• Anonym (less)

Skulle ni köpt en Iphone till en 11-åring med abonnemang för 388 kr i månaden?

Vi har haft det halvknackigt med ekonomin ett tag och så tappade sambons11-åring bort sin telefon. Hon ville ha en ny telefon, och det skulle vara en Iphone. Mamman kollade upp ett abonnemang på en Iphone 3 som skulle kosta 199:-/mån och då fick man ringa och surfa för den summan också. Det var väl vid smärtgränsen tyckte jag men ok. Sambon och dottern åkte iväg och kommer hem med ett abonnemang (24 mån) för 389:- i månaden, då är förvisso försäkring med i priset men ändå, det är ju nästan 5000 om året och vi som knappt har råd att betala våra räkningar. Så omdömeslöst tycker jag, vad tycker ni? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-29 14:37
    Efter ett långt samtal med sambon har han slutligen ringt tillbaka till 3 (operatören), abonnemanget gick ej att säga upp och telefonen är ju använd men de kunde iaf ändra det till ett billigare abonnemang 288:- istället för 388:-, på det "sparar" vi 2400 kr. Liten ljusning åtminstone.

• Svar på tråden Skulle ni köpt en Iphone till en 11-åring med abonnemang för 388 kr i månaden?
  • Anonym

Vadå iPhone när man är 11? No no no!

• Dalton

Helt galet i min värld. Hon har ju just tappat bort en telefon och visat att hon inte klarar ansvaret att hålla reda på en telefon. Den där försäkringen är nog inte heller värd något, kolla vad den gäller för och vad självrisken är.

• Flytning

Det var lite magstarkt, tycker jag. Kan inte vara bra att lära barn heller att få ha det dyraste utan att kunna betala för det på annat sätt än genom avbetalning heller...

• Anonym

Ingen Iphone överhuvudtaget skulle jag säga... förutom om barnet ev skulle 'ärva' en begagnad.

• Anonym (less)
    Anonym skrev 2011-07-27 13:54:57 följande:
    Vadå iPhone när man är 11? No no no!
    Nej jag har ju sett andra ungar ha Iphone, men om man inte har råd med det tycker jag det är helt galet. Man får ju mätta mun efter matsäck eller vad det heter... Jag själv tycker ju inte att jag har råd att unna mig en Iphone. Kan tillägga att det tog en vecka innan den åkte i backen.
  • mrztigger

hade inte gett mitt barn, som fyller 11 en iphone. och tro mig,, hon tjatar!

för det första är stöldrisken för stor för att jag vill utsätta henne för det,

för det andra är de nya telefonerna väldigt såbara, det räcker med att tappa den i golvet en gång så går den sönder

vi kör kontaktkort till vår tjej och fyller på med mellan 50-75 kr per månad! mer än så behöver man inte rng och smsa för. iaf inte innan man har råd att bewtala för det själv!

• aussibaby

Med tanke på att jag tappade min i backen igår med resultatet att skärmen dog, vilket innebär att man inte kan göra nånting alls med telefonen känns det inte som ett ok val för ett barn. Nej, jag tycker nog att något billigare känns bättre och helst nåt utan bindningstid i och med att jag antar att barn är mer troliga att tappa / tappa bort en mobil.

• Anonym (less)
    Dalton skrev 2011-07-27 13:56:42 följande:
    Helt galet i min värld. Hon har ju just tappat bort en telefon och visat att hon inte klarar ansvaret att hålla reda på en telefon. Den där försäkringen är nog inte heller värd något, kolla vad den gäller för och vad självrisken är.
    Så tänkte jag också.. att belöningen för att tappa bort en telefon är att få en ny dyrare. Bra där. Försäkringen ska täcka allt utom stöld i bil. Undrar om inte hemförsäkringen/drulle täcker det ändå, ska kolla.
Svar på tråden Skulle ni köpt en Iphone till en 11-åring med abonnemang för 388 kr i månaden?