Anonym (Pappa 41) skrev 2011-10-22 02:16:09 följande:
Alla ni som fördömer att ge en iPhone till en elvaåring pga att det är en dyr "leksak" - vad ger ni era barn i presenter? Ger ni inga Playstations, X-box's eller andra dyrare saker som kostar 3-4000 kr? Eller är det för att det är just en telefon som är grejen ni stör er på?
Som jag ser det är för att det just är en "leksak" som jag ger den till grabben. Den har ett betydligt större värde för honom än bara som telefon.
För övrigt tycker jag att folk bryr sig alldeles för mycket om vad andra människor gör med sina pengar. Vissa föräldrar köper bara märkeskläder till sina barn, vissa köper en svindyr cykel, andra köper en Iphone. So what? Låt föräldrar köpa vad de vill till sina barn, så länge det inte gör nån skada...
Skadan är väl att de inte har råd egentligen... vilket inte är särskilt lägligt att köpa en sådan "leksak" till en 11-åring då risken är ganska hög att det slarvas, glöms, tappas, stjäls mm och den ochså är borta plötsligt.
Jag har ochså knaper ekonomi för tillfället men en I-Phone hade jag aldrig köpt till mitt barn oavsett knaper ekonomi eller inte. eftersom åldern inte är särskilt hög för det ansvar den innebär pga värdet.
Köpte en ny mobil till min son (3e ggn) eftersom han ochså såklart slarvade bort den andra och den första blev stulen, det blev en Samsung Galaxy mini.. Kostade 899 på rea och 1200 annars...tror jag. Det finns massor med bra appar att använda, internet, fria sms och chatt, spel mm..ja allt möjligt mer än just en mobil man ringer för men i lagom dos för en 12åring..som min son är. Precis som att ist för att köpa en enormt dyr lap top, de ändå kanske spiller dricka på, tappar i golvet mm fick han en mini-lap top för 1500 (rea) vilket är lagom för hans läxor, chatt, kolla internet mm, vill han spela spel mm kan han göra det på vår hemmadator som har den kapaciteten.
Han har kontantkort..vilket jag fyller på 1gång per månad samma datum, samma pott och tar hans pott slut inann dess får han vänta eller kan man som andra sagt ha abonnemang med begränsning... men då där man kan utnyttja hela summan man betalar.
Grundlära i att ta vara på sina pengar, se värdet i dem annars får man inget hum om hur länge pengar räcker, vad man får för dem mm och slänger ist ut åt höger och vänster för mamma eller pappa finns alltid som en plånbok?.
Kan säga att hans insikt i det hela med kontantkort och påfyllnad samma datum varje månad med samma summa, har fått honom att ändra sin inställning till pengar markant. Ungefär som att vänta på sin månadspeng... den kommer 1 gång i månaden, ska vara 1 månad, slösar han bort allt på skräp... får han vänta.
Tycker att även om man älskar sina barn oändligt mycket, vill ge dem världen förlorar man på att curla sina barn i det oändliga. Barn är och förblir barn och man kan inte förvänta sig att de tar vara på saker precis som vi vuxna gör när det finns högt värde på sakerna. De har ett aktiv liv, slit och släng, lägger av misstag på bussen, vid cykeln, tappar ur fickan ja allt möjligt
Skulle min son slarva bort denna nya.. är det Nokias gamla reservmobil som ligger i lådan som blir hans nästa vän.
Har man inte råd, bör man informera detta till sitt barn och de får nöja sig med en lägre köpgräns, det man har råd med eftersom det trots allt är vi som betalar och Lyxfällan nästa pga massa dumma prylköp är ingen bra idé....
Fast, detta är ju bara min åsikt.