• takida

Hur överleva i nätdejtingdjungeln?!

målar havet blått skrev 2012-06-29 23:51:59 följande:
    Takida det låter precis som mig det där.;D
    Haha, jag trippar inte på tå bara så du vetSkrattande
  • takida
    målar havet blått skrev 2012-06-30 00:05:33 följande:
    Å int behöver du heller...ja skojja lite...ingen har behövt trippa för min skull..;)
  • takida
    Madida skrev 2012-06-30 00:07:03 följande:
    Du får anställa mig!

Men det låter ju inte riktigt sunt. Alltså, hon verkar ju inte helt vanlig om man säger så  
    Ska noga tänka över sakenSkrattande
  • takida

Har återigen tankar på att köpa mig en lägenhet, så oekonomisk att bo i hyres. Hoppas att mina planer denna gång går i låsGlad

• takida
    Chromakey skrev 2012-06-30 00:16:19 följande:
    takida, är du verkligen säker på att du vill göra det nu?
    Jag tror det trots att jag både är singelmorsa och student.. När jag räknar på det så hamnar jag ju på samma kostnad som nu, visst lägenheten jag isf köper är långifrån tiptop men det får jag stå ut med tills jag börjar jobba igen. 
    Men det är flera saker som ska klaffa för att jag ska köpa så det är inte alls säkert att det blir så. Får ta ett snack med kära pappa och se vad han råder mig till.
  • takida
    Chromakey skrev 2012-06-30 00:12:27 följande:
    Jag vet var jag vill flytta nu, Holywood alla är ju lyckliga på film :)
    Som sagt, det är på film Skrattande
  • takida
    Chromakey skrev 2012-06-30 00:34:56 följande:
    Jo jag tänkte bara med tanke på att ränteläget är osäkert, men om du inte behöver låna pengar för att köpa något så är det kanske inget problem. Och så beror det så klart på i vilken prisklass du tittar. 
    Ex:t köpte sin två för nästan 1.5 miljoner i stockholm, jag tror aldrig hon kommer få tillbaka dom pengarna.
    fast jag är oandrasidan så väldigt skeptisk till lån osv och har aldrig tagit något i hela mitt liv, så jag kanske är lite för försiktig. 
    Haha, tyvärr sitter jag inte på några miljoner så ja jag måste ta lån. Min maxgräns är 1.2 ungefär men med låg avgift. Ränteläget är väl kanske inte helt stabilt men det lär heller inte gå upp alltför många procent. Det är ett eftertraktat område och även om värdet inte stiger så betalar jag ju till mig själv på ett helt annat sätt än nu när jag bara kastar alla pengar i sjön. 
  • takida
    Cosan skrev 2012-06-30 00:44:21 följande:
    Det var attans vad det ska vara svårt att hitta någon man passar med. Jag blir knäpp på detta dejtande. 
    Svårt så in i bänken..
  • takida
    Chromakey skrev 2012-06-30 00:48:35 följande:
    Fast det beror ju på hur du ser på det, Jo du får ju inte tillbaka något av hyran på en hyresrätt. Men oandrasidan så har du inga oväntade kostnader om något går sönder i lägenheten osv. Det brukar vara enklare att ha en städade grannar eftersom dom inte har speciellt mycket att sätta emot om hyresvärden vill vräka dom. 
    Oandrasidan har oftast inte slöddret som ställer till oreda råd att köpa insatslägenheter men man kan ju ha otur med någon grannes tonåringar som ska testa stereon varje kväll på sommarlovet osv.
    Hyra slipper du ju inte undan ivilketfall, men den är ju som sagt betydligt lägre på en insatslägenhet. 

Vi satt och räknade på detta på jobbet för ett tag sedan och ska man ha större lägenheter så är det faktiskt billigare att bygga ett nytt hus i vissafall, fast det beror ju iofs på tomtpriser osv; Detta var underförutsättning att man hade bil och så. 
    Det bor inget slödder dr jag bor nu heller så det har ingen betydelse. Tomtpriserna där jag bor ligger på närmre 2 mille så hus är inget alternativ tyvärr. 
    Vanilla ice queen skrev 2012-06-30 00:54:17 följande:
    Men Takida det är väll smart att köpa nu så du har låg kontantinsats och så när du säljer får du ju ut pengar för hela bostadsrätten  till nästa högre kontantinsats? Eller tänker jag tokigt nu?
    Jag har ju inget att lägga kontant visserligen men om jag amorterar av en massa så länge jag bor där så kommer jag ju ha mer att lägga sen såklart. Och jag ser det absolut som en investering för framtiden. 
    Ångar mig lite såhär i efterhand att jag sålde min gamla bostadsrätt när jag gick isär med exet fast hade jag inte gjort det så hade jag heller inte vågat börja plugga så det var rätt klokt iafGlad
  • takida
    Chromakey skrev 2012-06-30 00:59:59 följande:
    Det är inte så kul att ta ett stort lån om räntan går upp, det kan bli ganska betydande skillnad på hur mycket man måste betala per månad. Att det även är inflation på bostadsmarknaden är också ett problem som innebär att man kan förlora mycket pengar när man väl säljer. Det är inte alls någon självklarhet att bostäderna kommer fortsätta gå upp i pris, det är egentligen fantasisummor redan idag för 4 väggar och tak överhuvudet. Men av någon anledning accepterar folk det. 

Skulle du ta ett lån och köpa en bil för 1.x miljoner skulle folk tycka du var dum ihuvudet, med lägenheter har man haft tur och priserna gått uppåt men risken finns att det snart slår i taket och folk måste dumpa sina priser (liknande som det var på 90 talet) för att kunna bli av med sina lägenheter/hus. Som sagt 1 miljon är så otroligt mycket pengar för dom flesta personer i Sverige att du sannolikt inte kommer klara betala av skulden under din livstid- såvida du inte kan sälja lägenheten och få tillbaka lika mycket eller mer som du gett för den inledningsvis. 
    Att vi ska hamna i den spiralen som var på 90-talet med räntor över 10% det tror jag inte kommer att hända. Jag håller dock med om att det är sjuka priser men ser man på det historiskt så är det en investering att äga sin bostad. 
Svar på tråden Hur överleva i nätdejtingdjungeln?!