• pappa01

Gemensam vårdnad, tvist.

Hej.

Är en pappa som har problem i en vårdnadsfråga.

Jag och mitt ex har varit tillsammans i ca 10 år, vi har en son på 6 och hon en dotter i övre tonåren sedan tidigare. Hon ville göra slut i maj, hon ville vara fri och få tid för sej själv sa hon.

De sista tre åren har vi varit särbo pga att hon läser på högskola. Hon fick inte ro att plugga hemma pga barnen,jag lyckades ordna en lägenhet till i samma område.
    Hon har vårdnaden om sonen pga att vi inte var gifta och eftersom vi planerade att flytta ihop efter hennes studier igen såg jag ingen anledning att ändra.
    Under de här åren har jag haft sonen ca 75-80% av tiden. jag har skött allt med dagis,lämnat och hämtat, föräldramöte suttit i styrelsen (koperativ). Helgerna går till hans fotbollsträning, innebandy, simskola. Mitt ex har varit ca 5 ggr på hans aktiviteter sista året.
    Jag har en väldigt bra arbetsgivare som känner till situationen och låter mej komma och gå som jag vill så jag slipper dra upp sonen kl 6, lämnar vid 8 och hämtar halv 5.
    Jag har betalat alla räkningar för oss bägge utom hennes hyra hela tiden.
    Sista 2 månaderna har han sovit hos henne 3 nätter, Hon var på praktik utomlands i en månad, kom hem, hade pojken 2 nätter, behövde "tid för sej själv" igen 3 dar, hade honom en natt och reste sedan och hälsade på en vänninna i 8 dar.
    Jag har försökt få henne att gå med på gemensam vårdnad men hon vägrar. Förlorar bostadsbidrag, underhåll säger hon, hon tycker också det är för tidigt efter separationen.
    Nu har hon begärt att jag ska betala underhåll via FK, vilket jag vägrar!
    Hon är egentligen ingen dålig mamma och sonen vill ju självklart vara hos oss båda.

Efter en hetsig diskussion polisanmälde hon mej för hot!!!
    Jag hade kontakt med advokat och samma dag jag skulle dit ändrade hon sej, jag avbokade. När jag kom med papprena vägrade hon skriva under med tidigare motivation. Får vänta i 6 veckor på nytt möte pga semester....
    Har försökt med allt för att få med henne på samtal hos kommunen men hon vägrar...
    Jag vill helst inte gå till domstol, tycker att alla förlorar på det, sedan är min ekonomi lite skral
    efter 3 år med dubbla utgifter. Jag är också livrädd att förlora, jag har ingen som helst erfarenhet av sånt här.
    Tacksam för råd och tips från er,
    hur funkar det, vad ska jag göra/inte göra, säga/inte säga?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-24 12:14
    Har även betalat hyran för henne på sommaren ,tidigare år kommer jag på nu, 7-8 ggr totalt. Hon har inte kunnat jobba så mycket på sommarlovet, hade ju inte hunnit hälsa på släkt och vänner då.....

• Svar på tråden Gemensam vårdnad, tvist.
  • Anonym (behåll kallelser)
    pappa01 skrev 2011-08-12 18:36:12 följande:
    Hon inser att det börjar brännas tror jag, sedan tror hon att jag pratar illa om henne inför sonen pga att han är väldigt arg på henne.(vilket jag ALDRIG gjort).
    Han vet därimot att det är hon som bryter upp och har sagt typ "jag tycker inte om pappa längre" osv utan att direkt prata illa om mej(tror jag).
    Han älskar ju oss båda och vill att vi ska vara tillsammans som vi alltid varit.
    Mamman kan inte acceptera att han tar mitt parti och försöker "vinna" honom.
    En del av detta är mina antaganden men jag vet att hon har börjat inse att hon ligger illa till i en domstol.
    Barnet börjar kanske också komma i den processen att frigöra sig "en aning" (eller massor!) från sina föräldrar och dte kan ta sig uttryck lite olika. Inte så ovanligt att det blir lite extra i skolåldern. Behöver alltså bara vara en "naturlig" reaktion; barnet ska ju bli stort en dag och "separera" från föräldrarna mm. Lite förenklat.
    Många föräldrar (vet ej säkert men mina egna små oproffsiga och snabba usökningar ger vid handen att det ofta är mammor) verkar ha enorma problem med just detta att barnet är en egen inidivid som behöver frigöra sig och reagerar annorlunda än man är van vid och skyller då gärna på andra (pappan).

Visst spelar säkert situationen i övrigt in och mamman verkar vara i obalans som jag läser ut i dina inlägg. Extra viktigt att finnas där för sitt barn och visa kärlek. "Älska mig mest när jag behöver det minst..."

Hoppas du orkar vara en stabil punkt och FÖRSÖK att inte degradera och tjafsa igång något som jag också läst med "sova-över" i annat inlägg. Mamman är ju instabil och det drabbar förstås barnet mer än dig om du triggar igång något. Lugn och fin, bara! Jobbigt alltid vara resonabel och vuxen men det hänger mycket på dig; du måste vara den som orkar!
  • pappa01

Har nu haft sonen sen i går morse, Det var planeringsdag på fritids i går så jag fick ta ledigt. Verkar som jag ska ha han hela veckan,förklarade att jag var uppbokad på onsdag kväll och undrade om hon i så fall kunde hämta då,vilket inte var något problem sa hon.
    Fick också lite pappar från fritids som hon ville jag skulle fylla i.
    Tittade på dom och såg att det var bla planerings schemat för tider och personuppgifter för att fastställa avgiften.
    Ringde upp henne och förklarade att det här kan inte jag skriva under då jag inte är vårdnadshavare dessutom vet jag inte vilka tider jag ska skriva.
    Hon hade inget svar så jag sa att då skriver jag samma som på dagis i våras. Det tyckte hon blev bra:
    Undrar om hon börjar mjukna nu när hon märker hur mycket jobb det egentligen innebär.
    Jag har bett advokaten avvakta några dagar med stämningen för att se an.
    Hoppas verkligen saken kan få ett slut utan domstol!

• Kjell2
    pappa01 skrev 2011-08-16 18:08:44 följande:
    Har nu haft sonen sen i går morse, Det var planeringsdag på fritids i går så jag fick ta ledigt. Verkar som jag ska ha han hela veckan,förklarade att jag var uppbokad på onsdag kväll och undrade om hon i så fall kunde hämta då,vilket inte var något problem sa hon.
    Fick också lite pappar från fritids som hon ville jag skulle fylla i.
    Tittade på dom och såg att det var bla planerings schemat för tider och personuppgifter för att fastställa avgiften.
    Ringde upp henne och förklarade att det här kan inte jag skriva under då jag inte är vårdnadshavare dessutom vet jag inte vilka tider jag ska skriva.
    Hon hade inget svar så jag sa att då skriver jag samma som på dagis i våras. Det tyckte hon blev bra:
    Undrar om hon börjar mjukna nu när hon märker hur mycket jobb det egentligen innebär.
    Jag har bett advokaten avvakta några dagar med stämningen för att se an.
    Hoppas verkligen saken kan få ett slut utan domstol!

Sluta avvakta - hon kör gummisnoddstaktik. När du drar släpper hon efter lite, när du sen släpper efter drar hon tillbaka hårt.När du hotar med stämning lovar hon samarbete, när du sen slutar kommer löften försvinna

Du måste så fort som möjligt få till bodelning, fastställt schema mm. Skicka in en stämning, inte med syfte att ta det till domstol men för att få henne till förhandlingbordet. Annars kommer du leva på dettas sättet i all framtid.

• pappa01
    Kjell2 skrev 2011-08-16 18:42:06 följande:
    Sluta avvakta - hon kör gummisnoddstaktik. När du drar släpper hon efter lite, när du sen släpper efter drar hon tillbaka hårt.När du hotar med stämning lovar hon samarbete, när du sen slutar kommer löften försvinna

Du måste så fort som möjligt få till bodelning, fastställt schema mm. Skicka in en stämning, inte med syfte att ta det till domstol men för att få henne till förhandlingbordet. Annars kommer du leva på dettas sättet i all framtid.

Det kan mycket väl vara så, hon har ju förhalat hela tiden. Försökte att diskutera ett avtal igår men hon verkar inte förstå skillnaden mellan vårdnad och umgäng, det gjorde visserligen inte jag heller för inte så länge sedan.
    Hon menade att hon bara skulle skriva på gemensam vårdnad och inget annat.
    Advokaten väntar på mitt klartecken för stämningen, var meningen att den skulle vara hos rätten på fredag men jag bad henne avvakta ett par dagar.
    Jag har också svårt att besluta om jag ska stämma för GV eller EV som advokaten ville. Jag har fått för mej att risken att förlora är avsevärt större om jag går för EV eller?
  • Kjell2
    pappa01 skrev 2011-08-16 19:03:09 följande:
    Det kan mycket väl vara så, hon har ju förhalat hela tiden. Försökte att diskutera ett avtal igår men hon verkar inte förstå skillnaden mellan vårdnad och umgäng, det gjorde visserligen inte jag heller för inte så länge sedan.
    Hon menade att hon bara skulle skriva på gemensam vårdnad och inget annat.
    Advokaten väntar på mitt klartecken för stämningen, var meningen att den skulle vara hos rätten på fredag men jag bad henne avvakta ett par dagar.
    Jag har också svårt att besluta om jag ska stämma för GV eller EV som advokaten ville. Jag har fått för mej att risken att förlora är avsevärt större om jag går för EV eller?
    Satsa på GV, EV är ett rent lotteri.

Det viktiga i detta steg är att du får ett fastställ umgängesschema.

• pappa01
    Kjell2 skrev 2011-08-16 19:05:33 följande:
    Satsa på GV, EV är ett rent lotteri.

Det viktiga i detta steg är att du får ett fastställ umgängesschema.

Det är ungefär vad jag har förstått också utav alla svar här, därför är jag rädd att sikta för högt.
    Har mailat advokaten och bett henne förklara sin tankegång.
    Vill inte ta några stora risker nu då jag tror mej ha ett ordentligt försprång.
  • Kjell2
    pappa01 skrev 2011-08-16 19:13:48 följande:
    Det är ungefär vad jag har förstått också utav alla svar här, därför är jag rädd att sikta för högt.
    Har mailat advokaten och bett henne förklara sin tankegång.
    Vill inte ta några stora risker nu då jag tror mej ha ett ordentligt försprång.

Kräv GV och ett vettigt umgängesschema. Följ sen schemat och förök få samarbetet att funka. Gör det inte det kan du försöka med GV men se till att du har rejält på fötterna då.. Räkna med 25% chanas att du förlorar om inte ditt ex är allvarligt sjuk eller i svårt missbruk.
  • Anonym

Kontakta advokat imorgon och stäm henne.

Du har försökt tillräckligt men ingen kan samarbeta ensam, vill hon inte så måste du ta det den tuffa vägen.

• Anonym

Du verkar vara en bra man och pappa.
    Precis som min exman.Vi var gifta ganska länge,2 barn ihop.
    Vi gick isär men han försörjde mig första året vilket jag är evigt tacksam över.

Ni två verkar ändå ha kommit bra överens hela tiden,tills nu.Jag tycker ni två ska sätta er och prata om detta.
    Hon måste kunna bli självförsörjande.Och det är det ni två bör prata om.Ge henne en tid,tex 1-2 månader,som hon får försöka ordna sin situation.Jag förstår allt det där med bostadsbidrag,det är tufft.
    Men vårdnad har väl inget att göra med bostadsbidraget?
    Kolla upp det.Det tror jag inte,utan det är boende och umgänge möjligtvis som kan vara avgörande.

Du har helt rätt,att bråka om vårdnaden är inget roligt,och det är dyrt.Det är tidskrävande,suger musten av en.
    Det är hemskt.Jag har inga sånna erfarenheter då vi två håller sams och hjälps åt.
    Men jag har andra erfarenheter som handlar om annat med annan människa.

MEN jag tycker ni ska ha gemensam vårdnad.För allas skull.Det bör du stå fast vid.
    Jag hoppas att du fortsätter kämpa,utan massa hämnbegär.Undvik bråk till varje pris,men som sagt,det är inte lätt.Jag gillar att du skrivit ganska sakligt om er situation,utan att prata illa om henne.
    För vad som än händer så försök att aldrig prata illa om henne.
    Kä'mpa på,hoppas du får tips så att det löser sig för dig och ert barn,och mamman.Men som sagt,mamman måste börja ta ansvar för jobb och sin ekonomi.
    Jag jobbar heltid,och även extra endel,jag vill oxå hälsa på vänner jämt,träna 5 ddg/vecka,men tiden räcker inte.
    Så är det och det får man göra det bästa av.

• pappa01
    Anonym skrev 2011-08-16 19:44:18 följande:
    Du verkar vara en bra man och pappa.
    Precis som min exman.Vi var gifta ganska länge,2 barn ihop.
    Vi gick isär men han försörjde mig första året vilket jag är evigt tacksam över.

Ni två verkar ändå ha kommit bra överens hela tiden,tills nu.Jag tycker ni två ska sätta er och prata om detta.
    Hon måste kunna bli självförsörjande.Och det är det ni två bör prata om.Ge henne en tid,tex 1-2 månader,som hon får försöka ordna sin situation.Jag förstår allt det där med bostadsbidrag,det är tufft.
    Men vårdnad har väl inget att göra med bostadsbidraget?
    Kolla upp det.Det tror jag inte,utan det är boende och umgänge möjligtvis som kan vara avgörande.

Du har helt rätt,att bråka om vårdnaden är inget roligt,och det är dyrt.Det är tidskrävande,suger musten av en.
    Det är hemskt.Jag har inga sånna erfarenheter då vi två håller sams och hjälps åt.
    Men jag har andra erfarenheter som handlar om annat med annan människa.

MEN jag tycker ni ska ha gemensam vårdnad.För allas skull.Det bör du stå fast vid.
    Jag hoppas att du fortsätter kämpa,utan massa hämnbegär.Undvik bråk till varje pris,men som sagt,det är inte lätt.Jag gillar att du skrivit ganska sakligt om er situation,utan att prata illa om henne.
    För vad som än händer så försök att aldrig prata illa om henne.
    Kä'mpa på,hoppas du får tips så att det löser sig för dig och ert barn,och mamman.Men som sagt,mamman måste börja ta ansvar för jobb och sin ekonomi.
    Jag jobbar heltid,och även extra endel,jag vill oxå hälsa på vänner jämt,träna 5 ddg/vecka,men tiden räcker inte.
    Så är det och det får man göra det bästa av.
    Har försökt prata sedan maj/juni nu, utan något som helst resultat, hon vill vänta säger hon, undrar på vad?
    Kan ju inte tänka mej att hon skulle ha en tanke på att vilja tillbaka.
    Mantalskrivning och bostadsbidrad hänger ihop men han får gärna vara skriven hos henne. Jag skulle ändå inte få något bostadsbidrag. Barnbidraget klarar jag mej också utan.
    Men när hon inte vill lyssna så länge att jag hinner förklara är det inte lätt. Det känns ändå som jag vill försöka allt och lite till, innan jag låter det gå till domstol.
    För mej känns det nästan som att jag misshandlar henne mentalt med mina krav, och ibland känner jag mej smutsig på något sätt.
Svar på tråden Gemensam vårdnad, tvist.