hon begärt att jag ska betala underhåll via FK, vilket jag vägrar!
    Hon är egentligen ingen dålig mamma och sonen vill ju självklart vara hos oss båda.

Efter en hetsig diskussion polisanmälde hon mej för hot!!!
    Jag hade kontakt med advokat och samma dag jag skulle dit ändrade hon sej, jag avbokade. När jag kom med papprena vägrade hon skriva under med tidigare motivation. Får vänta i 6 veckor på nytt möte pga semester....
    Har försökt med allt för att få med henne på samtal hos kommunen men hon vägrar...
    Jag vill helst inte gå till domstol, tycker att alla förlorar på det, sedan är min ekonomi lite skral
    efter 3 år med dubbla utgifter. Jag är också livrädd att förlora, jag har ingen som helst erfarenhet av sånt här.
    Tacksam för råd och tips från er,
    hur funkar det, vad ska jag göra/inte göra, säga/inte säga?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-24 12:14
    Har även betalat hyran för henne på sommaren ,tidigare år kommer jag på nu, 7-8 ggr totalt. Hon har inte kunnat jobba så mycket på sommarlovet, hade ju inte hunnit hälsa på släkt och vänner då.....

• Svar på tråden Gemensam vårdnad, tvist.
  • Anonym (insatt)
    pappa01 skrev 2011-08-09 22:59:32 följande:
    Jag är mer och mer övertygad om att hon har problem med sej själv,vi var tillsammans i nästan 10 år och jag känner inte igen henne längre, har alltid haft höga tankar om henne som mamma även om vi bråkat ibland.
    Ska försöka behålla sonen hos mej fom i morgon em, men vill gärna ha ett möte med FM först och visa hennes sms.
    Kan vara bra om dom är informerade eftersom jag inte har ett umgängesavtal.

Nej de kan inte använda information som inte barnets mamma känner till. Att liera sig med dig på ngt sätt skulle kunna göra dem jäviga i en ev kommande utredningssituation ....
  • pappa01

Idag fick jag papper från FK. Hon har begärt underhållsstöd via dom från 1 juli.

Där står: sökande uppger att du inte varaktigt bor med barnet sedan 1 mars 2008, sökanden uppger också att du inte betalat något underhåll för barnet....

Jag pratar med en xxxxx på FK och förklarar att jag betalt hennes räkningar i tre år och är tvungen att göra så tom september och att summan av dessa är mer än dubbelt mot 1273:- / månad. Vidare att sonen bor ca 80% hos mej.

Denne xxxxx förklarar att det måste stå på fakturorna att dom avser underhåll, annars räknas det inte.....

Hur kan FK veta att vi inte har en uppgörelse oss imellan att detta ska räknas som underhåll?

• Anonym (insatt)
    pappa01 skrev 2011-08-10 16:18:20 följande:

Idag fick jag papper från FK. Hon har begärt underhållsstöd via dom från 1 juli.

Där står: sökande uppger att du inte varaktigt bor med barnet sedan 1 mars 2008, sökanden uppger också att du inte betalat något underhåll för barnet....

Jag pratar med en xxxxx på FK och förklarar att jag betalt hennes räkningar i tre år och är tvungen att göra så tom september och att summan av dessa är mer än dubbelt mot 1273:- / månad. Vidare att sonen bor ca 80% hos mej.

Denne xxxxx förklarar att det måste stå på fakturorna att dom avser underhåll, annars räknas det inte.....

Hur kan FK veta att vi inte har en uppgörelse oss imellan att detta ska räknas som underhåll?

Men om det är så så upplyste väl du om det? Annars är det självklart så att lagstiftningen gör skillnad på underhåll till barn och andra ekonomiska transaktioner man kan ha sinsemellan ....
  • pappa01

Självklart gjorde jag det, men vi har som vanligt inte skrivit något om det, bara muntligt.
    Säkert en viss skillnad men jag har aldrig hört talas om någon som struntar i underhållet och betalar teleräkningen i stället...
    Någon erfarenhet av att dra sådant till rätten, någon?

• Kjell2
    pappa01 skrev 2011-08-10 17:15:22 följande:
    Självklart gjorde jag det, men vi har som vanligt inte skrivit något om det, bara muntligt.
    Säkert en viss skillnad men jag har aldrig hört talas om någon som struntar i underhållet och betalar teleräkningen i stället...
    Någon erfarenhet av att dra sådant till rätten, någon?

Ta detta med din advokat.

Viktig att du kan visa hur boendet har varit, t ex genom dagboksanteckningar.

Nästa råd - sluta betala mer till henne från och med nu! 

• pappa01
    Kjell2 skrev 2011-08-10 17:21:10 följande:
    Ta detta med din advokat.

Viktig att du kan visa hur boendet har varit, t ex genom dagboksanteckningar.

Nästa råd - sluta betala mer till henne från och med nu! 

Jag betalar bara de räkningar som står i mitt namn men som gäller hennes address. Allt är uppsagt men jag får betala vissa tom september pga uppsägningstid.
    Jag har intyg från dagis på att det är jag som skött lämning och hämtning och inga problem att bevisa att han bott hos mej den tid jag säger, enligt dagis är det mer än jag trodde.
  • Anonym (behåll kallelser)

Vet du, jag tror du får enskild vårdnad om du tar med dig all kommunikation/bevisföring till tings.
    Det som faktiskt är bra (fast sorgligt också) är att hon har sådan tilltro till dig att hon lämnar barnet till dig när hon inte klarar av att vara med honom. Det visar på ngn form av självinsikt iallafall. Det är en stor tröst i eländet att barnet slipper vara där när hon är under isen. FAst det är ju bedrövligt tråkigt att hon inte fixar vara med barnet.
    Du borde vara självklar som vårdnadshavare.

• pappa01

Advokaten har också frågat om vi inte ska yrka på enskild vårdnad men jag är tveksam, jag vill ju att bägge ska ha samma rätt i olika frågor.
    Jag vill ju inte ta något ifrån henne men ha samma rätt. Däremot vill jag ha boendet utifrån från flera aspekter, dels att det fungerar bättre hos mej,Sonens och mina konflikter utspelar sej nästan enbart på morgonen när han är trött och inte vill vakna i tid till dagis /förskolan.
    Sedan fungerar det inte bra mellan mamman och pojken och det innebär förutom slitningar mellan dom att även
    den tid jag planerat för mina intressen inte blir av.
    Det har varit ofta jag har behövt ställa in planerade saker i sista sekunden i sommar pga att hon ändrar sej.
    I bland undrar jag om hon har som taktik att djävlas med mej, för hon vet att jag aldrig skulle säga nej...

Vet nu också att hon inte har någon jurist då hon har skickat ca 20 sms idag, om allt från att hon skulle bli galen om jag tog sonen, om jag skulle kräva tillbaka pengar som jag betalat henne, om hon skaffade en advokat skulle det minsann bli nästan gratis för henne, sonen har bott mer hos henne, att jag gjorde detta för att jag var svartsjuk osv... (hon skulle bara veta hur glad jag är att slippa henne efter allt detta).
    Jag svarade att jag vill inte ha dina pengar, i övriga frågor kontakta min advokat! Svarsfristen löper ut i morgon, nästa fredag lämnas stämningen till tingsrätten.
    Hoppas verkligen att hon blir resonlig så det går att lösa, även om jag skulle vinna i rätten så skulle jag känna mej som en förlorare...

• Anonym (behåll kallelser)

Men klarar ni samarbeta vid gemensam vårdnad? Vid enskild kan ni ända försöka ha ett gott samarbete fastän det finns fastställt umgänge (som ni kan utöka om dte känns ok). Jag tror att det bara blir förlängd pina med fortsatta SMS; hip som hap för barnet etc etc. Men förhoppningsvis har jag fel.

• TyraPaloma

Jag tycker du ska vänta tills ni har varit isär lite längre. Då såren inte är färska.

Att gå igenom en vårdnadstvist är det värsta jag har gjort. någonsin. Konstant rädsla att jag skulle bli den som förlorade (vann dock, om man nu någon sin kan vinna en tvist om barn). Kanske kan ni komma överens om ni väntar lite?

Det finns som sagt inga garantier för någon i en tist. En sak är i alla fall säker, en vårdnadstvist gör inte att man samarbetar bättre - tvärtom. Det skapar konflikt efter konflikt så om man inte måste så låt bli, om inte för sin egen så för barnets skull.

Svar på tråden Gemensam vårdnad, tvist.