• Anonym (less)

Skulle ni köpt en Iphone till en 11-åring med abonnemang för 388 kr i månaden?

Vi har haft det halvknackigt med ekonomin ett tag och så tappade sambons11-åring bort sin telefon. Hon ville ha en ny telefon, och det skulle vara en Iphone. Mamman kollade upp ett abonnemang på en Iphone 3 som skulle kosta 199:-/mån och då fick man ringa och surfa för den summan också. Det var väl vid smärtgränsen tyckte jag men ok. Sambon och dottern åkte iväg och kommer hem med ett abonnemang (24 mån) för 389:- i månaden, då är förvisso försäkring med i priset men ändå, det är ju nästan 5000 om året och vi som knappt har råd att betala våra räkningar. Så omdömeslöst tycker jag, vad tycker ni? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-29 14:37
    Efter ett långt samtal med sambon har han slutligen ringt tillbaka till 3 (operatören), abonnemanget gick ej att säga upp och telefonen är ju använd men de kunde iaf ändra det till ett billigare abonnemang 288:- istället för 388:-, på det "sparar" vi 2400 kr. Liten ljusning åtminstone.

• Svar på tråden Skulle ni köpt en Iphone till en 11-åring med abonnemang för 388 kr i månaden?
  • De5pojkarna

Jag hade en vanlig gammal mobil när ja va yngre.. Ja då fanns ju inte såhär flashiga mobiler.. Då hade ja abbonemang.. Första månaden va alldeles för mycke i räkning, 2:a va oxå för mycke, å 3:e me.. Visade sig att på 3månader hade ja ringt å sms:at för 6000 kr.. Mamma å pappa trodde att ja skulle bättra mig efter första tillsägelsen, och andra.. Men på 3:e så tog dom abbonemanget.. Så nja.. abbonemang t en 11 åring e överdrivet.. Kontantkort får de va isåfall.. Sen om de e en iphone spelar väll ingen roll.. De e just att de inte ska va abbonemang som e avgörandet.. 

• Lenora
    HZCEk skrev 2011-08-21 23:19:37 följande:
    Lenora skrev 2011-08-21 23:11:50 följande:
    Eller kan man till och med sätta en gräns för hur mycket man får ringa och det tar stopp efter det? Det vore en bra lösning. Nu är min dotter bara 2 år än så någon mobil är det inte frågan om än men det kommer så klart att komma förr eller senare.
    Både och. Jag har tex en gräns att jag som mest kan ringa, smsa och surfa för 1000 kr på en månad. Är oftast långt ifrån det och har fri surf och fria sms så jag skulle överleva även om den ströps vid 1000 kr. Bra om man glömmer ändra inställningar utomlands eller så. Jag kan ju självklart logga in på hemsidan och öka beloppsgränsen om jag vill ringa för mer av ngn anledning. Som förälder står man väl som abonnent på det numret så om man håller tyst om lösenordet till hemsidan kan inte barnet öka i smyg, så att säga.

Sedan kan man välja att få meddelandet vid procentsatsen som sms eller mail. Minns inte om man kan ha både och. Jag har iaf bara som sms, för den kollar jag oftare, men som förälder kan man ju ha det till sin mail- och sedan meddela barnet (om man nu inte kan ha sms också).
    Det låter superbra. I så fall skulle jag nog våga köra på ett sådant abonnemang till dottern om mobilen var till ett riktigt bra pris och med bra försäkring.
  • HZCEk
    Lenora skrev 2011-08-21 23:25:05 följande:
    Det låter superbra. I så fall skulle jag nog våga köra på ett sådant abonnemang till dottern om mobilen var till ett riktigt bra pris och med bra försäkring.
    Japp, jag också. Hade ingen aning om det, för ingen hade sagt att den funktionen fanns. Så för något år sedan satt jag och klickade runt på Mina sidor där och stötte på den. Den funktionen borde lyftas fram mer!
  • EllanEriksson

Låsfunktionen, alltså med summa och sånt, brukar iaf Telia nämna när man skaffar abonnemang. Iaf åt sina barn så nämner dem det så att det inte ska bli för mycket så..

• HZCEk
    EllanEriksson skrev 2011-08-21 23:49:44 följande:
    Låsfunktionen, alltså med summa och sånt, brukar iaf Telia nämna när man skaffar abonnemang. Iaf åt sina barn så nämner dem det så att det inte ska bli för mycket så..
    Ja det är Telia jag har också. Men de har inte sagt något till mig. Skaffade telia refill när jag var typ 15 år och abonnemang när jag var runt 19 år. Så de kanske inte tyckte det var något att berätta för mig? :-S Iaf en bra funktion
  • Ari Gold

Förstår inte hur mobilen kunde bli dyrare än erbjudandet? Köpte de en iPhone 4 istället?

Vår 11-årige son har fått ett sådant abbonemang där man betalar 200 kronor, får fri surf + ringa/smsa "gratis" upp till 200. Vi ´har satt en spärr efter det så mer kan det inte kosta.

Han har tidigare haft kontantkort men det finns inget vettigt kontantkort med surf, så vill man använda internet på mobilen är det inte ett alternativ.

Det fanns även abbonemang för runt hundralappen där man får fri surf men betalar för varje samtal och sms utöver det. Jag har själv ett sådant och det är lönsammare för mig, men om man ringer för mer än en hundring i månaden blir det dyrare.

Summan av kardemumman, ett 200-kronorsabonemang av det slag ni tänkt köpa tycker jag är helt OK till en 11-åring förutsatt att man spärrar det. Däremiot att betala förhöjd månadfsavgift (=avbetalning på mobilen) tyckler jag är vettlöst. Ingen vet hur länge den kommer leva i ett barns händer. Får man mobilen på köpet utan förhöjd månadsavgift brukar motprestationen vara att man binder sig viss tid hos den operatören. Då är det viktigt att barnet förstås att om mobilen borttappas under den tiden är det ärvd begagnad skitmobil som gäller tiden ut.

• Anonym (skäms)

Jag råkade ju teckna upp mig på telenor för 24 månader förra sommaren. Allt lät ju så otroligt bra över telefon, jag skulle få en splitter ny Nokia telefon, och abbonemang och hela kittet.  Jag sa jag, och ångrar mig verkligen efteråt. Abbonemang är verkligen inget för mig, för jag vågar ju knappt ringa eftersom jag 'är så rädd över att få en hög telefonräkning.  Ringer endast hem eller taxin med den mobilen. 

Förut så hade jag något telefonkort på telenor som var jättebra, har fortfarande kvar det men min mamma har tagit över den telefonen och det telefonkortet.  Då sätter telenor in 100 kr. på kortet och det är allt man kan ringa för. När pengarna är slut, så kan man inte ringa mer.  Det är som kontant kort, bara det att telenor sätter in 100 kr på telefonen och sedan skickar de en räkning varje månad.  

Om jag hade haft ett barn som ville ha en Iphone, så vill jag nog tro att jag hade sagt nej till det. Men å andra sidan så kan jag inte veta det, med tanke på att jag inte har några barn. Och när barnet väl tjatar, och lägger upp allting som säkerligen skulle låta väldigt bra, så hade jag kanske sagt ja.   Speciellt om jag har pengar på sparkontot istället för att tvingas ta på avbetalning, för det har jag blivit helt emot. 

Jag är nog ganska så pryl galen av mig,  och hade jag haft barn så skulle säkerligen de bli lika pryl galna som mig.  Men OM jag hade köpt en Iphone så hade det funnits vissa regler som barnet måste följa. 

1. Inte gå omkring med den ute och visa den för alla människor. Om barnet ska ringa eller skicka sms, så ska de vara lite diskreta och aldrig skicka eller ringa på bussar osv.

2. Alltid ha Iphonen i en ficka runt halsen när de inte smsar eller ringer, så att de inte tappar den.

3. Ringa för en viss summa i månaden, överskrider de den summan så får de betala det själva.

Det finns säkert fler, men jag kan icke komma på några fler nu!:P 

• Anonym (Pappa 41)

Alla ni som fördömer att ge en iPhone till en elvaåring pga att det är en dyr "leksak" - vad ger ni era barn i presenter? Ger ni inga Playstations, X-box's eller andra dyrare saker som kostar 3-4000 kr? Eller är det för att det är just en telefon som är grejen ni stör er på?

Som jag ser det är för att det just är en "leksak" som jag ger den till grabben. Den har ett betydligt större värde för honom än bara som telefon.

För övrigt tycker jag att folk bryr sig alldeles för mycket om vad andra människor gör med sina pengar. Vissa föräldrar köper bara märkeskläder till sina barn, vissa köper en svindyr cykel, andra köper en Iphone. So what? Låt föräldrar köpa vad de vill till sina barn, så länge det inte gör nån skada...

• Anonym (Ops...)
    Anonym (Pappa 41) skrev 2011-10-22 02:16:09 följande:
    Alla ni som fördömer att ge en iPhone till en elvaåring pga att det är en dyr "leksak" - vad ger ni era barn i presenter? Ger ni inga Playstations, X-box's eller andra dyrare saker som kostar 3-4000 kr? Eller är det för att det är just en telefon som är grejen ni stör er på?

Som jag ser det är för att det just är en "leksak" som jag ger den till grabben. Den har ett betydligt större värde för honom än bara som telefon.

För övrigt tycker jag att folk bryr sig alldeles för mycket om vad andra människor gör med sina pengar. Vissa föräldrar köper bara märkeskläder till sina barn, vissa köper en svindyr cykel, andra köper en Iphone. So what? Låt föräldrar köpa vad de vill till sina barn, så länge det inte gör nån skada...

Skadan är väl att de inte har råd egentligen... vilket inte är särskilt lägligt att köpa en sådan "leksak" till en 11-åring då risken är ganska hög att det slarvas, glöms, tappas, stjäls mm och den ochså är borta plötsligt.

Jag har ochså knaper ekonomi för tillfället men en I-Phone hade jag aldrig köpt till mitt barn oavsett knaper ekonomi eller inte. eftersom åldern inte är särskilt hög för det ansvar den innebär pga värdet.

Köpte en ny mobil till min son (3e ggn) eftersom han ochså såklart slarvade bort den andra och den första blev stulen, det blev en Samsung Galaxy mini.. Kostade 899 på rea och 1200 annars...tror jag. Det finns massor med bra appar att använda, internet, fria sms och chatt, spel mm..ja allt möjligt mer än just en mobil man ringer för men i lagom dos för en 12åring..som min son är. Precis som att ist för att köpa en enormt dyr lap top, de ändå kanske spiller dricka på, tappar i golvet mm fick han en mini-lap top för 1500 (rea) vilket är lagom för hans läxor, chatt, kolla internet mm, vill han spela spel mm kan han göra det på vår hemmadator som har den kapaciteten.
    Han har kontantkort..vilket jag fyller på 1gång per månad samma datum, samma pott och tar hans pott slut inann dess får han vänta eller kan man som andra sagt ha abonnemang med begränsning... men då där man kan utnyttja hela summan man betalar.
    Grundlära i att ta vara på sina pengar, se värdet i dem annars får man inget hum om hur länge pengar räcker, vad man får för dem mm och slänger ist ut åt höger och vänster för mamma eller pappa finns alltid som en plånbok?.

Kan säga att hans insikt i det hela med kontantkort och påfyllnad samma datum varje månad med samma summa, har fått honom att ändra sin inställning till pengar markant.  Ungefär som att vänta på sin månadspeng... den kommer 1 gång i månaden, ska vara 1 månad, slösar han bort allt på skräp... får han vänta.

Tycker att även om man älskar sina barn oändligt mycket, vill ge dem världen förlorar man på att curla sina barn i det oändliga. Barn är och förblir barn och man kan inte förvänta sig att de tar vara på saker precis som vi vuxna gör när det finns högt värde på sakerna. De har ett aktiv liv, slit och släng, lägger av misstag på bussen, vid cykeln, tappar ur fickan ja allt möjligt

Skulle min son slarva bort denna nya.. är det Nokias gamla reservmobil som ligger i lådan som blir hans nästa vän.   

Har man inte råd, bör man informera detta till sitt barn och de får nöja sig med en lägre köpgräns, det man har råd med eftersom det trots allt är vi som betalar och Lyxfällan nästa pga massa dumma prylköp är ingen bra idé....    

Fast, detta är ju bara min åsikt.   

• Ari Gold
    Anonym (Pappa 41) skrev 2011-10-22 02:16:09 följande:

Inte som får lämna huset, nej. Skulle aldrig köpa en cykel eller jacka för 3-4000 tex. De kan ju bli sborttapade eller gå sönder, + att det utsätter mitt barn för risken att bli rånad.

X-box eller dator som man har hemma och delar med syskonen = ok.   
  • EllanEriksson

Ari: Men de finns en poäng i det han säger. Ett DS kostar på rea 2800:- ca.. Förvägrar man sina barn att ha dem med sig?

• Anonym

Skulle inte ens ha köpt en I phone till mej själv så nej..
    Köper inte andra leksaker för tusentals kronor heller nej

• Ari Gold
    EllanEriksson skrev 2011-10-22 11:12:36 följande:
    Ari: Men de finns en poäng i det han säger. Ett DS kostar på rea 2800:- ca.. Förvägrar man sina barn att ha dem med sig?

Nej det är ingen poäng i det han säger. Det hade ju krävts att svaret på hans fråga var ja i så fall.

Låter du dina barn ta med sig tretusenkronorsspel till skolan så är det givetvis upp till dig. I mina öron låter det helt vansinnigt (jag tror dessutom inte att skolan tillåter det). Mina barn får inte ens så dyra presenter.   
Svar på tråden Skulle ni köpt en Iphone till en 11-åring med abonnemang för 388 kr i månaden?