• Anonym (less)

Skulle ni köpt en Iphone till en 11-åring med abonnemang för 388 kr i månaden?

Vi har haft det halvknackigt med ekonomin ett tag och så tappade sambons11-åring bort sin telefon. Hon ville ha en ny telefon, och det skulle vara en Iphone. Mamman kollade upp ett abonnemang på en Iphone 3 som skulle kosta 199:-/mån och då fick man ringa och surfa för den summan också. Det var väl vid smärtgränsen tyckte jag men ok. Sambon och dottern åkte iväg och kommer hem med ett abonnemang (24 mån) för 389:- i månaden, då är förvisso försäkring med i priset men ändå, det är ju nästan 5000 om året och vi som knappt har råd att betala våra räkningar. Så omdömeslöst tycker jag, vad tycker ni? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-29 14:37
    Efter ett långt samtal med sambon har han slutligen ringt tillbaka till 3 (operatören), abonnemanget gick ej att säga upp och telefonen är ju använd men de kunde iaf ändra det till ett billigare abonnemang 288:- istället för 388:-, på det "sparar" vi 2400 kr. Liten ljusning åtminstone.

• Svar på tråden Skulle ni köpt en Iphone till en 11-åring med abonnemang för 388 kr i månaden?
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-07-27 13:54:57 följande:
    Vadå iPhone när man är 11? No no no!
    Sonens gamla kompis från förskolan på fem år har fått en... Helt vansinnigt. 
  • Anonym (less)
    veronicabelly skrev 2011-07-27 16:20:30 följande:
    Ja d skulle ja ha gjort
    Ja några borde det finnas här som svarar ja rent statistiskt eftersom "hela hennes klass har det"... Solig
  • Anonym (less)
    Mrs Moneybags skrev 2011-07-27 16:17:17 följande:
    Nej, inte under några omständigheter.

Det finns ju så många äldre barn och ungdomar som kan bli avundsjuka och sno den från flickan eller helt enkelt tvinga av henne den.

Sedan tillkommer risken att hon tappar bort den. Hur många 11-åringar tappar inte bort saker i tid och otid?

Det sista argumentet är förstås ekonomin. Om inte du och din sambo har i-phones själva så ser jag inte varför barnet ska ha en? Varför ska de nödvändigtvis ha bättre saker än föräldrarna?
    Jo hon tappade ju bort sin förra telefon så...

• Mrs Moneybags
    Runguska skrev 2011-07-27 16:24:06 följande:
    Nix! Hade jag kännt att barnet vore moget och ansvarstagande hade det möjligen blivit en ZTE Blade med kontantkort. Surfa behöver de inte göra på skoltid och hemma kan barnet köra över WI-Fi.
    zte blade är ett bra alternativ!
    Prisvärd och verkar funka minst lika bra som en htc...
    Anonym (less) skrev 2011-07-27 16:32:50 följande:
    Jo hon tappade ju bort sin förra telefon så...

Ja, där ser man!
  • Anonym (less)
    Runguska skrev 2011-07-27 16:24:06 följande:
    NEJ!!!!
    Mina barn har själva fått jobba ihop pengar till sina mobiltelefoner och därefter ladda dem med kontantkort med egna pengar.
    Skulle aldrig köpa en så dyr telefon till en 11:åring med dyrt abonnemang till.

Man gör ju sina barn en björntjänst om man serverar barnen en sådan sak som ts skriver. Vill själv inte ha bortskämda barn som inte inser värdet av just t ex en mobiltelefon. Har de själva fått jobba ihop telefonen är de mer rädda om den istället, tycker jag.
    Ja det där håller jag helt med om. Har ett kusinbarn som håller på och sparar ihop till en HTC wildfire. Blir ju en helt annan grej när de får hushålla själva med sina pengar än att bara kräva att de vuxna ska betala. Dessutom tror jag de blir mer rädd om grejerna också när de själva betalt och förstått att det är dyra saker.
  • Suzy QX

Idiotiskt, idiotiskt och idiotiskt. Behöver inte säja varför eg då det mesta redan är sagt.

Men bortskämda barn som inte vet pengars värde är bland det värsta jag vet.

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Insatt

Jag hade inte köpt en sådan till mig själv ens om jag tyckte mig ha problem med att betala räkningar. 5000 om året kan behöva gå till något annat! Således hade jag inte heller köpt den till en 11åring. Ett sådant tilltag hade jag bara gjort om jag var svinrik så 5000 om året är en piss i Mississippi. Kanske hade en 15åring kunnat få en sådan telefon.

• Anonym

jag skulle inte ens unna mig sjäkv en sådan mobil med så hög månadskostnad! Än mindre mitt 11åriga barn som redan tappat bort en mobil!

Min sprillans nya mobil kostade 399kr och jag fick kontantkort på köpet (ej låst till operatör). En fin sådan dessutom, en rosa Nokia som de flesta tjejer tycker är helt bedårande söt. Kass mobilkamera visserligen, men jag är riktigt nöjd:)   Men jag är sådan som inte gillar abonnemang, jag vill helst betala en engångssumma och sedan är saken klar och jag är lättad över att jag bara behövde lägga ut 399kr allt som allt:D

• M Y L F

Aldrig. Min snart 15 årige son tjatade om en Iphone och det var blankt nej. Om jag ser till alla hans misshandlade telefoner, så inte en chans. Han fick en HTC wildfire som han varit missnöjd med, enbart för att det inte är en Iphone. Idag skulle jag köpa ZTE Blade som redan nämts.

Jag ska säga att min son redan en gång blivit rånad på sin mobiltelefon, så det var också ytterligare ett argument till varför han inte skulle få en Iphone.

Jag ser en stor risk med att barn och ungdomar ska sprinag omkring med dyra kläder och märkes prylar, andra vill ha och tar det. Händer väldigt ofta.

Svar på tråden Skulle ni köpt en Iphone till en 11-åring med abonnemang för 388 kr i månaden?