Anonym (halvtråkig?) skrev 2011-08-13 22:09:37 följande:
Håller delvis med dej, men inte helt. En akademikerutbildning spänner idag över ett område ifrån nämnda sjutsköterska med en väldigt låg lön, till en VD i ett multinationellt bolag med en väldigt hög lön.Jag står ungefär mitt imellan dom men
jag inser att dom två har väldigt olika värderingar!
Jag är själv "akademiker" och inser ofta att jag inte skiljer mej mycket från många av dom som jobbar under mej, tvärtom.
Värderingar är något jag fick med mej hemifrån och har inget med utbildning att göra.
Jag har heller inte sagt att jag (personligen) dissar alla som inte är akademiker. Nu är jag kvinna och det finns inte alltför många manliga sjuksköterskor, men nej jag skulle inte tro att jag skulle ha så mycket gemensamt med en sjuksköterska. Men jag letar heller inte medvetet högavlönade direktörer.
Sen håller jag inte med om att värderingar enbart kommer hemifrån. Sånt änger ihop. Fler från "akademikerhem" studerar vidare än de som kommer från "arbetarhem".
Det känns lite som att du vill göra det till en ekonomisk fråga. Men då ska du väl istället ifrågasätta ifall man ska välja partner efter inkomst? Men det finns nog en hel del som gör det (de flesta kvinor Personligen kan jag inte ta ställning till hur andra gör och jag inte tror att hög lön står i absolut relation till längre utbildning. ).Det står inte på min sida att jag söker en akademiker eller någon som är rik eller tjänar mycket pengar. Men jag vet också att jag oftare attraherar "akademiker" än "arbetare" med den presentationstext som jag har. Det kanske har med att göra
hur jag uttrycker mig helt enkelt.
Och om man inte anser att en person sätter upp kriterier på ett sunt sätt så kanske inte den personen är något att ha i alla fall.